Premiér Babiš se pochlubil, že jedním telefonátem odložil o dva dny dopravní omezení dálnice D1 na výjezdu z Prahy do Brna. Pochválil „akčnost“ nového ředitele ŘSD Radka Mátla. Jenže tato PR akce něco stojí, stavební firma Eurovia požádá o kompenzaci v řádu milionů korun.

Šéf hnutí ANO si vzpomněl na ústřední motiv loňské komunální a senátní kampaně, kdy celou zemi oblepily jeho portréty s telefonem. „Prahu řešíme přímo a hned. Petr má číslo na můj mobil,“ stálo na billboardu s lídrem ANO v hlavním městě Petrem Stuchlíkem a podobně s dalšími kandidáty hnutí ve volbách. Marketéři tím chtěli naznačit, že premiér je kdykoli připraven pomoci svým starostům a senátorům.

Marketingový volební trik

Tyto volby nakonec nedopadly přes obří kampaň za 150 milionů korun podle očekávání. V Senátu utrpělo hnutí ANO debakl a Petr s číslem na premiérův mobil se pražským primátorem nestal. Dokonce už z politiky odešel a dodnes si stěžuje, že Andrej Babiš od něho očekával něco jiného, než byl schopen a ochoten dělat.

Marketingový trik s premiérem řešícím problémy mobilem „přímo a hned“, jenže v opačném gardu, se ovšem dá použít i dnes. Před několika dny takto řešil s guvernérem ČNB Jiřím Rusnokem případ jedné pražské směnárny nabízející euro za 18 korun.

Jenže vyšlo najevo, že na tyto případy pamatuje novela zákona, umožňující zákazníkům v případě nevýhodného kurzu vrátit peníze. Babiš navíc sklidil kritiku, že by měl zanechat populistických slibů a raději řešit ústavní krizi. „Vy si opravdu myslíte, že tyhle směnárny nám dělají větší ostudu než vy se svými skandály?“ ptá se ho jeden z oponentů na facebookovém profilu.

„Akční“ ředitel ŘSD

Z podobného ranku je další Babišova aktivita, se kterou se rovněž pochlubil na sociálních sítích. Znovu se stylizoval do role hlavního manažera, řídícího stát jako firmu. Zavolal Radku Mátlovi, čerstvě pověřenému vedením Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který na základě jeho impulsu posunul dopravní omezení na modernizované dálnici D1.

„Jsem rád, že je nový ředitel ŘSD Radek Mátl akční a po mém telefonátu posunul plánované uzavírky D1 z víkendu na neděli v noci a příští týden. A i když to ani tak samozřejmě nebude nic příjemného, jsem rád, že jsme mohli aspoň trochu pomoct,“ oznámil svůj „úspěch“ premiér.

Dovolil by si snad novopečený ředitel ŘSD něco jiného? Správně by měl, ani předseda vlády mu nemá takto co volat a organizovat stavební práce. To by se ale v současných poměrech ve funkci dlouho neohřál. Ale co odpoví, pokud se ho někdo zeptá, zda postupoval s péčí řádného hospodáře? Těžko říct.

Tato navenek pro mnohé populární „akčnost“ vyvolává pochybnosti, zda nejde jen o nesystémový krok s jediným cílem – zalíbit se veřejnosti. Jedná se o posun zahájení prací na zúžení devítikilometrového úseku z Prahy na Brno, shodou okolností ve směru Babišova působiště v Průhonicích.

Pokyn zastavit přípravné práce přišel teprve dvě hodiny před jejich zahájením v noci z pátku na sobotu, zcela v rozporu s platným správním rozhodnutím. V té době se už na místo přesouvala těžká technika a desítky zaměstnanců stavební firmy Eurovia, která tuto zakázku realizuje.

„Pane ministře, ŘSD, můžete mi, prosím, sdělit, kolik daňové poplatníky stojí na poslední chvíli oznámené odložení omezení na D1 v úseku Chodov-Modletice? Odhaduju minimálně 10 milionů na vícepracích! Drahý PR špás na překrytí personálního chaosu na ŘSD!“ reagoval na Facebooku poslanec Stanislav Blaha (ODS), když současně narážel na výměnu ředitele společnosti Kováčika po pouhých třech měsících jeho účinkování ve funkci.

Nekompetentní populismus

Server iHned.cz (29. 7. 2019) skutečně zjistil, že Eurovia sice plně respektuje rozhodnutí ŘSD zastavit a posunout několik měsíců plánované práce, ale bude po státu požadovat kompenzaci. „Bohužel to bude investora něco stát. Podle našich odhadů půjde o částky ve vyšších jednotkách milionů korun. Vše ale nyní přesně analyzujeme a s investorem projednáváme,“ uvedla mluvčí stavební firmy Iveta Štočková.

K tématu se pro deník FORUM 24 vyjádřil dopravní expert Ivo Rýc. Počínání Andreje Babiše chápe jako populismus a současně projev jeho nekompetence. „Premiér rozumí tomu, že lidi na to budou slyšet, že konečně někdo vnesl pořádek. Jenže takto postupovat nelze, to je naprostý nesmysl,“ říká.

Každá plánovaná uzavírka či dopravní omezení podléhá správnímu řízení, ve kterém se schvalují podmínky vytvoření pracovní zóny na opravované komunikaci včetně termínů, zvolené technologie a rozsahu prací. Vše musí probíhat podle práva, rozhodně nikoli telefonáty „shora“.

Eurovia má podle Rýce plné právo požadovat odškodnění, jelikož stát porušil podmínky kontraktu. Bude se na něm finančně podílet i premiér Babiš?

Problémy leží jinde

Skutečně systémové problémy leží jinde, ve chronicky špatně nastaveném správním řízení. Podle Rýce by pomohlo vytvoření jednoho specializovaného stavebního úřadu pro dopravní infrastrukturu, který by rozhodoval kompetentněji a mnohem více by bral v úvahu tzv. společenské náklady, vznikající nízkým komfortem uživatelů rekonstruovaných páteřních komunikací.

Ne vždy je totiž nejlevnější řešení nejlepší, protože vyžaduje častější intervaly oprav, a tudíž i celkově vyšší náklady. Ne vždy jsou správně zvoleny objízdné trasy, pokud vůbec existují, a termíny stavebních prací. Ne vždy je v pořádku projektová příprava, nezřídka vyžadující vícenáklady. Nevzniká tlak na co nejkratší dobu modernizací, nesrovnatelnou s vyspělými zeměmi.

S tím však premiér nic neudělá, jeho zajímá jen marketing. Jeho ad hoc telefonáty spíše než odpovědného manažera připomínají manýry bývalého generálního tajemníka komunistické strany, který chtěl o všem rozhodovat, aby mohl předvádět svou neomezenou moc. A v současných podmínkách to hlavně prodat na sociálních sítích.

 

Revue Forum Banner
Jiří Sezemský
Jiří Sezemský
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora