Kam se Slovanskou epopejí? Tato otázka se v souvislosti s plátny Alfonse Muchy řeší už skoro sto let

()

Slovanská epopej Alfonse Muchy je prazvláštní dílo, které vznikalo v posledních letech existence Rakouska-Uherska a v prvním desetiletí vzmachu Československa. Když byl tento cyklus velkoplošných obrazů poprvé v roce 1928 představen široké veřejnosti u příležitosti 10. výročí založení republiky v pražském Veletržním paláci, šlo vlastně o „mrtvě narozené dítě“ českého slavjanofilství i dávno překonaného panslavismu. Mucha vytvořil svými obřími „plakáty“ především bombastický kýč, který znázorňuje slovanské dějiny tak, jak spolu nikdy nesouvisely.

Už otevření výstavy Slovanské epopeje 21. září 1928 se odehrávalo v poněkud bizarním kontextu, totiž v rámci XVII. mezinárodního pražského veletrhu s odborným tématem „Papír – tisk – noviny – moderní kancelář – škola“, jehož součástí byla i soutěž krásy a elegance pražských dam na Slovanském ostrově. Na vernisáži Muchova veledíla řečnili například pražský primátor Karel Baxa a ministr školství a národní osvěty Milan Hodža. Autor tehdy daroval svůj obrazový cyklus hlavnímu městu Praze, aby zůstalo zachováno „na podiv celé rodině slovanské“.

Oněch dvacet obřích pláten znázorňuje náboženské, válečné a kulturní motivy z dějin jinak velmi odlišných národů hovořících různými slovanskými jazyky, přičemž se snaží ahistoricky evokovat, že jde jakoby o jediný příběh jakési exkluzivně slovanské civilizace. Jenže ta nikdy neexistovala, poněvadž významná část Slovanů, včetně Čechů, se podílela na rozvoji Západu jakožto civilizačního okruhu. A hledání jakéhokoli osudového spojení zejména s Rusy je nejen umělé, ale vlastně i nebezpečné. Je totiž doloženou historickou i aktuální skutečností, že pro ruské elity byly řeči o „bratrských národech“ či „slovanské vzájemnosti“ vždy pouhým pláštíkem pro agresivní ruský imperialismus, který odmítal národní svébytnost Poláků, Ukrajinců či Bělorusů.

Ačkoli byla Muchova Slovanská epopej ještě před svým dokončením považována v nacionalistických a hejslovanských kruzích za „chloubu českého moderního malířství, prosyceného hluboce působící duchovní silou slovanské rasy“, řada českých intelektuálů byla ikonografickým vyzněním…

Přečetli jste část exkluzivního obsahu pro předplatitele Týdeníku FORUM

Pokračujte dál ve čtení přihlášením do čtenářské zóny. Online verze článku je dostupná pouze pro předplatitele digitální verze předplatného.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]