NÁZOR / Kardinál Dominik Duka, emeritní arcibiskup pražský, poskytl rozhovor maďarskému webu Hungarytoday.hu. Zajímavé není ani tak to, co říká, ale čemu nevěnoval ani větu. Hodně mluví o tradičních hodnotách a Maďarsko považuje za jejich strážce, ale vůbec se nezmínil o naprosté kolaboraci vlády Viktora Orbána s putinovským zločinným režimem.
Kardinál se vyjádřil také k církevním záležitostem, což u nás možná může působit jako okrajová záležitost, ale na tom, jak se Duka dívá na vlastní církev, se dá ukázat, jak výběrově přistupuje k realitě.
Duka se v rozhovoru pustil trochu na tenký led, když se mu nezdá ani směřování dnešní katolické církve v Polsku.
„Musím to říci otevřeně. Polsko prochází hlubokou krizí a po tak vysokých osobnostech, které nám v minulosti dalo, ať už to byl kardinál Stefan Wyszyński, nebo papež Wojtyla, do jisté míry, a to je můj osobní názor, církev v Polsku zapomněla, že musí mít nástupce těchto velikánů. Současná církev v Evropě nemá osobnosti takového formátu. To si musíme přiznat,“ zamyslel se Duka nad církví v sousední zemi. Možná ho nenapadlo, že by se někdo podobně mohl pozastavit nad stavem církve u nás.
Takové vyjádření ani nedává smysl. Říká, že „církev v Polsku zapomněla…“ Církev není bytost, nemůže zapomínat, stejně jako nemůže zapomínat jakákoli jiná instituce. Myslí to samozřejmě obrazně a není třeba ho chytat za slovíčko. Je pochopitelně legitimní se zamyslet nad stavem nějaké komunity. Jenže církev v Polsku, stejně jako kdekoli jinde, se může nad sebou zamýšlet, jak chce, ale byl to zmíněný Karol Wojtyla, který skoro tři desetiletí jmenoval všechny biskupy v Polsku. Jeho nástupce Benedikt XVI. jmenoval varšavským arcibiskupem Stanisława Wielguse, ale Wielgus byl ve funkci jen dva dny a pak odstoupil, protože vyšla najevo jeho spolupráce s komunistickou státní policií.
Na Slovensku byl arcibiskupem jmenován agent StB Ján Sokol. Ten proslul výrokem proneseným v televizi: „Ja si vážim pána prezidenta Tisu a veľmi vážim, lebo sa pamätám ako dieťa. My sme boli veľmi chudobní, a keď on bol, sme boli teda na úrovni… Tu bol blahobyt. Nič nám tu nechýbalo, pritom bola vojna.“
Ano, byl blahobyt, ale také deportace Židů do koncentráků. Sokolův nástupce Róbert Bezák byl odvolán z funkce bez udání důvodů. Vypadá dost pravděpodobně, že vzbudil nevoli některých slovenských ultrakatolických kruhů, protože se zabýval podivnými finančními machinacemi Jána Sokola při správě arcidiecéze.
V Rakousku byl vídeňským arcibiskupem kardinál Hans Hermann Groër, který musel v roce 1995 odstoupit kvůli kauze sexuálního zneužívání. To je pak těžké, když se personální politika dělá takto.
Pro širší publikum bude spíš zajímavý postoj kardinála Duky k otevřené společnosti a liberální demokracii. Tady jsou jeho názory skutečně zvláštní. V rozhovoru třeba připomíná případ Středoevropské univerzity založené Georgem Sorosem. Tu nejdřív vypudil Václav Klaus z Československa a pak Vikor Orbán z Maďarska.
„Přišla nabídka od pana George Sorose, že přispěje padesáti miliony dolarů, když stát přidá padesát milionů korun a vznikne Středoevropská univerzita. Myslel jsem si, že je to velkorysá nabídka, ale viděl jsem, že v té radě vysokých škol je proti tomu masový odpor. Tak jsem si nechal tuto opozici vysvětlit a oni v podstatě říkali, že přijetím této nabídky bychom úplně zničili náš školský systém,“ tvrdí Duka.
Ze známých intelektuálů na CEU působili filozof Ernest Gellner, anglista Josef Jařab a sociolog Jiří Musil. Že by se tihle lidé podíleli na zničení našeho školského systému? Nebyl ten odpor dán spíše něčím jiným?
Duka se také rozhovořil o evropských hodnotách.
„Co jsou to ale evropské hodnoty? Bruselský dekret nebo nový zákon EU není hodnotou. Pro mě jsou nejdůležitějšími hodnotami víra a čest. To znamená, že bez transcendence, bez odpovědnosti nemám žádnou hodnotu. Na druhou stranu – čest: mohu si říkat šťastný, když se mohu podívat Bohu a svému otci do očí a vím, že nejsem zrádce. To jsou skutečné hodnoty,“ tvrdí kardinál.
Pak vykládá názory, které jako by vypadly z nějakého „myslitele“ na Parlamentních listech.
„Dnešní většinová společnost je pěna na rybníku po velké bouři, a to velmi špinavá. Tou pěnou jsou velké myšlenky Marxe, Engelse, Lenina, dokonce i Freuda. Myslí si, že to všechno představuje liberální demokracii. Ale liberální demokracie (postavená na myšlenkách výše uvedených myslitelů) je nesmysl, protože člověk potřebuje ke své existenci svobodu, a demokracie bez svobody existovat nemůže,“ podává Duka jím zkarikovaný obraz dnešní evropské společnosti.
Jaký Marx, Engels a Lenin? O čem to mluví? Takže pro Duku je „většinová společnost“ nějakou „špinavou pěnou“?
Úplně kouzelné je, když si stěžuje na nějaké domnělé křivdy a je úplně slepý k tomu, co provádějí lidé jemu zřejmě nějak milí.
„Vezměme si například Pochod pro život (iniciativa pro život a rodinu). Proti nim se postavila skupina padesáti šesti desítek protidemonstrantů, mezinárodní skupina převážně z Německa. Křičeli na nás ze svých reproduktorů. Takže když se koná Pochod pro život, jdeme my, staří dědci, ale mladí se pochodu neúčastní. Já mám také dilema, jestli mám jít, protože přitahuji ty protidemonstranty, kteří používají slovník, který by děti neměly slyšet,“ říká Duka.
Přitom on sám bagatelizoval násilí, kterého se na LGBT akci v Tbilisi dopustili pravoslavní fanatici a stoupenci ultrapravice. Nejdřív se kněz a několik let Dukův spolupracovník Romuald Štěpán Rob pobaveně vyjádřil k útoku, při kterém horda dvou tisíc údajných obránců hodnot napadla účastníky akce a došlo k demolování stánků (a konzumaci ukořistěných nápojů). Musela zasáhnout policie a účastníky LGBT ze shromáždění evakuovat.
Romuald Rob to ohodnotil dost svérázně: „Protest, jak se sluší a patří 😁. Odpůrcům festivalu se podařilo překonat zábrany a přes plot se dostat do areálu. Tam se střetli s policií, ničili vybavení areálu, tančili tradiční gruzínské tance, přičemž ničili duhové vlajky. Žádná zranění hlášena nebyla.“
Kdyby dva tisíce lidí napadlo nějaké církevní procesí, byl by to podle kněze také „protest, jak se patří“?
Duka tomu pak nasadil korunu, když na twitteru napsal:
„Gruzínský tradiční tanec nikoho nenapadá. Vyjadřuje radost a dialog.“
Jakým výstižným slovem by se dal hodnotit takový výrok? Jako cynický? Jako zmatený?
Pak ještě Dominik Duka dal najevo, jaké politické a společenské uspořádání je mu blízké.
„Pro mě je zde jasná odpověď, že Maďarsko a Polsko jsou skutečnou nadějí. I když pro Maďarsko je jistě někdy obtížné vysvětlit některé jeho postoje, a to kvůli jeho jedinečné historii.“
Polsko, které je nutné ocenit za jeho pomoc Ukrajině, je zemí, kde vládnoucí strana PiS deformuje demokratický proces. Z veřejnoprávních médií tam udělali hlásnou troubu jedné strany a pokoušejí se přes polostátní společnost Orlen ovládnout regionální tisk. V době, kdy je v mnoha zemích společnost rozdělená v politických preferencích zhruba půl na půl, má taková mediální moc zásadní vliv na to, kdo bude a kdo nebude vládnout. Zásahy do soudního systému vyvolaly kritiku Evropské unie, což osobnostně dost zvláštní vůdce PiS Jarosław Kaczyński může vydávat za zvůli Bruselu.
Maďarsko je exemplární příklad kolaborace s Putinovým zločineckým režimem. Viktor Orbán sabotuje evropské snahy pomoci Ukrajině, kvůli pravidlu jednomyslnosti hlasování vydírá Evropskou unii. Orbán je také proti posílání zbraní Ukrajině a protiruským sankcím. Teď nedávno vymyslel pojem hungarofobie, z které obvinil Ukrajinu. Na Ukrajině rozdával tamním Maďarům maďarské občanství, ačkoliv ví, že to odporuje tamním zákonům. Středoevropská univerzita se mu nelíbila, ale chtěl v Budapešti zřídit čínský univerzitní kampus.
Rusko mu staví jadernou elektrárnu, na jejíž vybudování si Maďarsko půjčilo peníze od Ruska.
Do Budapešti se v roce 2019 přestěhovala Mezinárodní investiční banka sídlící v Moskvě. „Stěhování Mezinárodní investiční banky (MIB) z Moskvy do Budapešti budou hradit maďarští daňoví poplatníci, stejně tak nájem za budovu nebo zabezpečení budovy. Banka ale bude čerpat i jiné, mnohem výraznější výhody. Například diplomatická imunita pro pracovníky banky a maďarské úřady budou moci do budovy banky vstoupit pouze s výslovným souhlasem jejího vedení,“ psal tehdy Seznam Zprávy. Prostě ruské rejdiště na území Evropské unie a v schengenském prostoru.
Maďarsko z banky odešlo až letos v dubnu.
„Hackeři napojení na ruské zpravodajské služby FSB a GRU se úspěšně nabourali do IT systému maďarského ministerstva zahraničí a dostali se k vnitřní komunikaci zahrnující i citlivé dokumenty NATO či EU. Píše o tom maďarský investigativní web Direkt36. Podle něj vláda útok odhalila až po několika letech. Ani poté však pracovníky ministerstva nevarovala, ani o napadení neinformovala západní spojence či veřejnost. Na hrozbu své zahraniční kolegy upozornila jen maďarská kontrarozvědka,“ psal loni v březnu iRozhlas.cz. Zhoršilo to nějak vřelé rusko-maďarské vztahy? Kdepak. Ministr zahraničí Péter Szijjártó, který o činnosti ruských hackerů věděl, si nechal v té samé době v Moskvě udělit ruské státní vyznamenání.
Maďarsko je stát prolezlý korupcí, kde peníze z Evropské unie končí v kapsách Orbánových kámošů. Zdevastoval činnost ústavního soudu. Ovládl veřejnoprávní média. Upravil volební systém, aby vyhovoval zájmům strany Fidesz.
Přes tohle všechno bylo Maďarsko zaslíbenou zemí různých „konzervativců“ včetně těch našich. A podle Dominika Duky je Maďarsko „skutečnou nadějí“. Ten samý Duka se nikdy neodhodlal jasně pojmenovat destruktivní činnost Miloše Zemana. Když bojůvka takzvaných Slušných lidí v Brně přerušila divadelní představení, které se Dukovi nelíbilo, a s divadly se kvůli tomu soudil (aniž na ta představení šel), vyjádřil pro tyhle odpudivé zjevy velké pochopení.
V rozhovoru pro Respekt to řekl celkem jasně.
„Znáte spolek s názvem Slušní lidé?
Ano.
V případu brněnského divadla zastává stejný postoj jako vy, pouze jinými metodami. Snažil se násilně blokovat jedno představení.
Pane redaktore, já neposuzuji člověka podle toho, z jaké je strany nebo spolku. Pro mě bylo důležité, že Slušní lidé dokázali vyjádřit odpor, a s tím souhlasím.
Nevadí vám, že zmíněný spolek má špatnou pověst, protože jde zčásti o vyhazovače z nočních klubů a boxery, kteří se dopouští násilností?
Ale to s tím nemá nic společného. Posuzoval jsem pouze jejich krok a jejich odvahu. Já také nedělám všechny věci dobře. A z jakého práva je někdo, kdo působí v nějaké skupině, automaticky špatný?“
Rozhovor pro web Hungarytoday jen potvrzuje, že Dominik Duka má pro demokracii pochopení jen tehdy, když bude vypadat podle jeho představ. Sám o sobě není bývalý český primas už nijak důležitý, ale je jedním z těch, kteří velkoryse přehlédnou autoritářství, pokud ho provozují příslušníci vlastního kmene. Zemanovy počiny, které budily podezření z velezrady, velkoryse přecházel, ale „napomenutí“ dostal kněz Tomáš Halík, protože měl jiný názor na Istanbulskou úmluvu než někteří biskupové.
Duka patří do zvláštního myšlenkového světa a můžeme jen doufat, že se u nás takový svět nestane realitou.