Kdo je Babišův věrný sluha Plesl? Muž, který vynalezl geniální způsob, jak pohřbít žurnalistiku

reprofoto ČT

Babišův šéfredaktor Jaroslav Plesl | FOTO: reprofoto ČT

Jaroslav Plesl, současný šéfredaktor MF DNES, který se momentálně zabývá vyhrožováním majiteli společnosti Seznam, si musel na vrchol své kariéry počkat do roku 2014. Nestačilo totiž, když nejlepší noviny v zemi koupil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Ještě pár měsíců trvalo, než všichni pochopili, že pro politika, velkopodnikatele a agenta Státní bezpečnosti nemůže pracovat nikdo, kdo to s touto profesí myslí vážně. A tak přišla jeho chvíle – Jaroslav Plesl převzal Mf DNES a podařilo se mu ji zničit nejen po obsahové, ale i po formální stránce. Dnes nestojí v čele kvalitných novin, ale v čele propagandistického nástroje hnutí ANO. A vůbec se za to nestydí.

Časy se mění. Při pohledu do archivu se můžeme podívat na to, jak Plesl psal v začátcích své kariéry – a je to docela zajímavé čtení. V jeho komentáři pro časopis Týden z ledna 1997 například zjistíme, že před dvaceti lety neměl dnešní šéfredaktor Babišovy Mf DNES vůbec rád střet zájmů. A dokonce věděl, že média jsou speciální zboží. Když rozebíral problémy kolem TV Nova, nejenže nefandil tomu, aby ji ovládla zahraniční firma, nýbrž napsal: „Mělo být jasně řečeno, že televizní kanál není zboží jen tak ledajaké, a proto s ním nelze zacházet jako třeba s ocelárnou.“ Poté, co v textu vysvětlil svůj názor na věc, připomněl text Marka Stoniše (tehdejší Mf DNES), který publikoval opačný pohled. Plesl k tomu napsal: „Je to asi stejně správné, jako když se současných majitelů TV Nova zastává novinář (M. Stoniš), který pro tuto stanici v minulosti pracoval.“ (Dnes běžně zaměstnanci jednoho politika komentují jeho politické kroky v jeho vlastních novinách, pozn. red.)

Malý a velký Berlusconi

V tomtéž roce měl Plesl v Týdnu názor i na Vladimíra Železného, kterého nazval „malým českým Berlusconim“. Stalo se tak kvůli možnosti, že by Železný a jeho televize Nova mohli ovlivňovat vysílání TV Prima. „Dvě celoplošné televizní stanice budou moci ovlivňovat veřejné mínění podle přání úzké skupiny obchodníků. Vladimír Železný už dříve dokázal, že mu tato metoda není vůbec cizí. Také přijetí novely předcházely Železného silné lobbistické tlaky na české poslance. A dalším výmluvným důkazem o Železného praktikách je pořad Volejte řediteli. (…) Vladimír Železný a jeho televize se tváří jako největší zastánci demokratických hodnot. Mezi ty však patří i průhlednost hospodaření soukromých firem, které usilují o vysoký společenský i podnikatelský kredit.“ 

archiv

Ovšem takové mladické názory, jako je problém vlastnictví médií v kontextu názorů novinářů, kteří zde pracují, případně dokonce kritika někoho, kdo se snaží získat na mediálním trhu monopol, už samozřejmě dávno vzala voda. Anebo možná Plesl čekal na nějakého o něco většího Berlusconiho.

V dalších letech bylo možné číst Pleslovy názory (a nejprve z velké většiny spíše zprávy) kromě Týdne v Lidových novinách či Euru. V Lidovkách také najdeme první článek týkající se Andreje Babiše, na kterém se podílel. A v prosinci 2001 se Plesl v jednom ze svých textů dokonce ptá: „Vážné otázky vyvolává i rozhodnutí prodat za 11,7 miliardy korun ropnou společnost Unipetrol domácímu koncernu Agrofert, za nímž stojí podnikatel Andrej Babiš. Není totiž jasné, kde chce Babiš získat peníze na zaplacení. Nekráčí náhodou premiér Zeman ve stopách expremiéra Klause, který si vypěstoval pořádnou ostudu protežováním Václava Junka a jeho Chemapolu?“ Také v roce 2002 Plesl nad Unipetrolem zapochyboval. „Některé podnikatele však velká voda vytáhla z bryndy. Za pozornost stojí především slovenský podnikatel Andrej Babiš, kterému dala povodeň příležitost elegantně vycouvat z privatizace Unipetrolu. Babiš požaduje po vládě slevu, když předtím déle než půl roku marně sháněl 361 milionů eur na zaplacení privatizovaného podniku.“ 

Babiš v politice, Plesl v novinách

V roce 2011 sice vzniklo hnutí ANO, nikdo ale netušil, že oligarcha koupí nějaké vydavatelství. A Pleslovi se mohlo o místě šéfredaktora zatím tak maximálně zdát. Dokazuje to ostatně i kritický text, který napsal koncem listopadu 2011 pro Hospodářské noviny. „Při svém politickém tažení si (…) Babiš počíná velmi destruktivně. Když se k němu někdo odmítne přidat, označí ho za součást českého Palerma. Tak říká zdejším korupčním strukturám.  Ale ne každý, kdo Babiše odmítne podpořit, zároveň souhlasí s korupcí. A Babiš není rytíř na bílém koni. Ten se totiž zatím nikde neobjevil. Ale až se ukáže, určitě se Babiše začne ptát na jeho čilé styky se Stanislavem Grossem. Tím Stanislavem Grossem, který je dnes ikonou české korupce.“ Dovedete si představit, že by si něco podobného troufl dnes? Samozřejmě že ne.

archiv

V roce 2014 se Plesl konečně dostal na vysněnou pozici – stal se šéfredaktorem. Sice ho musel angažovat Jaromír Soukup v Týdnu, Plesl však do světa vykřikoval, že bude nezávislý, že s Týdnem zaútočí na prodejní čísla časopisu Reflex a stane se jedničkou na trhu a tak dále. Za zmínku stojí rozhovor, který poskytl Mediáři poté, co funkci dostal. Už tehdy zjevně poněkud otočil ohledně střetu zájmů i novinářské etiky, když se vyjadřoval ke známé aféře, kdy Andrej Babiš volal do Lidových novin, které mu už tehdy patřily, a zlobil se, že nevydaly nic o jeho tiskové konferenci. Zazněla tam legendární věta: „Doufám, že kluci vědí, co dělají. Asi nevědí, s kým mají tu čest.“ Plesl to nevidí jako problém. „Interpretace této události, která se stala na začátku, kdy Andrej Babiš do Mafry přišel, je podle mě mediálně zkreslená, než jaká byla realita. Čímž samozřejmě neříkám, že Andrej Babiš nebude chtít ovlivňovat obsah médií. A zatím vidím, že pod jeho vlastnictvím se výrazně zvedla kvalita titulu Lidové noviny,“ uvedl. O tom, že již dvacet let spolupracuje s Istvánem Lékem, který je přítelem (stejně jako přítelem pana Babiše), se samozřejmě zmínit opomněl.

Plesl měl spoustu plánů, ale protože se jeho názory ukázaly jako nejvhodnější a páteř jako nejohebnější, vůbec je nezrealizoval a cesta už zbývala jen jediná. V červnu 2014 skončila v Mf DNES Sabina Slonková, protože pochopila, že v koncernu Agrofert už žádné místo pro žurnalistiku nezbylo. Místo bylo volné a nedostal jej nikdo jiný než Jaroslav Plesl. Jistě v tom svou roli sehrálo i doporučení jeho kamarádem Lékem, na tom však ale už nezáleží.

Těžko uvěřitelný úpadek

Pokud čtete Mf DNES každý den, asi to víte. V dřívějších dobách se jednalo o noviny, které určovaly agendu ostatních médií, a to zejména díky kvalitnímu investigativnímu týmu. To už je dávno pryč. Hned po Babišově akvizici deník opustil Jaroslav Kmenta, nebyl ale ani omylem jediný. Dnes už Mf DNES žádná důležitá témata neotvírá, nikam se neposouvá (tedy rozhodně ne dopředu) a její doménou jsou buď naprosto nesmyslná témata (test autolékárniček den po desetitisícových demonstracích proti Andreji Babišovi a Miloši Zemanovi), případně pokusy o diskreditaci politických konkurentů šéfa hnutí ANO.

Plesl musel jako šéfredaktor zvládnout situaci, kdy si konečně celá veřejnost naplno uvědomila,že redakci Mf DNES neřídí žádní novináři, ale Andrej Babiš. Dokázaly to nahrávky skupiny Šuman, na kterých byl jasně slyšet dnes již bývalý redaktor největšího „seriózního“ deníku Marek Přibil. Ten společně s Babišem držel v ruce živý policejní spis a plánoval kompromitující články na konkurenční ČSSD. Ani tam se ale Pleslovi napodařilo hrát hlavní roli, protože dle záznamů se všechno „domlouvá s Frantou Nachtigallem“ – je totiž známo, že Plesl vzhledem ke svým profesionálním i jiným nedostatkům není někým, na koho by se Babiš byl ochoten spolehnout.

Není to ale jediný problém, který Plesl v novinách nainstaloval. Kdokoli sleduje názory šéfredaktora Mf DNES, ví, že se jedná o člověka, který sám sebe považuje za politického prognostika. Je to velký odpůrce Angely Merkelové, čehokoli liberálního, demokratického a proevropského. 

Z Mf DNES se postupem času stala taková zvláštní legitimizace konspirací, xenofobie a manipulace. I to má mnoho vysvětlení. Plesl se na rozdíl od Léka nesnaží ani o formální úroveň a nechává v novinách publikovat osoby typu Vlastimila Vondrušky. Možná i proto, že sám sedí v porotě Krameriových cen – ocenění pro konspirátory, lháře a proruské dezinformátory, které pomáhá vybírat. Najdeme zde „novináře“, jakým je Petr Žantovský. Kruh se uzavírá ve chvíli, kdy Plesl udělá servilní rozhovor s prezidentem republiky Milošem Zemanem, jehož hlavním sdělením je, že hlava státu „nedopustí český Majdan“ – přesně to nám tvrdí různé Aeronety, Parlamentní listy nebo SPD.

Stejně důležitá je xenofobní a rasistická nota Mf DNES. V říjnu 2017 jsme si například na titulní straně mohli přečíst text s titulkem „Sestra z Bulovky: Český chlap by to neudělal“. Naprosto zjevným cílem textu je ukázat, že pravomocný rozsudek týkající se Afghánce, kterého sestra z nemocnice obvinila ze znásilnění, je nesprávné. Soudní rozhodnutí nazývají noviny „úřední pravdou“ a dává prostor v podstatě pouze „napadené“ ženě. Alespoň tento článek vyvolal rozruch.

Že se ale strachem dají mj. ovlivňovat volby, i to nám Plesl ukázal. Mf DNES vydala tři dny před prezidentskými volbami článek Pražský imám ve službě teroristů s velkou, třináct let starou fotkou „ideálního typu vousatého teroristy“. Podle článku policie obvinila z terorismu první tři české občany s palestinskými kořeny. Byla to podivná záležitost bez pokračování, ale s více než vhodným načasováním.

Nikoho to ale nemůže překvapovat. Je to právě Plesl, kdo tráví na sociálních sítích čas urážením politických konkurentů Andreje Babiše, a je to Plesl, kdo dává rozhovory Parlamentním listům. Řekl jim například tohle: „Putin podle všeho řídí současný svět. Brity dotlačil k odchodu z EU, Spojeným státům vybral prezidenta, to samé se mu málem povedlo ve Francii. Ovlivňuje zpravodajství po celém světě, umí se dostat do každého serveru, vodí si Snowdena i Juliana Assange. Čekám už jen na to, kdy se ukáže, že v Česku zničil ODS a ČSSD tím, že Petru Nečasovi strčil do postele Janu Nagyovou a Jiřímu Paroubkovi Petru Kováčovou.“

Až někdy budete otevírat Mf DNES a budete se ptát, co se to s těmi novinami stalo, právě v tom je odpověď.

Text vyšel v Revue FORUM 6/2018.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner