Kdo nese vinu za smrtelnou nehodu v Perninku? Strojvůdce potřebuje obhajobu

Facebook HZS Karlovarského kraje

Vyprošťování zraněných při srážce vlaků u Perninku komplikoval neschůdný horský terén. | FOTO: Facebook HZS Karlovarského kraje

Krátce po osudové a tragické úterní havárii dvou vlaků na jednokolejce vysoko v Krušných horách se svědkům naskytl srdcervoucí pohled. U kolejí na zemi seděl strojvůdce s hlavou v dlaních a opakoval: „Co jsem to udělal?“ Takhle zoufale si vyčítal, že zavinil smrt a zranění svých cestujících.

Chyba tohoto strojvůdce má neskutečně hořký rozměr. Jednokolejka z Karlových Varů do vesnice Potůčky a německého Johanngeorgenstadtu je naší druhou nejvýše položenou železnicí. U zastávky Pernink dosahuje výšky 915 metrů nad mořem. Trati se přezdívá „krušnohorský Semmering“ kvůli vysokým viaduktům a tunelům.

Pavel Hofman

Vlaky jedoucí v opačném směru na sebe musí počkat kvůli křížení. O víkendu a ve svátek se křižují v Nových Hamrech a ve všední den na nádraží v Perninku, které se nacházejí vysoko nad obcí v horách a lesích. Tragický omyl strojvůdce spočívá v rozdílném místě křížení vlaků ve sváteční a všední den. Strojvůdce měl počkat, ale místo toho vyrazil na trať, protože se choval stejně jako předchozí den, kdy byl státní svátek. Proto zemřeli dva cestující a několik dalších je zraněno.

O míře viny nešťastného strojvůdce je třeba vést debatu. Jistě, měl být v obraze, co se týče aktuálních pravidel křížení vlaků. Skandální je ale skutečnost, že právě tato náročná trať nemá vůbec žádné zabezpečení.

Na trati z Karlových Varů do Potůčků závisí bezpečnost provozu pouze na dvou zaměstnancích Českých drah. Podle předpisů za ni zodpovídají strojvedoucí a dirigující dispečer, který na dálku schvaluje jejich jízdu.

Jak je vůbec možné, že v této době, kdy se stala navigace a přenos informací o dopravní situaci zcela banální věcí, k níž nám stačí vlastnit telefon, nedisponují státní dráhy systémem, který by zadržel vlak, proti němuž jede na jedné koleji vlak jiný?

Obvinění strojvůdce za smrt cestujících je laciné a neadekvátní. Tu skutečnou zodpovědnost nese státní podnik České dráhy a jeho konkrétní manažeři. Politickou zodpovědnost za toto naprosté selhání nese ministerstvo dopravy. Náš univerzální ministr pro cokoli Karel Havlíček by měl zvážit, zda se náhodou po takové tragédii neodchází z funkce. Ve světě na západ od nás se to tak dělá.

Úsilí o spravedlnost obsahuje i důležitou instituci obhajoby viníka. Velice se přimlouvám za milosrdenství vůči strojvůdci, který si spletl den.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner