Setkání lídrů severských zemí ve Stockholmu FOTO: Anders G Warne / Regeringskansliet / se souhlasem
FOTO: Anders G Warne / Regeringskansliet / se souhlasem
KOMENTÁŘ / Severské země jsou co do počtu obyvatel malé, ale šikovné. Každou chvíli totiž dokazují, že jsou schopné a ochotné táhnout za jeden provaz proti momentálně nejreálnější bezpečnostní hrozbě, kterou představuje Putinovo Rusko.
Domlouvají společné nákupy zbraní pro sebe i pro Ukrajinu a kooperují při ochraně svých hranic na souši, na moři i ve vzduchu. Také v rámci NATO se o nich rozhodně nedá říci, že by byly černými pasažéry. Většina těchto zemí navíc dlouhodobě připravuje své obyvatelstvo na to, že by mohlo jít do tuhého, mentálně i prakticky. V úterý se jejich lídři sešli ve Stockholmu na schůzce Severské rady, aby probrali rozšíření spolupráce.
Dánská premiérka Mette Frederiksenová byla stejně rázná jako obvykle. „Rusko se snaží oslabit naši společnost a rozdělit nás. Musí vědět, že se mu to nikdy nepodaří. Musíme i nadále pevně podporovat Ukrajinu. Je naší první obrannou linií v rámci EU. Je součástí Evropské unie a našeho kontinentu.“
Finský předseda vlády Petteri Orpo zdůraznil, že agresivní válka na Ukrajině a bezohledné chování Ruska v oblasti Baltského moře udělaly ze severského regionu ohnisko konfliktu. „Jako malé severské země víme, že musíme spolupracovat, abychom byli silnější,“ konstatoval.
Oním bezohledným chováním nemyslel pouze ruské průniky do vzdušného prostoru či vod cizích zemí, poškozování podmořské infrastruktury ani pohyb nebezpečných vraků rozvážejících sankcionovanou ruskou ropu a ohrožujících Balt ekologickou katastrofou. Nic z toho se totiž zpravidla bezprostředně netýká každodenního života takzvaných obyčejných lidí.
Něco jiného je rušení signálu GPS. Je již prokázané, že místa, odkud k němu dochází, se nacházejí v Kaliningradské oblasti či v okolí Petrohradu. Nejdříve tento projev hybridní války komplikoval hlavně letecký a lodní provoz v oblasti Baltu. Teď už si na něj stěžují i zdravotníci nebo zemědělci.
V posledních měsících je ohroženo například fungování záchranky na švédském ostrově Öland, když navigace posílá sanitky od čerta k ďáblu, nebo se úplně zasekne. Na sousedním Gotlandu jsou navíc postiženi zemědělci, kterým rušení signálu znemožňuje přesně osít pole. Odchylka větší než jeden centimetr může podle jednoho z tamních farmářů zničit úrodu. Podle švédského dopravního úřadu Transportstyrelsen se počet rušení signálu GPS od roku 2023 zvýšil o více než 1400 procent.
Ke starým metodám se ale museli vrátit třeba i norští rybáři v Barentsově moři, kde jim navigaci Rusové sabotují takřka každý den. Pro moderní loď může být v takovém případě obtížné udržet stabilní kurz, zvlášť při vysokých vlnách, vysvětlil jeden z kapitánů. Ke slovu se tak dostávají papírové námořní mapy, kompas a buzola.
Jak se říká, co tě nezabije, to tě posílí. A taky může vzít vítr z plachet režimu v Kremlu. Pokud více zemí, které jsou si blízké geograficky i svou velikostí, čelí podobné hrozbě, dají jednoduše hlavy dohromady a vzájemně se podrží.
Česko bohužel takové parťáky postrádá. Z poloviny Visegrádské čtyřky se stala Putinova pátá kolona, a pokud se pod Babišovým vedením Česko s Maďarskem a Slovenskem zase sblíží, jistě to nebude ve jménu boje proti agresorovi z východu.