Oto Klempíř FOTO: Wikimedia Commons, David Sedlecký, CC BY-SA 4.0
FOTO: Wikimedia Commons, David Sedlecký, CC BY-SA 4.0
NÁZOR / Oto Klempíř působí jako kandidát Motoristů poněkud zmateně. Možná nebylo citlivé postavit ho do role, kterou nezvládá hrát, tedy kompetenci aspoň předstírat, když ji nemá. Jeho poslední fantazírovaní o migračním paktu ukazuje, že si toho nabral nějak moc, a v krátkém sdělení udělal hned dvě faktické chyby.
„Už se může říkat, že integrace imigrantů z Afriky a muslimských zemí Evropa nezvládla, nebo ještě ne?“ píše na síti X Klempíř. No zřejmě může, když to dělá a další lidé taky. Ale třeba se chce cítit jako disident nové doby, to dělá egu dobře.
Pak Klempíř pokračuje a líčí, jak je to s utečenci těžké a že už jsme jich stejně hodně přijali, tak co po nás zas někdo chce. Pak se začne tvářit rázně.
„Migračnímu paktu a ministru Rakušanovi říkáme ne! Vy a vaše rodina máte ochranku, pane ministře, ale pro ostatní obyvatele naší země se s touto bezpečnostní prebendou do budoucna jaksi nepočítá. Takže váš podpis migračního paktu chceme stornovat, Česko si jako suverénní stát má samo rozhodovat, koho přijme. Chcete to také? Přijďte k volbám! Jsme vaše Garáž, ne Kavárna,“ končí Klempíř připomenutím, že jejich strana je poněkud ušmudlané místo, kde to zrovna nevoní.
Je to už únavné, ale provedeme opět nějaké malé doučování. Takzvaný migrační pakt Evropské unie má přinést oproti dnešnímu stavu zlepšení. Má dojít ke spravedlivějšímu rozdělení zátěže, aby všechno nepadlo jen na státy na unijních hranicích, jako je Řecko, Itálie, Španělsko a další. Ostatní země by se musely podílet buď přijímáním lidí, nebo finančně a materiálně. Nejde o povinné kvóty, státy si vyberou, jak se zapojí, buď přijmou část lidí, zaplatí, nebo poskytnou vybavení.
Mají probíhat rychlejší azylová řízení a návraty, aby lidé nežili roky v nejistotě a aby byli snáze vraceni ti, kdo na ochranu nárok nemají. Má být zařízena lepší kontrola hranic – povinný screening, biometrická data, zdravotní a bezpečnostní prověrky. Pro krize mají být stanovena jasnější pravidla. Když se někde migrace prudce zvýší, Evropská unie má mít připravený postup, jak zátěž rozložit. V Unii mají být jednotnější pravidla, tedy menší rozdíly v azylových podmínkách a větší právní jistota.
Jestli se na tom panu Klempířovi něco nelíbí a odmítá to, trvá na dosavadním, a to horším a nevyhovujícím stavu. Pakt je výsledkem vyjednané kompromisní shody skoro tří desítek států a lepší už to nebude. Být to může už jen stejné, ovšem současný mechanismus nebyl dimenzován na velké krize, jako byla třeba ta v roce 2015 a která nemusela být poslední. Další by mohla přijít, kdyby třeba nějací hloupí politici a stejně hloupí občané nechali padnout Ukrajinu Rusku do chřtánu. Kromě toho náš motorista dává najevo naprostou neznalost, když prohlašuje: „Podpis migračního paktu chceme stornovat.“ Chtít může, ale to je asi tak všechno.
Pakt o migraci a azylu byl přijat Radou EU a Evropským parlamentem. Legislativa v rámci paktu znamená nařízení, směrnice a další právní akty EU, které mají právní účinek pro všechny členské státy. Jakmile vstoupí v platnost, je to závazné. Členským státům se ukládá povinnost provést nařízení bez nějakého místního zdržování.
Pro Klempíře, Turka, motorizované poturčence a turčata připomeneme raději ještě jednou, že legislativní akty EU jsou závazné a když je něco přijato formou nařízení EU, členský stát nemá možnost nařízení odmítnout nebo ho jednostranně „vypovědět“. Odmítnout nelze ani směrnici, která se liší tím, že u ní EU stanoví cíle, ale státy mají čas a nějaký manévrovací prostor, jak jich dosáhnout.
Klempíř tedy provozuje něco, čemu se lidově říká věšení bulíků na nos, a ještě navíc chce, aby se problémy s migrací nemohly řešit účinnějším způsobem. Kdyby to voliči Motoristů pochopili, těžko říct, co by si pomysleli. Klíčové je samozřejmě to slovo „pochopili“.