Kompromitující video s Forejtem koupila údajně za 160 tisíc i Babišova Mafra

Kompromitující videonahrávku ze soukromí bývalého hradního protokoláře Jindřicha Forejta koupilo od překupníků víc českých médií, než se dosud tvrdilo. Sám se k tomu přiznal jen server Hlídací pes. Česká televize však přinesla v investigativních pořadech „Newsroom“ a „168 hodin“ informaci, že si video koupilo za 160 tisíc korun také vydavatelství Mafra, které patří vicepremiérovi a ministrovi financí Andreji Babišovi. O 10 tisíc korun levněji si jej pořídilo rovněž vydavatelství Empresa Media, které provozuje televizi Barrandov a vydává mimo jiné časopis Týden.

A ani to zřejmě není konečný výčet. Bulvární novinář Pavel Novotný pro ČT24 uvedl, že ví o třech až čtyřech redakcích, které nahrávku v tuto chvíli mají. Tyto nahrávky se podle něj využívají jenom v případě, kdy si chce někdo někoho držet od těla. „Sám jsem jako šéfredaktor zdědil několik trezorových věcí, o kterých jsem věděl, že dotyčný už po mně nikdy nepůjde,“ popisuje Novotný.

Server Hlídací pes koupil kompromitující video s Forejtem za 35 tisíc korun a jako první to také veřejně přiznal. Z nahrávky publikoval jen několik screenshotů, video jako takové nezveřejnil. Autentičnost záběrů se nepodařilo ověřit. Ke zveřejnění se rozhodl proto, že obsah videa údajně vyhodnotil jako bezpečnostní riziko.

„Je to konzumace tvrdých drog, je to využívání eskortních služeb, je to řešení pracovních záležitostí před lidmi, kteří jsou tam za úplatu, za peníze. Řešení pracovních věcí v okamžiku konzumace drog,“ řekl České televizi spoluzakladatel Hlídacího psa Ondřej Neumann.

ČTK

Podle Neumanna si Hlídací pes uvědomuje, že je to hraniční situace, a koupi videa dlouze zvažoval. „My jsme šli po informaci, a abychom ji mohli zveřejnit, tak jsme museli video koupit. To jsme se rozhodli koupit v okamžiku, kdy jsme viděli, že tam dochází ke konzumaci tvrdých drog. Chtěli jsme vědět víc,“ tvrdí Neumann.

„Jedna z našich motivací byla probudit bezpečnostní složky, protože tady dva měsíce někdo nabízí toto video a bezpečnostní složky nekonaly. Co dělá bezpečnost Hradu, co dělá NBÚ?“ ospravedlňuje Neumann koupi videa.

Podle tvrzení překupníka, který se novinářům představoval jako Miloslav, bylo ale kupců víc. „21. října si zástupci Mafry koupili toto video za 160 tisíc,“ tvrdí. Vydavatelství Mafra, které patří vicepremiérovi Andreji Babišovi, se k vlastnictví videa ani na přímý dotaz České televize nevyjádřilo. Televize Barrandov patřící mediální společnosti Empresa naopak otevřeně přiznala, že si video koupila. „Ti to koupili za 150 tisíc,“ upřesnil překupník Miloslav.

„My jsme tu nahrávku získali. Prvně jsme si samozřejmě zjišťovali lidi, kteří nám to prodali. Známe jména, důvody, historii,“ uvedl výkonný ředitel Empresa Media Daniel Köppl. „Zajímalo nás, co tam je. A je to věc, kterou jsme chtěli jako zdroj vyhodnotit. A neměli jsme důvod s tím jakkoliv dál pracovat,“ dodal.

ČTK

A pak jsou tu média, která si kompromitující nahrávku ze zásadních důvodů nekoupila. Šéfredaktor webu Seznam Zprávy Jakub Unger říká, že jim nabídka přišla v týdnu, kdy vrcholila aféra neudělení státního vyznamenání Jiřímu Bradymu. Podobných nabídek přijde podle něj e-mailem každý týden několik. „Nemyslíme, že zveřejnění takového videa je ve veřejném zájmu. To samozřejmě může pomoci nějakému malému, neznámému webu k větší sledovanosti, ale to ještě není veřejný zájem,“ dodal Unger.

Šéfredaktor Blesku Radek Lain pak sdělil, že byli kontaktováni začátkem října. „Kontakt byl velmi rychlý a pro nás se ukázal velmi nedůvěryhodný. Proto jsme ani nepřemýšleli, že bychom videomateriál koupili,“ doplnil. Sledoval pak cestu videa po trhu a čekal, zda se najde někdo, kdo to video zveřejní. „Nikdy by mě nenapadlo, že to bude nezisková organizace Hlídací pes,“ dodal.

„Nabídku jsme dostali a rozhodli jsme se ji neakceptovat bez ohledu na cenu, která za ni byla požadována,“ uvedla Sabina Slonková z Neovlivní.cz. „Jsou tam informace, které žádným způsobem neohrožují bezpečnost státu, ale jsou velmi intimního charakteru té dané osoby,“ řekla. „Druhá věc je, na co upozorňují právníci, v tomto případu nemáte šanci ověřit autenticitu toho, co na videu je,“ doplnila.

„Jsem přesvědčen, že o tom věděli i na Hradě. Jeden vysoce postavený politik mi řekl, že byla nabízena i politickým stranám,“ uvedl šéfredaktor serveru Echo24.cz Dalibor Balšínek.

Kompromitující záběry natočil podle zjištění reportéra ČT Jana Nováka ve Forejtově bytě jakýsi Bohouš. Podle všeho distributor drog, kuplíř, prostitut a pornoherec. „Je to člověk, který funguje v eskort servisu v Lounech nebo se vyskytuje v kraji kolem Loun. Seděl v Mnichově, byl odsouzen, tuším, na šest let za loupežné přepadení,“ uvedl investigativní reportér Českého rozhlasu Janek Kroupa.

Česká televize

Novinářům pak materiál nabízel k prodeji již zmíněný prostředník Miloslav. Ten tvrdí, že Jindřich Forejt dlužil dealerovi peníze, a ten proto zkusil na nahrávce vydělat prodejem do médií. „Na jednu stranu je to absurdní, na druhou stranu to je prostě opravdu tak jednoduchý. Bylo to opravdu z čistě finančních důvodů,“ uvedl překupník Miloslav.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner