KSČM spustila povyk kvůli plánovanému propouštění v České poště. Dokonce přišla s plákátem, který hraje na emoce a nebojí se citového vydírání. Skutečnými důvody, proč je státní podnik ve stavu, v jakém je, a jakým jiným způsobem by měl řešit své problémy, aby se vyhnul snižování stavů zaměstnanců, se však komunisté nezabývají. Pouze útočí na plánovaný krok managementu pošty a využívají k tomu Vánoce, předvánoční atmosféru i samotného Ježíška, což je u komunistů samo o sobě trochu zvláštní a odporuje to jejich tradičnímu naladění.
„Milý Ježíšku, příští rok ti dopis asi nepřijde, protože mojí maminku, pošťačku, chtějí vyhodit z práce a je moc smutná,“ stojí napsané písmem jako ze školního sešitu na plakátu Komunistické strany Čech a Moravy k avizovanému propouštění ve státním podniku Česká pošta.
Hned vedle je dětský obrázek pošťačky s dopisními obálkami v jedné ruce a s poštovní kabelou ve druhé. Dále se tam už běžným písmem uvádí: „Osud České pošty a jejích zaměstnanců nám není lhostejný. Máte dostat novoroční dárek, 2731 Vás má jít k 1. březnu na dlažbu. Do roku 2026 dalších 7 tisíc zaměstnanců. Tím vedení podniku a ministr vnitra chtějí snížit obchodní ztrátu České pošty, kterou jste nezavinili. Považujete to za správné? KSČM NE! Společně s odbory budeme Vaše práva hájit!“
Jedna věc je, že na dlažbu nemá jít 2731 zaměstnanců státního podniku, ale propuštěno jich má být 1500, což nakonec na jiném místě říká i místopředseda komunistické strany a předseda sněmovního mandátového a imunitního výboru Stanislav Grospič. Komunisté jsou podle něj velice znepokojeni tím, že 1500 zaměstnanců České pošty by mělo dostat jako vánoční dárek výpověď.
Dětský obrázek a probíhající advent
Plakát KSČM tak šermuje s něčím, co jednoduše není pravda. Kromě toho se v nedávné tiskové zprávě ministerstva vnitra popisuje, že i s těmi 1500 výpověďmi je to poněkud složitější: „V tom je započítáno 200 odchodů do důchodu, 200 administrativních pracovníků a 400 nepoštovních zaměstnanců. Ze 700 poštovních doručovatelů, kterých se restrukturalizace v jarních měsících příštího roku má týkat, dostane navíc 400 nabídku na přechod do segmentu balíkoven, který na rozdíl od listovních zásilek roste. Propouštění se nebude týkat samoživitelek ani dalších zaměstnanců, pro které by to znamenalo sociální otřes. Pošta se bude podílet i na přípravě rekvalifikačních programů,“ zdůrazňuje ministerstvo.
Druhá věc je, že plakát komunistů není nic jiného než demagogie a laciná snaha využít blížící se Vánoce a Ježíška, který naděluje dárky a kterému děti píšou dopisy, k získání politických bodů. Co je dojemnějšího než řádky napsané dítětem, jehož maminka je smutná, protože přijde o práci?
K tomu stačí přidat dětský obrázek a probíhající advent a výsledek brnká na city jako nic jiného. Komunisté si tak ve výsledku berou za rukojmí děti zaměstnanců státního podniku a snaží se vyvolat maximální pobouření, co si to vedení České pošty takhle před Vánocemi dovoluje a jak je kruté a necitlivé.
Demagogický plakát
Přitom situace státního podniku si zaslouží vážnou debatu a analýzu stavu, v němž se nachází. Je nutné si odpovědět na otázku, proč je Česká pošta dlouhodobě ve ztrátě. Z jakého důvodu se jí nedaří být konkurenceschopná a nabízet takové služby, aby zákazníci nedávali přednost jiným firmám, například Zásilkovně?
Případně do jaké míry nabízí státní podnik něco, co je společensky potřebné, ale soukromé firmy to nejsou schopné nabídnout, protože se jim to nevyplatí? A stačí tyhle služby na to, aby Českou poštu dotoval stát, respektive nakolik by to měl dělat, aby zároveň nešlo o nezodpovědné plýtvání veřejnými prostředky?
O takovou debatu ale komunisté nestojí. Místopředseda KSČM a šéf Odborového sdružení Čech, Moravy a Slezska Stanislav Grospič raději napadá ministra vnitra a předsedu konkurenční ČSSD Jana Hamáčka, že neví, co si se státním podnikem počít, a poukazuje na to, že zaměstnanci České pošty „nejsou zrovna kvalitně placeni, a přitom vykonávají velice namáhavou práci“.
A to je ještě ten lepší případ, v tom horším komunistická strana přichází s demagogickými plakáty, které věcnou stránku celého problému opomíjejí a mají pouze jeden jediný cíl: vyvolat emoce, a vytvořit tak co největší tlak na management České pošty a ministra vnitra. Je přece před Vánocemi a brzy bude Ježíšek.