Kanadská společnost Shopify, specializující se na tvorbu a správu e-shopů, zaznamenala v posledních měsících obrovský úspěch. Na jaře zavřel koronavirus kamenné prodejny a odstartoval tak zlatou éru internetových obchodů. Shopify mělo proto úžasné finanční výsledky. Dokonce se ho spousta analytiků nebála označit za největšího vítěze koronakrize. Tento verdikt je však nejen unáhlený, ale i mylný.
Společnost Shopify během koronakrize vydělávala na výrazně vyšší poptávce po svých službách. Jejich stávající klienti začali využívat jejich služby v ještě větší míře a noví klienti se díky koronavirovým opatřením jen hrnuli. Shopify při získávání nových klientů využilo své tradiční prodejní strategie sázející na jednoduchost vytváření a obsluhy jejich e-shopů, která byla pro všechny nováčky v e-komerci klíčová.
Shopify navíc dočasně prodloužilo své bezplatné zkušební období ze 14 na 90 dnů. Všichni noví klienti tak měli pětkrát tolik času vyzkoušet si všechny jejich služby, což Shopify v očích potenciálních klientů ještě zatraktivnilo. Shopify tak bylo pro většinu lidí, snažící se začít s prodáváním svých výrobků online, jasnou volbou.
To se projevilo hlavně na finančních výsledcích za druhé a třetí čtvrtletí, které byly fenomenální. Ve druhém čtvrtletí vzrostly tržby oproti loňsku o neuvěřitelných 97,24 %. Firma navíc poprvé od svého vstupu na burzu (IPO) v roce 2015 neměla provozní výnosy v negativních hodnotách, ale na nule. To byl pro Shopify obrovský milník a zároveň závazek na tento úspěch navázat.
Společnosti se to povedlo více než dobře, jelikož výsledky za třetí čtvrtletí byly ještě působivější. Růst příjmů se podařilo udržet na 96,16 % oproti loňskému roku a provozní výnosy se dokonce dostaly do kladných čísel. Shopify se mohlo pochlubit provozními výnosy v hodnotě 51 milionů dolarů. Zisk na akcii se taktéž v tomto čtvrtletí konečně přehoupl do černých čísel.
Předražená akcie
Z kvantitativního pohledu to nemá chybu. Jenže to je ten problém. Na jaře, kdy se v rámci koronavirových opatření začaly zavírat kamenné obchody, nebylo obtížné předpovědět, že e-komerci díky tomu čeká citelný růst. Investoři tak neváhali a logicky začali ve velkém poptávat akcie firem, které z toho budou nejvíce profitovat. Jednou z nich byla i společnost Shopify.
Na začátku března byla hodnota akcií Shopify zhruba 500 dolarů. O šest měsíců později v srpnu se jejich akcie obchodovaly za více než 1000 dolarů. Poměr mezi tržní cenou akcie a čistým ziskem na akcii (PE) vzrostl na neuvěřitelných 647. Takto vysoké PE značí buď velmi pozitivní názor trhu na danou akcii anebo skutečnost, že daná akcie je podle trhu předražená. V případě společnosti Shopify je to bohužel to druhé.
Koronakrize byla pro podnikatele obrovskou motivací založit si e-shop. Každý, kdo o tom před pandemií uvažoval, to udělal. Tento velký nárůst poptávky způsobil gigantické zvýšení příjmů společnosti Shopify během pandemie, ale zároveň jí sebral vítr z plachet do budoucna. Nyní je už jen velmi málo lidí, kteří ještě nemají e-shop a chtěli by si ho pořídit. Z toho důvodu se Shopify bude v následujících měsících nepochybně potýkat s malými růsty a investory už ničím neohromí.
Akcie Shopify na to zareagují stagnací. Jelikož je Shopify růstová akcie a růst se od firmy Shopify dá v následujících měsících očekávat jen těžko, dříve nebo později se najdou investoři, kterým dojde trpělivost a začnou své akcie prodávat. To citelně srazí jejich cenu, což způsobí paniku mezi zbylými investory, kteří se vzápětí k prodávání přidají. Ceny akcií Shopify tak začnou padat a zastaví se až na své předpandemické hodnotě, jelikož až v tuto chvíli budou mít investoři opět tu kuráž začít akcie společnosti Shopify nakupovat.
Shopify jakožto firma zabývající se e-komercí měla být jasným vítězem koronakrize. E-komerce zažila nevídaný růst a v Shopify neudělali nic špatně. Investoři nicméně nafoukli cenu jejich akcií a ta bublina teď jen čeká na to, až ji někdo dříve či později propíchne. Společnost Shopify proto navzdory mnohým očekáváním nevyjde z koronakrize jako suverénní vítěz, ale jako poražený.
* * *
Deník FORUM 24 dává prostor mladým ekonomům a nadaným studentům, aby se zapojili do veřejné debaty o současné krizové situaci v souvislosti s koronavirem, jeho ekonomických dopadech, veřejných financích a ekonomice jako takové. Ve spolupráci s Institutem ekonomického vzdělávání (INEV) proto pravidelně zveřejňujeme jejich texty. INEV vytváří zázemí pro výuku ekonomie a financí na středních školách. Motivuje a sdružuje studenty se zájmem o ekonomii a ekonomická témata a podporuje je v jejich činnosti a dalším studiu. Jedním z hlavních projektů INEV je Ekonomická olympiáda – největší ekonomická soutěž v České republice. Institut je možné podpořit zde.