Bublina nafouknutá koronavirem na akciovém trhu

Ilustrační graf (Print screen)

Ilustrační graf | FOTO: Print screen

Kanadská společnost Shopify, specializující se na tvorbu a správu e-shopů, zaznamenala v posledních měsících obrovský úspěch. Na jaře zavřel koronavirus kamenné prodejny a odstartoval tak zlatou éru internetových obchodů. Shopify mělo proto úžasné finanční výsledky. Dokonce se ho spousta analytiků nebála označit za největšího vítěze koronakrize. Tento verdikt je však nejen unáhlený, ale i mylný.

Společnost Shopify během koronakrize vydělávala na výrazně vyšší poptávce po svých službách. Jejich stávající klienti začali využívat jejich služby v ještě větší míře a noví klienti se díky koronavirovým opatřením jen hrnuli. Shopify při získávání nových klientů využilo své tradiční prodejní strategie sázející na jednoduchost vytváření a obsluhy jejich e-shopů, která byla pro všechny nováčky v e-komerci klíčová.

FORUM 24 (archiv)

Shopify navíc dočasně prodloužilo své bezplatné zkušební období ze 14 na 90 dnů. Všichni noví klienti tak měli pětkrát tolik času vyzkoušet si všechny jejich služby, což Shopify v očích potenciálních klientů ještě zatraktivnilo. Shopify tak bylo pro většinu lidí, snažící se začít s prodáváním svých výrobků online, jasnou volbou.

To se projevilo hlavně na finančních výsledcích za druhé a třetí čtvrtletí, které byly fenomenální. Ve druhém čtvrtletí vzrostly tržby oproti loňsku o neuvěřitelných 97,24 %. Firma navíc poprvé od svého vstupu na burzu (IPO) v roce 2015 neměla provozní výnosy v negativních hodnotách, ale na nule. To byl pro Shopify obrovský milník a zároveň závazek na tento úspěch navázat.

Společnosti se to povedlo více než dobře, jelikož výsledky za třetí čtvrtletí byly ještě působivější. Růst příjmů se podařilo udržet na 96,16 % oproti loňskému roku a provozní výnosy se dokonce dostaly do kladných čísel. Shopify se mohlo pochlubit provozními výnosy v hodnotě 51 milionů dolarů. Zisk na akcii se taktéž v tomto čtvrtletí konečně přehoupl do černých čísel.

Předražená akcie

Z kvantitativního pohledu to nemá chybu. Jenže to je ten problém. Na jaře, kdy se v rámci koronavirových opatření začaly zavírat kamenné obchody, nebylo obtížné předpovědět, že e-komerci díky tomu čeká citelný růst. Investoři tak neváhali a logicky začali ve velkém poptávat akcie firem, které z toho budou nejvíce profitovat. Jednou z nich byla i společnost Shopify.

(Print screen)

Na začátku března byla hodnota akcií Shopify zhruba 500 dolarů. O šest měsíců později v srpnu se jejich akcie obchodovaly za více než 1000 dolarů. Poměr mezi tržní cenou akcie a čistým ziskem na akcii (PE) vzrostl na neuvěřitelných 647. Takto vysoké PE značí buď velmi pozitivní názor trhu na danou akcii anebo skutečnost, že daná akcie je podle trhu předražená. V případě společnosti Shopify je to bohužel to druhé.

Koronakrize byla pro podnikatele obrovskou motivací založit si e-shop. Každý, kdo o tom před pandemií uvažoval, to udělal. Tento velký nárůst poptávky způsobil gigantické zvýšení příjmů společnosti Shopify během pandemie, ale zároveň jí sebral vítr z plachet do budoucna. Nyní je už jen velmi málo lidí, kteří ještě nemají e-shop a chtěli by si ho pořídit. Z toho důvodu se Shopify bude v následujících měsících nepochybně potýkat s malými růsty a investory už ničím neohromí.

Akcie Shopify na to zareagují stagnací. Jelikož je Shopify růstová akcie a růst se od firmy Shopify dá v následujících měsících očekávat jen těžko, dříve nebo později se najdou investoři, kterým dojde trpělivost a začnou své akcie prodávat. To citelně srazí jejich cenu, což způsobí paniku mezi zbylými investory, kteří se vzápětí k prodávání přidají. Ceny akcií Shopify tak začnou padat a zastaví se až na své předpandemické hodnotě, jelikož až v tuto chvíli budou mít investoři opět tu kuráž začít akcie společnosti Shopify nakupovat.

Shopify jakožto firma zabývající se e-komercí měla být jasným vítězem koronakrize. E-komerce zažila nevídaný růst a v Shopify neudělali nic špatně. Investoři nicméně nafoukli cenu jejich akcií a ta bublina teď jen čeká na to, až ji někdo dříve či později propíchne. Společnost Shopify proto navzdory mnohým očekáváním nevyjde z koronakrize jako suverénní vítěz, ale jako poražený.

* * *

Deník FORUM 24 dává prostor mladým ekonomům a nadaným studentům, aby se zapojili do veřejné debaty o současné krizové situaci v souvislosti s koronavirem, jeho ekonomických dopadech, veřejných financích a ekonomice jako takové. Ve spolupráci s Institutem ekonomického vzdělávání (INEV) proto pravidelně zveřejňujeme jejich texty. INEV vytváří zázemí pro výuku ekonomie a financí na středních školách. Motivuje a sdružuje studenty se zájmem o ekonomii a ekonomická témata a podporuje je v jejich činnosti a dalším studiu. Jedním z hlavních projektů INEV je Ekonomická olympiáda – největší ekonomická soutěž v České republice. Institut je možné podpořit zde.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]