Kreml dělá z novináře Protaseviče neonacistu. Je to jako se vším

Roman Protasevič. (ČTK/AP/Uncredited)

Roman Protasevič. | FOTO: ČTK/AP/Uncredited

Okamžitě po vynuceném přistání letadla Ryanair v Bělorusku a zadržení novináře Romana Protaseviče se rozeběhla připravená propaganda. Novinář byl označen za neonacistu, který bojoval v praporu Azov na Donbase proti Rusům. Jak se dá čekat, Lukašenkovi propagandisté pracují ve spojení s těmi ruskými.

Ozval se Kanál Motolko na síti Telegram, kde tyhle (dez)informace uvádějí do jiného světla:

„Kreml a běloruská propaganda již několik dní vytváří falešné zprávy o tom, že Roman Protasevič bojoval v Donbasu. Řekneme vám, proč je to lež a kdo ji šíří.

()

Podle novináře Sergeje Charitonova je jedním z hlavních zdrojů těchto dezinformací v anglickém jazyce stránka foiaresearch.net. Anonymní web ve svých článcích označuje Romana za ,neonacistického aktivistu za změnu režimu podporovaného Západem.

Propaganda zveřejnila jeho fotografii ve vojenské uniformě, uvedla, že bojoval v Donbasu jako příslušník praporu Azov, a reprodukovala fotografie z anarchistického pochodu, kde byl Roman spatřen. Jen z nějakého důvodu vynechala skutečnost, že jsou to fotografie z roku 2017. Roman jako novinář natáčel shromáždění anarchistů, nešlo o jeho účast v jakési neexistující ,neonacistické organizaci Černý blok, o které nás informuje ve svém článku server foiaresearch.net. Dostalo se to však do bodu, kdy se na jejich informace začaly odvolávat skupiny podporující Kreml v Evropě a malá média.

Charitonov po chvíli pátrání zjistil, že ,autoritativním zdrojem FoiaResearch je portál, který je spojen s kremelskými propagandisty. Všechny karty odhalil sám web na svém twitterovém účtu: první tweety jsou reposty z účtů, které jsou spojeny s RT a Sputnikem. Konkrétně: The Grayzone (vytvořená v roce 2015 spolupracovníkem RT a Sputniku Maxem Blumenthalem), Mint Press News (propagující texty RT a Sputniku na Západě) a Morgan Artjuchina (spolupracovník Sputniku).

Proč říkáme, že to není pravda? Za prvé, nejednou bylo řečeno, že Roman na Donbasu nebojoval, ale pracoval jako válečný zpravodaj. Ale jedna věc je mluvit a druhá věc jsou fakta.

Bezprostředně po Tertelově prohlášení, že Protasevič byl údajně ,nájemným bojovníkem v praporu Azov, zakladatel praporu Andrej Bileckij prohlásil, že novinář se bojů neúčastnil, ale byl tam přítomen jako reportér:

,Roman skutečně bojoval společně s Azovem a dalšími vojenskými jednotkami proti okupaci Ukrajiny. Jeho novinářskou zbraní však nebyl samopal, ale slovo, napsal Andrij Bileckij.

Ještě přesvědčivější důkazy zveřejnil ukrajinský novinář Denis Kazanskij. Ve svém příspěvku odkázal na reportáž ukrajinské internetové televize Hromadske, která byla zveřejněna v březnu 2015. Video ukazuje boje v Šyrokyni, v čase 4:40 se v záběru objevuje Roman Protasevič. Byl lehce zraněn a je ošetřován. Je jasně vidět, že na rozdíl od bojovníků Azova je Roman v civilu. Jaký další důkaz potřebujete, že Roman byl v Donbasu jako reportér, a ne jako voják?“

Pokud jde o tato tvrzení, obíhají už pilně na našich sociálních sítích a rádi je sdílejí i různí pochybní politici sympatizující s putinovským a lukašenkovským režimem.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]