Létat lze s menší uhlíkovou stopou, než jakou zanechá vlak

Wikipedia, zbylon

Letiště Oslo, Gardermoen, ilustrační snímek | FOTO: Wikipedia, zbylon

Ačkoli jako nejekologičtější dopravní prostředek se do obecného povědomí zapsal vlak, srovnání ukazuje, že letadlo v některých případech na stejné trase vyprodukuje méně  emisí oxidu uhličitého (CO2) na osobu. Jejich množství se dramaticky liší v závislosti na dopravci. Na železnici pak záleží na typu pohonu. Vedle emisí „skleníkového plynu“ železnice dále zatěžuje životní prostředí i postřiky toxickými herbicidy.

Zajímavou debatu rozpoutal na Twitteru jaderný inženýr Marek Ruščák. Z ročenek úřadů pro civilní letectví, stránek leteckých dopravců a z dat Evropské komise sestavil přehled emisí CO2 připadajících na osobu a pokořený kilometr na cestě letadly různých společností, autem anebo vlakem. Pozoruhodně působí zjištění, že při letu s nízkonákladovou společností na člověka připadne méně přímých emisí předmětného plynu než kolik by jich bylo při jízdě s dieselovou lokomotivou, o autu ani nemluvě. Ačkoli elektricky poháněný vlak vychází ze srovnání vyprodukovaných emisí CO2 jako nejekologičtější, rozdíl oproti letadlu je jen minimální.

WizzAir: 58,5 g/km
Ryanair: 67 g/km
Air France: 80 g/km
EasyJet: 81 g/km
Norwegian: 85 g/km
Lufthansa: 98,4 g/km
Emirates: 100 g/km
British Airways: 101 g/km
Swiss: 110 g/km

Průměrné auto v EU: 130 g/km
Dieselové vlaky: při průměrné obsazenosti 70 g/km

Elektrické vlaky: při průměrné obsazenosti a průměrném energ. mixu v EU 50 g/km

zdroj: Twitter Marek Ruščák; úřady pro civilní letectví, dopravci, Evropská komise

Nízké emise (čehokoli) na cestujícího v letadle nízkonákladové společnosti jsou na úkor komfortu. Sedadla jsou natěsno a množství zavazadel striktně omezené. Dalším faktorem je převaha nových letadel s hospodárnějšími motory, kterým konkrétně Wizzair dává přednost.

Náspy plné herbicidů
Železnice ovšem kromě emisí plynů zatěžuje životní prostředí, zejména pak spodní vody, mohutnou aplikací karcinogenního herbicidu, s jehož pomocí hubí plevel v kolejištích. Data pro Českou republiku nejsou známa, německé dráhy ovšem přiznávají, že jen za poslední rok nastříkaly na koleje 67 tun glyfosátu. Už v příštím roce však tento železniční dopravce (Deutsche Bahn) hodlá podle vlastních slov množství jedu snížit na polovinu a plevel likvidovat také mechanicky, elektricky či párou. Zdroj: FAZ.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner