NÁZOR / Plytkost, povrchnost a slaboduchost vystoupení Andreje Babiše na Facebooku je známá a oblíbená. Nyní, pár dní před začátkem letních prázdnin, je navíc možné konstatovat: šéf hnutí ANO Andrej Babiš se řídí ve svých proslovech na sítích podobnými cykly jako ženské časopisy.
Letnění Andreje Babiše přichází ve stejnou dobu, kdy stránky ženských časopisů plní téma „hubneme do plavek“. Jeho politický marketing se stále více podobá marketingu zázračných nerezových hrnců prodávaných šmejdy dementním seniorům – deník FORUM 24 o tom psal opakovaně. Nyní se blíží prázdniny, cesty do Chorvatska. Jedním z mála pozitiv, která lze na tomto politikovi nalézt, je, že netrpí obezitou. Takže o hubnutí v jeho proslovech nenajdeme nic. Ale léto v Chorvatsku, na prázdninové pláži, se stalo hlavním pilířem jeho posledních videí. Už před několika dny píše k fotce z mořské vody, do které je zanořen jak bájná siréna: „Andrej Babiš je v Chorvatsku. Sice jen na tři dny, ale užívám si to hodně.“
Video první
Už název prvního videa z Babišova letnění ukazuje, že Babiš ani o prázdninách nepřestává řešit závažné státnické problémy. Je u něj napsáno, že je Babiš v Chorvatsku a text popisku dí: „Kauza ponožky ve vodě – vyřešeno.“ „Včera se tady řešily prej nějaké ponožky,“ dí rozjuchaným hlasem a s veselým úsměvem. A ve videu se objevují posty čtenářů: „Proč plavete v ponožkách?“ „Proč se koupeš v ponožkách?“ „Co ty ponožky ve vodě?“
Pan předseda kráčí k vodě, usedá na plážové lehátko a v každé ruce drží něco, co skutečně jako ponožka vypadá. Ale zdání klame! Andrej Babiš vysvětlí: „To nejsou žádné ponožky, ale boty do vody a my důchodci je nosíme do vody.“ Následuje scéna, kdy si pan předseda ty ponožky – tedy boty do vody – úspěšně natahuje, až je natáhne. Poté (video je zrychlené) křepčí k mořské hladině a neohroženě vstupuje do vody. Je vidět, jak se jeho nohy s ponožkami dotýkají kamínků na dně. Poté střih a Babiš již plove. Stále v ponožkách. Tedy botách do vody.
Video druhé
S hladinou moře za zády sedí Andrej Babiš u plážového stolku. V obraze je opět popisek – „Zeptejte se mě“ a smajlík – a pod tím dotaz čtenáře: „Jak to bude s výstavbou dálnic, pokud vyhrajete volby?“ Pan předseda odpoví do kamery: „Vaše otázka mě pobavila, protože všechno, co Kupka s Fialou otvírají a chlubí se, je naše práce. Kdybych v roce 2015 neřekl Ťokovi (tehdejší ministr dopravy, pozn. red.), ať začne vykupovat pozemky, projektovat a připravovat všechny dálnice, tak tady v zásadě nic není. Dé jedničku jsme dali do pořádku, všechno je naše dílo. Fiala byl ve vládě s Nečasem 2013. A kolik za to období udělali? Osm set metrů. Dneska se staví, otvírá, stovky kilometrů. Je to naše dílo. A budeme v tom samozřejmě pokračovat.“ Ponožky tentokrát pan předseda neukáže.
Video třetí
Další video se odehrává u stejného stolku jako video druhé, moře v pozadí a ani zde nejsou vidět Babišovy ponožky. Zato v obraze vidíme další dotaz diváka – fanouška: „Volil jsem v roce 2021 koalici SPOLU, lituji toho každý den. Dokážete mi odpustit?“
„Samozřejmě, a rád, odpouštím vám,“ říká Babiš do kamery tak natěsno, až mu málem vypadne obličej z obrazovky na diváka. „Když se potkáme, tak vás obejmu a budu vás léčit, abyste se dostal z deprese z této nejhorší a nejprolhanější fialové vlády,“ směje se do kamery. „To jsme tady ještě fakt NEMĚLI. Strašný, co?“ Tím jsou letní témata vyčerpána, letnění se ale panu předsedovi opravdu podařilo. Ukazuje totiž zoufalý a šílený rozkol naší politiky.
Ponožky, tanec, program…
Politická scéna se rozdělila děsivých schizmatem. Nejde jen o schizma systém versus antisystém či schizma koalice versus opozice. To schizma je mnohem hlubší, ponižující a děsivé. Je to schizma ponožky versus program. Naše politická scéna se rozdělila na strany programu a strany ponožek. Strany vládní koalice se snaží zaujmout občany programem, idejemi a změnami, které přinášejí či přinést chtějí. Strany opozice – a platí to především o ANO – se snaží voliče zaujmout ponožkami pro důchodce, vhodnými jako boty do vody, a její pohybově nadané funkcionářky a funkcionáři také tancem na TikToku.
Takový souboj je zcela nerovný, podobně jako by byl nerovný souboj prodavačů knih a prodavačů vodky. Jde o dva nesouvisející systémy komunikace s veřejností. Na straně systémových stran je to klasická politická diskuse, sdělování myšlenek, programů, vizí a cílů. To, co celou historii naší civilizace dělalo politiku politikou. Na straně antisystému – a především u Andreje Babiše, který je v této disciplíně mistrem – je plytké sebepředvádění jako fakt fajn cool chlapíka, co sice nic neřekne, ale svým výskáním o ponožkách pobaví. A samozřejmě – to mají diváci rádi – si v tom přímořském výskání plivne na vládu. Takový souboj není soubojem, stejně jako na trhu nekonkuruje a nemůže konkurovat limonáda Vypito sebraným spisům Václava Havla. Jde o zásadní rozdělení společnosti – na skupinu přemýšlejících, a na skupinu potřebující se pobavit. Což je samozřejmě velký problém pro demokracii, která by měla být soubojem idejí a konceptů politických stran, ne závody v prezentaci ponožek.
Dilema systémových stran
Je samozřejmé, že nikdo příčetný, kdo je v dnešní koaliční vládě či bude za nějakou systémovou stranu v příštích volbách kandidovat, nemá potřebu předvádět voličům ponožky, potažmo boty do vody pro důchodce. Příčetný politik prostě takové věci nedělá a neprezentuje voličům jako tahák své spodní prádlo. Nejen ponožky, ale dokonce ani trenýrky. S masivním nástupem „bulvárního politického marketingu“, akceptujete-li tento mnou vytvořený termín jako název Babišova ponožkování na pláži, se však vynořuje až existenciální dilema: ponožkovat a tančit, nebo zachovat dekorum?
I pro systémové strany je samozřejmě lákavé oslovit voliče, kteří nedají mnoho času myšlení. Je jich hodně, takže mají hodně hlasů. Zato mají systémové hlasy jistotu, že když také začnou ponožkovat jako Babiš, tak příšerně naštvou své voliče, kteří je volili kvůli programům, ne kvůli fuseklím. Ale já – jako volič, který se snaží volit dle programů, ne dle prádla politiků – je prosím: Neponožkujte! Kdybyste přijali tento pokleslý způsob komunikace s voliči, odpudíte tak velkou skupinu voličů volících hlavou, že zisky hlasů bezmozků tu ztrátu nepřeváží. A ponožkování, marketing ve stylu ženských časopisů, prosím nechte Andreji Babišovi.
Vzhledem k tomu, jaké sezónní zákonitosti v ženských časopisech fungují, se máme na co těšit. Protože bude-li Andrej Babiš chtít udržet marketing tohoto stylu, tak nás po skončení prázdnin čeká „Zavařujeme s Andrejem“. A někdy od poloviny listopadu pak přijde jako základní téma jeho hovorů s voliči „Pečeme s Babišem: vánoční cukroví podle ANO“. A to si myslím vychutnáme všichni – nejen Babišovi voliči.