Primátorka Adriana Krnáčová dostala další nápad, jak metodou sociálního inženýrství vylepšit život v hlavním městě. V pátečním rozhovoru pro Hospodářské noviny prohlásila, že by ráda povolila vjezd do centra Prahy jen elektromobilům, což se v současnosti rovná plošnému zákazu aut. I kdyby se v příších letech zásadně změnila skladba vozového parku, nemají podobné nápady v Praze místo.

Příliš konkrétně svůj plán primátorka nerozvádí. Nesdělila zamýšlený rozsah takové zóny ani časový výhled. Dozvěděli jsme se jen, že magistrát nakoupí služební elektromobily a že chce během tří let nasadit v centru města elektrobusy (Dopravní podnik je už nějaký ten rok testuje a výsledky zatím nebyly zrovna přesvědčivé). Takže jde opět o klasický výkřik do tmy — nic nevíme, nic neplánujeme, ale zato o tom budeme mluvit.

Pravděpodobně se totiž žádný zákaz vjezdu aut se spalovacími motory do centra města nechystá, volby jsou za dva roky a to na realizaci takového nápadu nestačí. Primátorka zřejmě podlehla opojení ze své iniciativy Smart Prague a žije v představě, že Praha zavádí jedno moderní opatření za druhým. Skutečnost je ale jiná. Infrastruktura nabíjecích stanic v Praze v podstatě neexistuje a vsadím se, že během nejbližších let se tento stav příliš nezmění.

A pak je tu problém s rozšířením elektromobilů, které jsou zatím drahé nebo nepraktické. Není proto divu, že v Česku se jich prodávají pouhé desítky ročně (z celkem 230 tisíc prodaných aut v loňském roce). Představa, že by na elektromobily během několika let přešli všichni obyvatelé Prahy 1, je mimo realitu. Má primátorka nějaký plán pro všechny maminky s dětmi, hendikepované, seniory nebo řemeslníky? Nebo by snad uvítala další impuls k vylidnění centra? Doufám že nikoliv.

Nápad vjezdu do centra Prahy omezený jen pro elektromobily patří do říše snů. Pokud jde o dopravu, má Praha daleko závažnější problémy, které by měla primátorka řešit. Jsou tu zpackané modré parkovací zóny, kterým by slušela zásadní revize. Je potřeba začít s výstavbou nových P+R parkovišť. A také je nezbytné intenzivně pracovat na stavbě obchvatu a vnitřního okruhu — v obou těchto případech je ale jisté, že se v příštích několika letech nic nestane. Odvádět pozornost nesmyslnými nápady tak může být součástí komunikační strategie.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner