Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa má za cíl přezkoumat cíl prezidenta Obamy ohledně limitu spotřeby vozidel. Jde o 54,5 míle na galon pro vozidla v USA. Mohlo by to být modelovým testem toho, jak soukromý sektor zareaguje, když federální pravidla ustupují „čisté“ ekonomice. Píše o tom technologická rubrika deníku The Christian Science Monitor.

V návaznosti na prosby velkých automobilek prezident Trump řekl v Ypsilanti v Michiganu, že jeho administrativa bude znovu zvažovat ustanovení Obamovy Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), podle které měly automobilky dosáhnout spotřeby maximálně 54,5 mil na jeden galon do roku 2025.

„Otázkou je, do jaké míry budou skutečně v této oblasti postupovat,“ říká Sam Ori, výkonný ředitel Institutu pro energetickou politiku na univerzitě v Chicagu. „Je to signál o nedostatku politické stability a myslím si, že nebylo dobré takový vysílat, protože to říká, že je politika v těchto věcech tvárná.“ Podle něj by takovéto věci neměly být „obchodovatelné“.

Standardní spotřeba paliva v Americe je významná pro změnu klimatu. Doprava je nyní v USA vůdčím sektorem pro emise skleníkových plynů. Čím nižší je takzvaný standard Corporate Average Fuel Eonomy (Korporátní průměrné hospodaření s palivy) (CAFE), tím menší bude snaha uskutečnit snížení emisí oxidu uhličitého produkovaného vozidly. Obamův termín prý je předčasný a podle automobilek není dobrý.

„Automobilový průmysl to právem nazývá faulem,“ řekl úředník Bílého domu v hovoru s novináři. „Chystáme se dostat tuto dohodu zpátky na trať.“

Automobilový průmysl poukazuje na nevelké prodeje elektrických vozidel. Ale existují různé standardy pro různé typy vozů, říká Janet McCabe, bývalý činitel EPA za prezidenta Baracka Obamy. Takže prodej většího množství elektromobilů by určitě pomohl, ale není to nezbytnou podmínkou pro dosažení standardu a není k tomu třeba masivního prodeje elektromobilů.

I kdyby Trump a výrobci dosáhli svého, neznamená to, že by automobilky stáhly své vývojové programy, protože ceny ropy a plynu mohou opět vyskočit nahoru.

Kromě toho zůstanou nedotčena další opatření, tlačící automobilový průmysl ke směřování k úspornějším vozidlům. Hlavním místem je tu Kalifornie, která nechce sledovat přísnější normy dalších třinácti států, což představuje asi 40 procent trhu vozidel. Podle Kalifornie by ani zavedení povinných nulových emisí nepovzbudilo trh s auty na elektrický pohon.

Situace výroby elektromobilů je jiná, než je tomu u solárních panelů. Tam je totiž politika výrazně více hybnou silou. Tvrdí to Sam Ori u University of Chicago. Kombinace federálního výzkumu a peněz na vývoj snížily vstupní náklady a udržují růst v tomto odvětví, které soupeří s používáním konvenčních paliv, jako je uhlí.

Pokud jde o elektromobily, benzín je dominantním zdrojem paliva a postrádá konkurenci pokud jde o náklady. Zatímco ceny baterií pro elektrická vozidla jdou dolů, zpoplatnění použití infrastruktury chybí a vydělat značné zisky pomocí akumulátorů je problematické.

Není to tak, že by trh pro plug-in auta zmizel, ale „je to otázka rychlosti a rozsahu,“ říká Sue Reidová, viceprezidentka pro programy v oblasti klimatu a energetiky ve společnosti Ceres. „Se správnou politikou a pobídkami můžete rozjet elektromobily mnohem rychleji.“

Donald Trump a jeho lidé ale nevypadají, že by byli nakloněni takovému vývoji.

Automobilky nicméně tvrdí, že jsou odhodlány se dál zaměřovat na spotřebu paliva a alternativní paliva. Chevrolet prosazuje svůj nový vůz Bolt, který může ujet 238 mil na jedno nabití a s federálním úvěrem stojí pod 30 tisíc dolarů. společnost Ford Motor Co. v lednu odhalila plán investice do elektromobilů ve výši 4,5 miliardy dolarů s plány na vybudování 13 nových modelů během deseti let a Gm a Honda Motor Co. chystají výrobní kapacity pro vozy na vodíkový pohon.

Přesto automobilky tvrdí, že nemusí splňovat dlouhodobou normu CAFE, protože není dostatek zákazníků, kteří kupují elektromobily a hybridní automobily, které tvoří jen 3,5 procenta tržeb. Nesouhlasí s EPA, že CAFE normy mohou být splněny, dokud nedojde k podstatně většímu počtu nákupů elektrických vozidel.

Elektromobily tedy čeká ještě budoucnost s různými problémy a některé z nich záleží na politických rozhodnutích.

S použitím materiálu ze The Christian Science Monitor.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner