ROZHOVOR: Letos je tomu šedesát let, kdy se začala vyrábět Čezeta, skútr s ikonickým designem, na kterém vyrostla celá generace řidičů. Její výroba trvala jen pár let, ale dnes se vrací v moderním pojetí s pohonem na elektřinu. Za znovuzrozením legendárního skútru stojí Brit Neil Smith, s nímž jsme si povídali o tom, jaké jsou jeho ambice s tradiční českou značkou. A ty jsou vskutku globální.

Neil Eamonn Smith se přistěhoval do České republiky z rodné Británie a když si pořídil svoji první Čezetu, do skútru z 50. let se zamiloval. Postupně si jich koupil několik, až se zrodil plán na znovuzrození slavné značky. Cesta k němu nebyla lehká, trvala několik let, kdy se značku snažil koupit, což se nakonec podařilo. Také prodal své akcie BP a Shellu a z nich financoval vývoj. Celkem symbolické, když vyvíjíte elektroskútr.

“Jsme na začátku revoluce ve výrobě motocyklů,” řekl jste při představení nového modelu elektrické Čezety 506. Co tím myslíte?
V segmentu motocyklů se změny odehrávají už nějakou dobu. Když se ohlédneme do minulosti, tak posledních 100 let mají motocykly pohon na benzín, výjimečně na naftu. Ale to nebyl první pohon, předtím se krátce používala pára.

To co se děje nyní je úžasné. Přichází další zlomový okamžik. Za 5-10 let bude spalovací motory u motorek používat málokdo, jejich konec je nevyhnutelný. V moderních zemích je trendem zbavovat se spalovacích motorů v centrech měst, proto se budou používat jiné metody pohonu a nástup elektřiny bude vlastně přirozený. Žijeme v úžasné době, pokud chcete vstoupit na nový trh a ten trh jako takový vystavět. Dnes máme příležitost vybudovat novou značku typu Honda nebo Kawasaki, které tady dominovaly posledních 50 let.

Všechno se dnes mění. Vespa nemá žádný elektrický skútr, Honda nemá žádný elektrický skútr, takže je tady šance pro firmy, které za sebou nemají zázemí obrovských koncernů. To jsme my. My nemáme továrnu vyrábějící spalovací motory, takže nemáme ani problém, že bychom museli něco měnit v celé své podstatě.

Čezeta
Zakladatel Neil Smith s rodinou v první dílně Čezety

Jenomže benzín natankujete za minutu na čerpací stanici, které jsou všude.
Jedna věc je postavit motorku, druhá je vybudovat síť nabíjecích stanic. Je to stejné, jako když před 100 lety začínaly spalovací motory, tak čerpací stanice také nikde nebyly. My ale tenhle problém nemáme, Čezetu můžete zapojit do klasické 220V zásuvky. Když se nás lidé ptají, jestli máme síť nabíječek, my jim říkáme: jsou všude, máte ji doma, u přátel, můžete to nabít kdekoliv.

Samozřejmě že rychlonabíječky zvládnou skútr nabít rychleji. To je ale problém hlavně u aut, která jsou větší a těžší, takže na ujetí stejné vzdálenosti potřebujete víc energie a doma si je zatím tak lehce nenabijete. Ale celá naše motorka váží 140 kilogramů. Jenom baterie v Tesle váží 800 kg, tedy víc než 4 Čezety. Teoreticky za noc doma nabijete náš skútr na 450 km — teoreticky, tak velké baterie zatím nemáme. Používáme nejlepší dostupné baterie, stejné jako v Tesle, a ujedeme na nich 150 kilometrů. To se ale snad během pár let výrazně zlepší, násobně. Proto počítáme s tím, že baterie bude možné snadno vyměnit, podle vývoje této technologie.

Čezeta je poměrně drahá. Základní verze stojí 155.000 Kč, navíc musí zákazník platit pronájem za baterii. To je víc než stojí Vespa, a už ta je pokládaná za drahý skútr.
Musíme se srovnávat s elektrickýmí vozidly, ne s Vespou. Podívejte se na nejprodávanější elektromobil na českém trhu, Nissan Leaf. Ten také není zrovna nejlevnějším autem.

Srovnávejme tedy s elekroskútry z Číny. Ty jsou mnohem levnější.
Jsou neuvěřitelně levné. S Čínou se srovnávat nedokážeme, tam jsou ve výrobě úplně jiné podmínky. My se musíme chovat podle práva Evropské unie. Kdybychom vyráběli jako v Číně, dokázali bychom být o 40 % levnější. Ale já si nemyslím, že lidé v Česku by chtěli, aby výrobek jako je Čezeta byl vyráběn v Číně. Místo toho než jít cestou nejnižší ceny a nejnižší kvality raději investujeme peníze do kvalitních součástek a vyrábíme v České republice, kde se to přesto dá dělat za rozumnou cenu. Věříme, že lidé si raději připlatí za kvalitní produkt, který má úplně jinou úroveň a použité materiály.

Srovnávat s Vespou se můžeme jen kdybychom srovnávali skútr bez motoru. Elektrická zástavba zvyšuje cenu asi o 100 tisíc korun. Navíc tohle je ruční výroba v malé sérii. V případě, že by se navýšila produkce, tak fixní náklady budou pochopitelně nižší. Ale my se chceme vyznačovat také exkluzivitou. Budete jedineční, když budete jezdit s tímhle skútrem.

Zajímají nás i trendy sdílení (u automobilů tzv. carsharing). Tyhle možnosti dříve nebyly, díky mobilním aplikacím dnes vyřídíte mnoho věcí online, takže nemusíte třeba vůbec do banky. Dnes nepotřebujete za každou cenu mít auto, statistiky říkají, že auta většinu času stojí na místě a nikam nejezdí. Když si Čezetu pořídíte ve 4 lidech, můžete se o ni dělit a najednou už to není tak drahé.

Jak říkáte, elektroskútry jsou dražší než skútry se spalovacím motorem. Mají nějaké výhody?
Je to elektrické, takže je to bezúdržbové. Jako kdybyste měli ledničku na kolech. O ledničku se také nikdy nestaráte, stojí ve vaší kuchyni a většinu času normálně funguje. Přitom se spalovacími motory je pořád nějaký problém, ovlivňuje je počasí a tak dále. U elektrického skútru se nestaráte skoro o nic, jen o kola a brzdy, můžete ho používat roky a roky a bude to fungovat. Ve skutečnosti údržbou spalovacího skútru strávíte 10x více času než údržbou elektrického, to je ten hlavní rozdíl. Elektrický skútr má také nižší náklady na provoz, než když pálíte benzin.

Čezeta
Nová, elektrická Čezeta 506

Jak byste definoval zákazníka, který si koupí elektrickou Čezetu?
Jeden typ zákazníka jsou lidé kolem 40-50 let, co už asi vlastní pěkné auto, ale v hezkém letním dnu si rádi vyjedou na skútru. Pro někoho to může být hračka, pro někoho doplněk pro určité příležitosti. Lidé s garáží mohou snadno vyřešit nabíjení a když je hezké počasí, tak si vyjedou skútrem. Je to jednodušší než jet autem a je to větší zážitek.

Dalším typem zákazníka jsou lidé, které zajímá design, je pro ně důležitý určitý styl. Kdykoliv s tím skútrem někam jedu, všichni na se na něj překvapeně koukají a líbí se jim. Možná jsou zákazníci i lidé, co by uvažovali o koupi Vespy, ale ta už je trochu okoukaná.

Děláme to pro lidi, kteří vědí, že za kvalitu se vyplatí si připlatit. Zaplatíš víc, dostaneš víc. Lepší výkon, lepší vzhled, lepší dojezd. Čínské motorky ujedou 50-80 kilometrů, baterie během pár měsíců ztrácí na kapacitě a reálný dojezd se sníží třeba na 40 kilometrů.

Vývoj elektroskútru musel stát dost peněz, kdo ho financoval?
Financuji to sám. Dlouhou dobu jsem pracoval v soukromém sektoru, v technologických společnostech, postupně jsem nashromáždil nějaký kapitál. Nedávno jsem také prodal akcie BP a Shellu, což jsou společnosti, které budou mít složitou budoucnost. Měly by si klást otázky, co budou dělat, až se nebude spalovat ropa v motorech. Byť samozřejmě má i jiná využití.

Co bylo nejnáročnější při vývoji nové Čezety? Co jste se při tom naučili?
Obecně není úplně jednoduché vyvinout novou motorku. Určitě je to jednodušší než vyvinout nový automobil, ale snadné to nebylo. Začali jsme od náčrtů a všechno jsme vyvinuli úplně nově, ze staré Čezety jsme si vzali hlavně design. Motorku jsme si nejdřív připravili na 3D tiskárně, vyvinuli jsme novou plynovou rukojeť s unikátním patentem, na spoustu částí jsme používali 3D tiskárnu. Každou jednotlivou součástku jsme museli sami vyrobit.

Celé je to proces. Musíte najít správné lidi, dobré inženýry, techniky, a ti vám pomůžou postavit motorku. Druhá věc je z toho udělat funkční byznys, vstoupit na trh a uspět, a to je primárně moje úloha. Asi nejsme první, kdo něco takového zkoušel, možná tu už někdo takový byl a neuspěl. Možná to bylo proto, že to bylo moc brzy, ještě nebyl ten správný čas. Nebo nedokázal postavit všechno co patří k byznysu: správný marketing, vysvětlit lidem o co jde. Na tom pracuji nejméně polovinu mého pracovního času. Musíte vyřešit financování, najít vhodný model prodeje. Hodně sleduji jak to dělá Tesla a snažím se ten model vylepšit.

Během několika měsíců budeme mít v našem showroomu vystavené hotové skútry, budete si je moci koupit a rovnou s nimi odjet. Chceme se zaměřit na přímý prodej, nechceme dealery, kteří by zvyšovali cenu. Na našem webu si bude moci skútr kdokoli objednat online.

Navíc půjde o exkluzivní záležitost. Vzhledem k našim současným kapacitám výroby jich zatím budeme vyrábět celkem málo a to bude také jedno z lákadel, budete mít něco co nikdo jiný nemá. Což také souvisí s cenou, o níž jsme mluvili.

Čezeta
Produkční verze Čezety 506 při svém odhalení v dubnu 2017

Jakým způsobem budete pracovat s šedesátiletou historií značky?
Je jasné, že se s ní musí pracovat různě podle konkrétní země. V České republice tento design každý zná, ale musíme pracovat velice citlivě se značkou. Zatímco ve Velké Británii musíme odvyprávět celý příběh. Žil jsem tam skoro 40 let a žádnou Čezetu jsem tam nikdy neviděl, bude to něco unikátního. Nebo název “prase”, to funguje v Česku a Německu, ale v Británii to nebudeme chtít používat.

Co chystáte do budoucna? Přijdou jiné modely, levnější verze nebo větší dojezd?
Ano, tohle je teprve začátek. Pokud se bude dařit, plánujeme investovat do dalších modelů, pravděpodobně vznikne Čezeta 507 a další. Určitě budeme uvažovat nad další modelovou řadou, která by propojovala tradiční designové prvky Čezety s moderním designem. Podobně jako to dělá Mini: design je kompletně nový, ale poznáte že je to klasické Mini.

Ale to je otázka budoucnosti. Nám se líbí vzhled našeho skútru a teď se chceme zaměřit na vylepšování technických řešení pod kapotou, třeba ještě vylepšit nabíjení a další technická řešení. Uvažujeme jestli nepřidat třeba solární panely. Také vyvíjíme přívěs, což je další věc, která navazuje na minulost Čezety. Ten má dvě využití: můžete v něm vozit další zavazadla, ale dají se v něm vézt také další baterie. Tím dokážeme zvýšit dojezd až na 250 km. To už jsme na stejné hodnotě, jako má elektrické auto od Volkswagenu. Pravděpodobně to budeme mít vyřešené letos v září. Pak budeme mít nepochybně elektrický skútr s největším dojezdem na světě.

Takže výnos z první prodané série Čezety 506 využijete pro další vývoj.
Chceme určitě reinvestovat prostředky zpět do společnosti. Považujeme za výhodu, že jsme první, a máme ambici se stát zásadním hráčem na trhu s motocykly. Chceme budovat značku, chceme budovat brand elektroskútrů.

Máte ambici být největší značkou na světě?
Proč ne? Čezeta v roce 1956 prodávala 20 tisíc skútrů ročně. Chceme se orientovat na různé trhy, už dnes dostávám maily ze všech koutů světa s konkrétní poptávkou. Uvedu jeden příklad za všechny: v Japonsku žije 100 milionů lidí a je tam obrovská přelidněnost. My přicházíme s naprosto jedinečným designem, abychom je dokázali oslovit. Tohle je pro ně perfektní a zároveň unikátní dopravní prostředek.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner