Další ikona devadesátých let končí. Poslední generace Dodge Viper se vyráběla pět let, v srpnu ale sjel z výrobní linky jeho poslední kus. Americký supersport skončil kvůli legislativě, nevejdou se do něj boční airbagy.

„Poslední generace měla skvělý pětiletý život a platforma Viperu, která se za celou dobu tolik nezměnila, žila dokonce 25 let,“ napsal na svém Instagramu Ralph Gilles, autor poslední generace.

Ikona devadesátých let

Dodge Viper měl své kořeny už v 80. letech kdy začal vývoj, první prototypy se testovaly už v roce 1989. Na trh se první Zmije dostala ale až v roce 1992 a hned zaujala atraktivním designem a hlavně osmilitrovým desetiválcem V10 s výkonem 400 koní. Přemotorovaný sporťák zvládl stovku za 4,6 sekundy, jinak prý ale nejezdil přiliš dobře. Příliš těžký motor museli upravit inženýři z Lamborghini, které tehdy patřil do skupiny Chrysler, a litinový blok nahradili hliníkovým.

Přesto si Zmije získala řadu fanoušků, mimo jiné díky stejnojmennému seriálu o speciální policejní jednotce, která se supermoderním autem chytá zločince. Nešlo si nevšimnout podobnosti s legendárním Knight Riderem. Seriál se vysílal v letech 1994-1998.

Coupé a další nástupci

Příběh tohoto auta ale neskončil s jedním seriálem. Už v roce 1995 přišla přepracovaná Zmije s výrazným faceliftem (někdo ji označí za novou generaci) a hned další rok se vedle roadsteru začalo prodávat zavřené coupé pod názvem Viper GTS. Jeho design si budete pamatovat díky dvěma bublinám na střeše.

Následovala druhá generace Viper SRT-10, která se prodávala od roku 2003 — a od roku 2007 opět přepracovaná zásadním faceliftem. Nově s karoserií kabriolet a ostřeji tvarovanou přídí, výkonem 500 koňských sil a mírně sníženou hmotností. Z nuly na stovku teď uměla Zmije za 3,9 sekundy, přitom tužší karoserie pomohla k výrazně lepším jízdním vlastnostem. Druhá (respektive čtrvtá) generace Viperu skončila v roce 2010.

Odcházení jedné legendy

Od roku 2012 se až dosud vyráběla poslední, aktuální generace Viperu, která sice už vypadala trochu jinak, než původní design z 90. let, koncepce s osmlilitrovým desetiválcem (tentokrát 650 koní) a manuálem ale zůstala.

Letos v srpnu koncern Chrysler ukončil její výrobu z několika důvodů, především kvůli bočním záclonkovým airbagům, které bude muset mít každé auto prodávané v USA a do současného Viperu se nevejdou. Navíc se tento supersport nijak zvlášť dobře neprodával, proto se ani neuvažuje o nástupci.

Nemůžeme se ubránit dojetí. I když Zmije rozhodně nebyla nejlepší sporťák na trhu, díky seriálu na tomhle autě vyrůstala celá generace dnešních třicátníků. Odchází tak další ikona devadesátých let.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner