Lipovská přišla na Radu ČT s policií. Dvořáka obvinila ze střetu zájmů, ten to odmítá

ČTK

Ilustrační foto | FOTO: ČTK

Radní České televize Hana Lipovská obvinila během zasedání Rady ČT generálního ředitele České televize Petra Dvořáka ze střetu zájmů. Na zasedání rady přivedla Lipovská policii, která ji doprovázela. Deníku FORUM 24 to původně potvrdili radní ČT Zdeněk Šarapatka a bývalý předseda Rady ČT René Kühn. Poté, co Lipovská přečetla své obvinění ředitele Dvořáka, vyhlásil provládní předseda Rady ČT Pavel Matocha přestávku, která trvala hodinu. Následně rada schválila návrh Lipovské, aby Petr Dvořák do pátku písemně zodpověděl otázky o vlastnictví podílu ve firmě GOPAS. Podle šéfa České televize jde ze strany Lipovské o manipulaci.

Kriminální policie se pohybuje někde v budově ČT, potvrdil deníku FORUM 24 radní ČT Šarapatka a stejně tak bývalý předseda Rady ČT René Kühn. Oba se zasedání účastní on-line. Radní Lipovská přivedla na zasedání Rady ČT policii. Má to být divadlo?“ ptá se na twitteru Vít Kolář z České televize.

Podle policie nejde o trestní řízení ani šetření související s činností České televize. Policisté zde plní úkoly dle zákona, které souvisí s potenciálním ohrožením života a zdraví konkrétní fyzické osoby,“ informovali na twitteru. K přítomnosti policistů v budově veřejnoprávní televize se vyjádřil také ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). „Na základě rozhodnutí policejního orgánu poskytují krátkodobou ochranu členovi Rady ČT. Žádný jiný zásah policie v budově ČT neprobíhá,“ vysvětlil.

Mluvčí České televize Karolína Blinková deníku FORUM 24 původně řekla, že žádné informace o přítomnosti policie nemá. Později však potvrdila, že dorazila další policejní hlídka, která má ověřit, kdo jsou policisté v budově. Po krátké rozmluvě a kontrole dokladů však přivolaná hlídka Českou televizi opustila, zůstali jen policisté v civilu, kteří dorazili s Hanou Lipovskou.

Podle reportéra Jiřího Hynka na půdu České televize vstoupili dva policisté v civilu. Nemají žádné povolení ke vstupu do budovy. Tvrdí, že jsou z pražské policie. Stojí před místností, kde zasedá Rada České televize,“ napsal na twitteru.

Televize si podle Lipovské objednala školicí služby u firmy GOPAS, kterou Petr Dvořák spoluvlastní. Radní ČT také sdělila, že dalším spoluvlastníkem GOPAS je minoritní akcionář PPF Ladislav Bartoníček, přičemž PPF ovládá O₂ TV a TV Nova. Lipovská prohlásila, že jde o ohrožování „podstaty veřejnoprávní televize“. Firma GOPAS prý figuruje v kriminálních kauzách.

Generální ředitel Petr Dvořák považuje obvinění ze strany radní Lipovské za manipulativní, a do velké míry zmatené. „Pokud bych dnes měl možnost se jednání Rady ČT účastnit, jednoduše bych na vše odpověděl a konspirace kolem propojení firem vyvrátil. Trvám na tom, že nejsem ve střetu zájmů a že na tom, že od devadesátých let vlastním podíl ve společnosti Gopas, která poskytuje IT školení, není nic nezákonného ani nemorálního. Naopak krok, kterým radní Lipovská postoupila jakési materiály k posouzení Bezpečnostní radě státu vedené premiérem a bezpečnostním výborům parlamentu, považuji za extrémní výraz politizace agendy Rady ČT,“ reagoval šéf televize.

Lipovská tvrdila, že Dvořák mohl porušit péči řádného hospodáře. Obrátila se prý na Bezpečnostní radu státu, na ministerstvo financí i na bezpečnostní výbory sněmovny a senátu.

„Vyhlášená přestávka v jednání Rady ČT se pozvolna vyjasňuje. Venku čekali policisté, které přivolala radní Lipovská. Nechutné divadlo…“ napsal René Kühn na svůj twitterový účet.

Ředitel ČT Dvořák byl ze středečního jednání Rady ČT omluven z rodinných důvodů. Rada ČT přestala jednat a ti radní, kteří byli připojeni on-line, se důležité informace dozvídají se zpožděním. Podle předsedy rady Pavla Matochy sdělila Lipovská závažné informace, které trochu vyráží dech. Ve 13:45 proto vyhlásil přestávku, která trvala zhruba hodinu. Před přerušením jejího jednání byla podle informací pořadu Newsroom slyšet ze sálu tato Matochova slova: Navrhuju, že bysme šli nahoru. Vzhledem k tomu, že tady není Dvořák, tak co s těma informacema?“

repro XTV

O přestávce se však mohli radit jen někteří členové rady. Část z nich je totiž kvůli pandemii připojena jen prostřednictví online konference. Tímto způsobem se dnešní rady účastní místopředseda Pavel Kysilka a radní Jaroslav Dědič, René Kühn, Zdeněk Šarapatka a Lubomír Xaver Veselý.

Po hodinové pauze se ve zvukovém záznamu ze zasedání rady ozval hlas předsedy Pavla Matochy s tím, že bude následovat interní porada. Připojit se mohli také radní, kteří se jednání účastní online. Matocha následně nechal vypnout přenos pro veřejnost.

Jednání rady po 15. hodině odpolední už pokračovalo veřejně. Radní Hana Lipovská navrhla přijmout usnesení, aby Petr Dvořák do pátku písemně zodpověděl otázky o vlastnictví podílu ve firmě GOPAS. Návrh nakonec prošel hlasy předsedy rady Pavla Matochy, místopředsedy Pavla Kysilky a radních Lubomíra Xavera Veselého, Romana Bradáče, Jiřího Šlégra, Vladimíra Karmazína, Jiřího Kratochvíla a Hany Lipovské.

Už na minulém jednání se radní zabývali údajným střetem zájmů Petra Dvořáka v případě obecně prospěšné společnosti Leica Gallery Prague, ve které šéf ČT předsedá správní radě. Místopředseda Daniel Váňa navrhoval usnesení, podle něhož je generální ředitel ve střetu zájmů mimo jiné proto, že o galerii Leica měla Česká televize informovat více, než o jiných srovnatelných galeriích. Váňovo usnesení však neprošlo, podpořili ho pouze předseda Matocha a radní Matocha, Lipovská, Kratochvíl a Bradáč.

Radní Lubomír Xaver Veselý následně kritizoval Dozorčí komisi, kterou Rada ČT zvolila jen před čtyřmi měsíci. Stalo se tak poté, co současní členové rady odvolali tu předchozí.

Na jednání radních byl také bod o programu ČT24 za rok 2020. k bodu o programu ČT24 za rok 2020. „Možná budu pro někoho málo kritický, protože jsem ve zpravodajství strávil část profesního života,“ řekl na začátku radní Roman Bradáč, který bod prezentoval.

Ředitel zpravodajství České televize Zdeněk Šámal se na jednání radních ohradil proti poslednímu kroku Rady ČT, která na minulém zasedání schválila výroční zprávu televize s větou, podle které bylo ve zpravodajství veřejnoprávní televize v minulém roce málo zástupců hnutí SPD. „Považuji za povinnost se proti tomu ostře ohradit, protože to poškozuje nejen celou ČT, ale i práci útvarů, které řídím. Výrok ohrožuje dobré jméno zpravodajství ČT a jeho nezávislost. Implicitně vybízí k tomu, aby jedna strana dostávala prostor, který jí nenáleží,“ prohlásil Šámal.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner