List The Guardian píše o Babišovi a jeho dotačním problému

(repro: The Guardian)

Britský list The Guardian si všímá požadavku, aby se Brusel zabýval českým premiérem Andrejem Babišem, a to kvůli údajnému střetu zájmů. Otázka se vynořila opět poté, co aktivisté přinesli dle svého tvrzení nové důkazy o porušování pravidel.

The Guardian píše: „Babiš, miliardář a podnikatel, který založil sdružení Akce nespokojených občanů, se stal v prosinci předsedou vlády České republiky, ale brzy se zapletl do skandálu kolem údajného podvodu s dotací ve výši dva miliony eur.“

Nejnovější obvinění od Transparency International se zaměřuje na celé jeho podnikatelské impérium Agrofert, což je konglomerát 230 společností zabývajících se potravinami, chemikáliemi a médii. Agrofert odmítl obvinění jako nepravdivá, píše Guardian.

List dále popisuje, jak Babiš jako ministr finací dal v roce 2017 Agrofert do svěřenského fondu, aby naplnil nové české právní předpisy proti střetu zájmů. Podle Transparency International ale „skutečným vlastníkem“ společnosti Agrofert zůstává i nadále, a to v rozporu s domácím a evropským právem. Transparency ke svému tvrzení dospěla po zkoumání firemních dokumentů na Slovensku, neboť české ekvivalenty nejsou k dispozici veřejnosti.

„Na jedné straně sedí na schůzích EU, kde rozhoduje o dotacích do své kapsy,“ říká David Ondráčka, ředitel společnosti Transparency International v České republice, „a zároveň využívá tyto dotace na financování své politické kariéry, kde dominuje nad svými oponenty.“

List Guardian poznamenává, že ČR „je jedním z největších příjemců prostředků EU na obyvatele, a to spolu s Polskem, Maďarskem a Slovenskem. Společnost Agrofert získala podle Transparency International v roce 2017 1,9 miliardy českých korun (68 milionů liber), což je třikrát více než v roce 2012. Obvinění přicházejí v době napětí mezi tradičními evropskými stranami a jejich antiimigračními odpůrci, kteří jsou často kritičtí vůči EU, ale chtějí udržet tok evropských fondů. Otázky se objevily také ohledně Maďarska, protože se ukázalo, že přátelé a rodina maďarského vůdce Viktora Orbána získali veřejné zakázky v milionových hodnotách.“

Agrofert ve svém třístránkovém prohlášení označil tvrzení Transparency International za „falešná“ a jsou prý založena na nesprávném výkladu pojmu „konečný příjemce“ ve slovenském právu.

„Andrej Babiš podle Agrofertu nemá žádné práva a rozhodující vliv na správu svěřenství“ a „není v rozporu se zákonem o střetu zájmů“.

Babiš v e-mailové zprávě pro The Guardian ve středu napsal: „Transparency International šíří nesmysly a přichází s těmito prohlášeními v době, kdy se koná evropský summit nebo jiné události, jako právě dnes, když cestuji do Salcburku.“ Také obvinil Transparency International, že proti němu vedla politicky motivovanou kampaň a že byla „snadno ovlivnitelná“, protože získala finanční prostředky z EU a ministerstev pod vedením sociálních demokratů.

Jak je vidět, ve světě o nás mluví.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner