Lži MF DNES? Chovancův poradce Miloš Růžička se bude bránit u soudu

Eric Drooker

O článku, který vyšel v pátek 19. února v Babišově MF DNES jsme již informovali. Redaktor Marek Přibil v něm uvedl, že tzv. „Sobotkovi lidé“ měli pod cenou koupit horský hotýlek Kladenka, který měl podle něj patřit důlní společnosti OKD. Miloš Růžička, spolumajitel agentury Bison & Rose a poradce ministra vnitra Milana Chovance, který má být jedním z těch, kteří podle deníku nekale zbohatli, se rozhodl bránit soudně. Zároveň představil důkazy, které proti MF DNES má.

Miloš Zeman a Andrej Babiš - ničitelé české ústavnosti (ČTK)

„Chtěl bych odpovědně prohlásit, že deník MF DNES lže,“ řekl Růžička. „Stal se všehoschopným nástrojem politické propagandy,“ doplnil. Z Růžičkových slov, e-mailové komunikace i telefonátů vyplývá, že redaktoru Přibilovi před uveřejněním článku odpověděl na některé dotazy a zároveň jej upozornil, aby si ověřil, zda bude odhadovaná cena horské boudy relevantní. To vše navíc zaslal v kopii vedení společnosti Mafra i šéfredaktorovi deníku Jaroslavu Pleslovi. Za devět dní ale článek přesto vyšel.

Systematické selhání médií

V úvodníku i na následné straně je v podstatě naznačeno, že lidé blízcí špičkám ČSSD koupili velmi levně majetek, který patřil privatizované OKD, konkrétně za 13 milionů korun. Podle MF DNES je reálná cena 25–30 milionů, což mají potvrzovat i dva realitní makléři. Jenže tyto makléře vzápětí oslovil i Růžička, který má z hovorů s nimi podle svých slov nahrávky – a oba měli popřít, že by na základě jediné fotografie mohli s jistotou ohodnotit budovu, kterou neviděli fyzicky, a navíc odhadovat její cenu před deseti lety. Růžička zároveň ukázal vlastní posudek, který cenu odhaduje na 12,5 milionu korun.

Eric Drooker

„Považuji to za systematické selhání médií,“ říká Růžička, který bude po vydavatelství Mafra požadovat rozdíl mezi odhadní cenou a cenou, kterou uvádí MF DNES – tedy 12 milionů korun. „Tyto peníze bych věnoval na aktivity či nadace, které budou bojovat proti zneužívání médií politickou mocí,“ uvedl byznysmen.

Žalovat bude na doporučení svého právníka zmíněné vydavatelství, nikoli jeho majitele Andreje Babiše. Na toho ostatně podala trestní oznámení agentura Bison & Rose již před časem. Ministr financí ji tehdy obvinil, že vytvořila fotomontáž Milana Chovance, jak se dívá na nahou dívku.

Růžička také shrnul, proč se podle něj Babišův deník snaží jeho osobu dlouhodobě pošpinit. V první řadě prý Babiš nemá rád, když mu někdo říká ne – a právě to měl Růžička opakovaně udělat. Dalším důvodem má být marketingový tah hnutí ANO, které získalo volební preference na tom, že se vyhrazuje proti tradičním stranám, a dělá to tak i nadále. Třetí důvod popisuje takto: „Řekl bych, že v tomto případě zloděj křičí Chyťte zloděje! Je logické, že se Babiš snaží odpoutat pozornost od vlastního střetu zájmů, které má zejména v případě dotací.“

Růžička přiznal, že kauza a obecně spory s Andrejem Babišem mají vliv na jeho agenturu. Finanční úřad měl podle jeho slov přezkoumávat smlouvy s jedním z významných klientů Bison & Rose. „Čekáme různé formy odvety,“ prohlásil Růžička.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]