V České republice často zaznívá, že vláda Petra Fialy by měla s vysokými cenami pohonných hmot bojovat pomocí jejich zastropování. Dlouhodobě to navrhuje například opoziční hnutí ANO a jeho předseda a bývalý premiér Andrej Babiš. Případ Maďarska, které cenu paliv zastropovalo, přitom ukazuje, k čemu zastropování cen za určitých okolností může vést a jaké problémy s ním mohou být spojeny. Na místě je tak opatrnost, protože to, co vypadá jako jednoduché řešení, může následně přinést celou řadu potíží a nezamýšlených důsledků.
Hnutí ANO Andreje Babiše dlouhodobě prosazuje zastropování cen pohonných hmot na maximálně 36 korunách za litr formou snížení daně z přidané hodnoty nebo spotřební daně. Jde o jedno z dvanácti opatření proti chudobě, které Babišovo uskupení předložilo. Jejich výčet najdeme například v květnovém vydání novin tohoto hnutí.

Recept na dostatek levné a dostupné energie podle Fialy existuje, cesta k němu je ale hrbolatá
číst článek »Tento krok ale šéf hnutí ANO navrhoval už dříve. Již letos v březnu ve svém pravidelném nedělním videu na sociálních sítích nabádal vládní kabinet Petra Fialy, aby stanovil maximální cenu benzinu a nafty na 35 korun za litr, a ke snížení DPH. „Obrovská výhoda vlády je to, že vlastní ČEPRO, které má produktovody a vlastní čerpací stanice,“ zdůraznil Babiš a doplnil: „Vláda by měla zastropovat ceny pohonných hmot, klidně může na 35 korunách, a stále ČEPRO bude na nule, když se odpustí DPH.“
Vláda posléze v dubnu schválila novelu zákona o spotřebních daních, která dočasně snížila spotřební daň z motorové nafty a bezolovnatého benzinu o 1,50 korun na litr, a to od 1. června do 30. září 2022. Předcházelo tomu zrušení silniční daně u vozidel do 12 tun, snížení silniční daně pro auta nad 12 tun na minimální sazby dané evropskou směrnicí a zrušení povinného přimíchávání biosložky do paliv.

Nový Týdeník FORUM: Apokalypsa v Českém Švýcarsku
číst článek »V minulém týdnu se přitom litr benzinu Natural 95 u čerpacích stanic v České republice prodával v průměru za 45,82 koruny (před týdnem pak o 1,09 koruny dráž) a nafta za 46,21 koruny za litr (oproti předchozímu týdnu zlevnila o 93 haléřů).
Zastropování cen pohonných hmot bylo v Maďarsko zavedeno už loni v listopadu a v červnu bylo prodloužené do 1. října. Cenový strop u benzinu Natural 95 a nafty byl tak stanoven na přibližně 29 korunách za litr. Aktuálně však Maďarsko čelí hrozbě nedostatku paliv, a proto postupně zužuje okruh vozidel, jejichž řidiči mohou pohonné hmoty za zastropovanou cenu tankovat, a také se rozhodlo uvolnit 24 procent svých ropných rezerv.
Právě na tom, jak maďarská vláda omezuje, koho se zvýhodněná cena paliv týká, se ukazuje, jak je toto opatření problematické a dlouhodobě neudržitelné. Jako prvním byla nižší cena odepřena cizincům, což vyvolalo reakci Evropské komise, která na počátku června vyzvala ministra průmyslu Lászla Palkovicse, aby podal vysvětlení, a rovněž Maďarsko vybídla ke stopnutí praxe dvojích cen za pohonné hmoty.

Nově navržený rozpočtový schodek odpovídá situaci, nižší deficity se však neobejdou bez výraznějších změn
číst článek »V tuhle chvíli mohou levnější cenu využívat jen soukromá auta, taxi nebo zemědělské stroje typu traktorů, smůlu tak mají nejenom cizinci, ale i ostatní firemní vozidla. Tankovat se rovněž může už delší dobu maximálně pouze 50 litrů denně.
Hlavní potíž spočívá v tom, že zastropování cen v Maďarsku zřejmě zvyšuje poptávku po pohonných hmotách a také asi vede k tomu, že se omezuje dovoz paliv z jiných zemí, protože dovážející společnosti nechtějí kvůli zastropování realizovat ztráty.
Samozřejmě se nedá říct, že pokud by Česká republika přistoupila k zastropování cen pohonných hmot, které navrhuje hnutí ANO, mělo by to stejné dopady jako v Maďarsku, protože situace v obou zemích je odlišná a stejně tak způsob zastropování cen paliv by se lišil, i tak je ale nutné brát to jako varování a připomenutí toho, že v podobných případech je třeba si počínat velmi opatrně.