Máme otevřít školy? A koho byste volili? Babišův marketingový tým opět slídí po náladě voličů

Politika Andreje Babiše je založená na populismu. K tomu jsou potřeba data, a ta shání hnutí ANO mj. přes e-mailové dotazníky, které odesílá svým podporovatelům a ptá se jich na postoje k nejrůznějším tématům. V létě tak premiér na základě „nálady ve společnosti“ zrušil i přes doporučení odborníků povinnost nosit roušky, čímž spustil druhou vlnu epidemie. V novém dotazníku ho zajímá, co si lidé myslí o superhrubé mzdě nebo zda souhlasí s otevíráním škol. Kampaň pomalu, ale jistě začíná. 

„Přidáme zaměstnancům tisíce! Váš názor?“ stojí v předmětu e-mailu, který ve čtvrtek odpoledne zaslali analytici marketingového týmu hnutí ANO desetitisícům registrovaných podporovatelů. Součástí této zprávy je odkaz na dotazník pod hlavičkou kampaně s názvem Chceme lepší Česko, která má za cíl zkoumat náladu ve společnosti. Babiš si tímto způsobem pravidelně ověřuje, co by jeho podporovatelé chtěli slyšet, a na základě toho pak koriguje svou politickou rétoriku.

archiv

Velkým tématem vlády je superhrubá mzda a její zrušení. I proto je v dotazníku věnována značná část právě tomu. V průzkumu se marketingový tým respondentů nejprve ptá, zda vůbec rozumí pojmu superhrubá mzda. Následně její definici osvětlí a druhá otázka tak směřuje přímo k jádru věci: Má občan zájem o její úplné zrušení a znovuzavedení výpočtu daňové povinnosti ze mzdy hrubé?

Dotazník se pak ptá na důvody případného zrušení superhrubé mzdy. Je zde na výběr z možností „chci mít vyšší čistou mzdu/plat“, „současné zdanění práce je příliš vysoké“, popřípadě může respondent uvést, že „současný systém je nepřehledný“.

Občanů se dále dotazuje, zda si myslí, že státu ze svého příjmu odvádějí buď „příliš mnoho“, „přiměřeně“, nebo málo peněz, a jestli je podle nich spravedlivé, aby „lidé s vyššími příjmy odváděli na daních vyšší procento ze svého příjmu“.

Další část se týká názorů na armádu. „Myslíte si, že by se měl rozpočet: a) zvyšovat, b) držet na stejných hodnotách, c) snižovat?“ ptají se analytici. V následující otázce pak tento dotaz dávají do kontextu s velkým deficitem, do nějž se česká ekonomika dostane příští rok. „Mění to něco na vašem názoru?“ píší v dotazníku.

„Ještě jedna otázka ke školství. Kdy si myslíte, že by se měly otevřít základní školy?“ ptá se Babišův tým. Zde nabízí možnosti „okamžitě“ nebo „v příštích týdnech“ – oproti předchozímu dotazování však připouští i možnost, že by lidé chtěli, aby o opatřeních nerozhodovala lidová anketa, ale erudovaný názor epidemiologů, „i kdyby to mělo déle trvat“.

V souvislosti s touto anketou je pro PR tým také důležité, zda ti, kteří kdysi chtěli volit hnutí ANO, nemají náhodou po vládním fiasku jiné volební preference. Dotazuje se tak na to, jakou politickou stranu by lidé v současnosti volili.

Přesné profily voličů, které pomáhají Babišově kampani

Babišovi marketéři v dotazníku slídí také po osobních informacích respondentů – například o tom, zda jim proudí hlavní příjem ze zaměstnání či z podnikání. Každý respondent je pod svým profilem napevno zaregistrován, hnutí si tak tímto způsobem vytváří poměrně přesné profily svých voličů, které při propojení dat z minulého dotazníku (jenž obsahoval například dotaz na věk, úroveň vzdělání nebo region, kde bydlí) slouží jako cenný zdroj informací.

Tato data mají cenu zlata pro analytiky z PR týmu zvláště při cílení nadcházející předvolební kampaně. Ve hře je nyní všechno. Web přitom působí schválně tak, aby si respondenti mysleli, že komunikují přímo s premiérem republiky. „V tomto unikátním projektu máte možnost přímo ovlivnit klíčové agendy politiky této země a také to, kam se naše země bude ubírat. Tento web je prioritním výzkumem vládního politického hnutí ANO, a máte tak možnost napřímo hovořit s premiérem, ministry, hejtmany, primátory, poslanci a senátory,“ láká text na stránce.

Do projektu je podle informací na webu zapojeno 45 913 uživatelů, kteří takto odeslali přes 1,1 milionu odpovědí. To už je poměrně značný vzorek lidí, na jejichž názorech Babiš vytváří své postoje.

Minulý dotazník hnutí ANO rozesílalo na konci srpna – tehdy bylo velkým tématem zavádění roušek, otázky tak směřovaly k tomuto kroku. Andrej Babiš se tehdy na základě občanské poptávky rozhodl, že česká vláda nebude naslouchat doporučením epidemiologů, kteří přišli na ministerstvo zdravotnictví s apelem na znovuzavedení povinného nošení roušek. Babiš tedy toto opatření při vidině blížících se krajských voleb zrušil, jenže tím spustil nekontrolované šíření koronaviru.

Je tedy možné, že i nový dotazník zkoumající „náladu lidí“ ovlivní Babišovo rozhodování v důležitých aspektech politiky vlády – a to klidně nezodpovědně, bez ohledu na poznatky a doporučení skutečných odborníků.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner