Ano, pane Andreji, musíme se přiznat, je to všechno kampaň. Máte úplně pravdu. A ještě mnohem víc, než si myslíte. Musíme vás ovšem na dálku (což se nemá, ale je to svůdné) trochu bulvárně psychoanalyzovat a konstatovat, že vaše nevědomí promluvilo. Protože když něco řeknete tisíckrát, těžko se vyhnout jistému podezření, že je toho vaše mysl plná.
Když to vezmeme zgruntu pražsko-kavárensky (jinak to neumíme), sáhneme k osvědčeným zdrojům a otevřeme Wikipedii. Nad tou sice někdy ohrnují nos i akademici (byť má stejnou chybovost jako Britannica), ale sami ji tajně užívají.
Podle Wiki tedy slovo kampaň může znamenat:
obecně kampaň – hromadné úsilí s určitým a obvykle krátkodobým cílem, například:
volební kampaň – úsilí ve volbách o přesvědčení voličů
reklamní kampaň
cukrovarnická kampaň – období sklizně a zpracování řepy v cukrovarech
mezinárodní kampaň za zákaz nášlapných min
ve vojenství
kampaň (vojenství) – synonymum pro vojenské tažení, například:
srbská kampaň první světové války
v počítačových hrách
kampaň (počítačové hry) – mód počítačové hry…
No vidíte. A to všechno je pravda. Teď skromně vynecháme sebe a dáme se do vás, protože to máme v popisu role a taky za to bereme peníze, tak, aby pero nestálo a makalo, se na to podíváme.
Hromadné úsilí s určitým a obvykle krátkodobým cílem: O to tady opravdu jde. Lidí, kteří vás prokoukli, už je hodně a krátkodobým cílem je, abyste ve volbách dostal pokud možná co nejméně hlasů Každý minus hlas je dobrý. Dlouhodobým cílem, na který těch kampaní bude třeba více, je, abyste nebyl v politice vůbec a možná abyste byl někde úplně jinde, kam už se někteří taky dostali, i když se jim tam nelíbilo. Ale nebojte se, Monika vás podpoří, bere si vás z lásky.
Volební kampaň: O tom není třeba mluvit. To děláte pořád a máte na to poradce. Jsou šikovní a daří se jim, pokud se neutrhnete ze řetězu a nejste náhodou spontánní a skutečný, to jim pak na chvíli kazí práci.
Reklamní kampaň: Jágr prý hledá práci. Neváhejte. Sežeňte ještě nějaká kuřata. Jágrovi slibte, že to nemusí jíst, kdyby chtěl ještě někdy náhodou sportovat.
Cukrovarnická kampaň: To samozřejmě potřebujete, něčím ty koblihy sladit musíte. Kdyby se neurodilo, vrazte tam něco jiného. Polovina Čechů to nepozná. Kdyby to někdo prokoukl, tvrďte, že chcete pomoci národu v boji s obezitou. On vám na to někdo skočí a sežere. V každém případě zabraňte lidem, aby to jedli v dosahu slídivých kamer prodejných mainstreamových médií, která jste ještě nekoupil, aby se o koblihách psala pravda.
Mezinárodní kampaň za zákaz nášlapných min: Tady zvažte síly. Hlavně nejezděte nikam, kde ty miny opravdu jsou. Jen o tom mluvte. Není ale jisté, že byste byl úspěšnější než princezna Diana. Raději jen mluvte o tom, že Diana by jistě byla na vaší straně. Nic se tím nezkazí, už se nemůže bránit.
Vojenská kampaň: Ano (ANO), to je ono. Je třeba stát řídit jako firmu za válečného stavu. Někdo překáží a sabotuje? „Všetko popíliť,“ jak napsal klasik.
Kampaň (počítačové hry) – mód počítačové hry: Tady jste silný, jen do toho. Všechno je matrix. Hry jsou prima, trochu si zastřílíte, zábava, nic to nestojí. Když tak to všechno vydeletujete, než někdo zaznamená porážku. Pak to nějak vysvětlíte.
A vidíte, vy jste kdysi tvrdil ve svém blogu na iDnes, že žádný novinář nebude souhlasit s ničím, co do voleb řeknete, že se vsadíte. A já souhlasil tolikrát. Je to tak, všechno je to kampaň. O co jste se to vlastně vsadil?
(Článek poprvé publikován před dvěma lety. Je (svým způsobem) hezké, že se nic moc nemění, aspoň u pana premiéra. Strašně nám to usnadňuje práci. Takže děkujeme, ale už odejděte.)