Média v rukou politiků: Takto běloruská státní televize zmanipulovala video z demonstrace

Twitter, screenshot

Státní kanál Bělorusko 1 manipuluje záznamy z demonstrací | FOTO: Twitter, screenshot

Stačí, aby ze zvukové stopy vypadlo jedno jméno, z obrazu pár záběrů, a záznam protestního mítinku v Bělorusku dostává rázem nový význam. Přesně to se stalo s videem ze setkání dělníků v hutním závodě (BMZ) v běloruském Žlobinu, které ve svém vysílání pustil státní kanál „Bělorusko 1“. Při porovnání s originálem představuje výmluvnou ukázku toho, jak se médium v rukou politika změní v nástroj nekalého mocenského boje.

Státní kanál Bělorusko 1 upravil video z návštěvy představitelky opozice Marie Kolesnikové (spojenkyně prezidentské kandidátky Svjatlany Cihanouské) na protestním shromáždění tak, že v nové podobě vzbuzuje dojem, jako by přítomní Kolesnikovou zahnali.

Po úpravách zvukové stopy se totiž ze skandování davu vytrácí jméno samozvaného prezidenta Lukašenka a zároveň chybí i záběry zachycující Kolesnikovou, jak si s ní lidé před tím, než nastoupí do auta, pořizují společné foto. Chybí i záběr s účastnicí, která na opoziční političku mává balonkem a následně jí ho předává. V nepřehledné situaci, jakou protestní shromáždění jak Lukašenkových odpůrců, tak i jeho stoupenců, představuje, mají zmíněné zdánlivě podružné scény klíčovou vypovídací hodnotu, o vystřiženém jménu ve skandované výzvě „Lukašenko, odejdi“ ani nemluvě.

Pozadí případu, k němuž obrátil pozornost běloruský novinář a analytik Franak Viačorka, přibližuje server Detector Media (DM). Ten upozorňuje, že na původních záběrech z mítinku stojí před Marií Kolesnikovou několik stovek jejích příznivců, rozpoznatelných podle opozičních bílo-červeno-bílých vlajek. Dál vzadu pak skutečně stáli Lukašenkovi příznivci, těch ale bylo výrazně méně.

Dav na původních kompletních záběrech navíc skandoval „Sveta“ (Svjatlana Cihanouská), „Maša“ (Maria Kolesniková), „Lukašenko, odejdi“, „Ať žije Bělorusko“ a další hesla. Server DM také podotýká, že skandování „odejdi!“ doprovází téměř každý opoziční protest a je určeno Lukašenkovi.

Vysoká míra manipulace v běloruských propagandistických kanálech souvisí s vysokým zastoupením bývalých i stávajících zaměstnanců ruské platformy Rusko dnes. Právě oni totiž ve Státní televizní a rozhlasové společnosti Běloruska (Belteleradiocompany) nahrazují stávkující zaměstnance. Podle iSANS navíc dorazili do Běloruska „vysoce postavení kurátoři z Moskvy“, aby „sjednotili poskytování informací“. Stejně tak dorazila i skupina lidí z Putinovy administrativy, kteří mají dohlížet na „práci na kontrole a restrukturalizaci sociálního prostoru“.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner