Miliardář Petr Kellner chce koupit TV Nova. A co bude dál?

Lucie Borhyová, moderátorka TV NOVA (ČTK)

Lucie Borhyová, moderátorka TV NOVA | FOTO: ČTK

V kuloárech se již dlouho mluvilo o převzetí TV Nova ze strany Petra Kellnera. I přesto zavládl v neděli 27. října uprostřed českého mediálního prostoru zmatek. Investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha skutečně oznámila převzetí společnosti CME, kam spadá i soukromá televizní stanice. Podle kritiků jde o dalšího oligarchu, který plánuje skrze tuzemské zpravodajství a publicistiku chránit vlastní obchodní zájmy. Transakci v přibližné hodnotě 48,8 miliard korun musí nyní vedle akcionářů CME „posvětit“ i Evropská komise spolu s národními regulátory. Nastanou změny?

Nejprve stojí za připomenutí výroční zpráva PPF za rok 2018, kde Petr Kellner deklaroval, že do politiky vstupovat nemůže ani nechce. Proměně postoje napovídá i opětovné politické angažmá Václava Klause, kterého Kellner dlouhodobě finančně podporuje. Bývalý prezident působí kolem nově vznikajícího politického subjektu Trikolóra, který založil jeho syn. A vedle toho sílí i spekulace o možné prezidentské kandidatuře Václava Klause mladšího. V obou případech by se k dosažení lepšího volebního výsledku „názorově spřízněné“ médium jistě hodilo. Právě proputinovská rétorika a výhrady vůči fungování EU ze strany Klausovic rodiny jdou ruku v ruce s obchodními zájmy PPF.

V období sílícího tlaku na veřejnoprávní média po sněmovním schvalování výročních zpráv České televize, prožívá tedy další proměnu i celý mediální prostor jako takový. Avšak co přetrvává, je faktická impotence českých redakcí postavit se za vlastní nezávislost. Oproti tomu například novináři francouzského deníku Le Monde v září v otevřeném dopise vyzvali většinového vlastníka a dalšího českého miliardáře Daniela Křetínského, aby jim písemně zaručil vydavatelské svobody. Pod prohlášení se nakonec podepsalo téměř 500 z nich.

I v České republice se většina soukromých médií dávno dostala z rukou zahraničních vlastníků, které namísto prosazování vlastní názorové linky zajímal především zisk. „Teď bude zajímavé, jestli hradní televizí bude i nadále One-Man-Soukup TV, anebo poněkud vlivnější Nova. Oligarchizace soukromých českých médií poskočila o obrovský schod,“ uvedl zahraniční reportér ČT Jakub Szántó.

Neboť i předseda vlády Andrej Babiš (ANO) se dušoval, že nebude zasahovat do činnosti novinářů, když  v roce 2013 kupoval mediální skupinu Mafra. Posléze pravdivost jeho tvrzení nepřímo vyvrátil nejenom odchod mnohých novinářů, ale hlavně pozdější odposlechy jeho hovorů s dnes již bývalým redaktorem MF DNES Markem Přibilem. Tyto noviny tedy nejenže dávno ztratily reputaci nezávislého média se silnou investigativní základnou a schopností dotlačit politiky k rezignaci, ale přestaly navíc prakticky informovat i o vládních kauzách. Spravedlivá politická soutěž se zde stala hudbou minulosti.

Na druhou stranu nejkontroverznější položka Kellnerova nákupu, TV Nova, nemá již dnes v mediálních kruzích pověst vyváženého média, ovšem přímé prosazování některých politických a obchodních zájmů by mohlo zas a znova podpořit propad svobody českých médií v mezinárodních srovnáních. Podle žebříčku Mezinárodní novinářské organizace Reportéři bez hranic jsme se po nástupu Andreje Babiše propadli z 13. místa v roce 2014 na 40. pozici, kterou jsme získali letos.

Symbolem bezprecedentní kritiky novinářské obce se pak stal sám prezident Miloš Zeman, kterého vezl Kellner v minulosti i privátním letadlem z Číny. Právě Kellner měl nejvíce profitovat z náhlého názorového veletoče hlavy státu napomáhajícího jeho čínským zájmům. Kellner vedle rozšíření působení skupiny Home Credit, jejíž působení je čím dál častěji kritizováno ve spojení s nepřiměřeně velkými úroky, navázal také spolupráci se společností Huawei na budování 5G sítě, leč firma čelí obvinění z propojení s čínskou státní špionáží.

Demonstrace na Letné (Pavel Hofman)

Co samotným nákupem sleduje sám Petr Kellner, by mohla do značné míry napovídat tisková zpráva o převzetí, jenže autor se jakémukoliv představení konkrétnějších plánů vyhýbá: „Nákupem společnosti CME, respektive jejích mediálních aktivit v pěti evropských zemích, sledujeme především cíl doplnit náš telekomunikační byznys ve střední a východní Evropě. Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí. Naším motivem je tedy především rozvíjení telekomunikačního a mediálního byznysu. CME je dobře fungující společností a po jejím převzetí neplánujeme žádné překotné zásahy do jejího fungování,“ uvedl zakladatel PPF.

 

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]