Ministerstvo práce podle NKÚ zbytečně utratilo 737 milionů, padla dvě trestní oznámení

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a premiér Andrej Babiš  (ČTK)

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a premiér Andrej Babiš | FOTO: ČTK

Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval informační systémy na ministerstvu práce a sociálních věcí. A podle zjištění serveru iRozhlas.cz bylo nalezeno velké množství chyb včetně porušení rozpočtové kázně ve výši 737 milionů korun. NKÚ podal dvě trestní oznámení.

NKÚ se zabýval částkou 900 milionů korun, která byla v letech 2013 až 2017 vyplacena přes rezortní informační systémy pro státní sociální podporu, oblast hmotné nouze a sociálních služeb, OKslužby registr a pro politiku zaměstnanosti. Ty měly být nejpozději v roce 2016 nahrazeny dvěma systémy s názvy Sociální dávky a Zaměstnanost. Jenže to se nestalo.

Ministerstvo práce a sociálních věcí, které řídí Jana Maláčová, nevypsalo výběrové řízení, a tak byla uzavřena smlouva se současným dodavatelem. „Tímto postupem se podle Nejvyššího kontrolního úřadu dopustilo porušení rozpočtové kázně ve výši půl miliardy korun,“ stojí na webu NKÚ.

Stát kvůli tomu platí každoročně o 30 milionů korun více, provoz se podle NKÚ v roce 2017 prodražil o 360 milionů a náklady rostou.

Dalším případem porušení rozpočtové kázně je služba systémové integrace. jedná se o částku 172 milionů korun. Ani zde neproběhlo otevřené výběrové řízení. „Kontroloři spočítali, že například cena za jeden den práce vedoucího projektu z firmy vybrané na základě soutěže byla v rozmezí 4 800 až 8 500 korun. V situacích, kdy ministerstvo dodavatele vybralo napřímo bez soutěže, se denní cena práce vedoucího projektu pohybovala v rozmezí 14 300 až 24 900 korun,“ uvádí NKÚ.

MPSV nemá dostatek IT odborníků a problémem jsou také konzultační a externí služby v hodnotě 8,5 milionu.

Maláčová svou odpovědnost odmítla na Twitteru. „Kontrola NKÚ se zaměřila na to, jakým způsobem předchozí vedení MPSV (2013–2017) realizovalo IT systémy. Po svém nástupu jsem provedla celkovou personální reorganizaci i revizi řízení. Agendové aplikace nasadíme nejpozději do konce roku 2020,“ napsala.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]