Ministr Metnar posvěcuje obcházení zákona. Transportéry dodá Strnadův „bílý kůň“

army.cz

Ministr obrany Lubomír Metnar | FOTO: army.cz

Po nástupu nového ministra obrany Lubomíra Metnara, jenž nahradil Karlu Šlechtovou, se znovu rozhýbaly některé pozastavené armádní zakázky. Koncem srpna kolegium ministra definitivně schválilo dodávku 62 lehkých obrněných transportérů Titus, ovšem za cenu průhledného obcházení zákona.

Šlechtová vycházela z novely zákona, platné od poloviny loňského roku, podle níž mají mít domácí firmy, ucházející se o citlivé dodávky armádní techniky, bezpečnostní prověrku. Jak se ukázalo, řada dodavatelů prověrku nemá, což způsobilo v jistých zbrojařských kruzích velký poprask. V ohrožení se octly miliardové obchody se státem, výrazně vylepšující jejich bilanci.

Tento problém se do značné míry týká zbrojařského impéria Czechoslovak Group vybudovaného Jaroslavem Strnadem, zahrnujícího desítky společností. Počátkem letošního roku převedl celý holding na svého syna, přičemž se v médiích spekulovalo o tom, že právě kvůli problémům s prověrkami.

Zahraniční i domácí média totiž zmiňovala problémy Strnadových firem kvůli podezření z nepovoleného vývozu zbraní do embargovaných válečných oblastí přes Ázerbájdžán. Jedna z akvizic holdingu v Srbsku se podle jiných otevřených zdrojů octla pod drobnohledem makedonských úřadů v souvislosti s podezřením z praní špinavých peněz, režírovaném bývalými vysoce postavenými makedonskými představiteli.

Strnadova klička

Potíže s dodávkou lehkých obrněných transportérů Titus z dílny konsorcia Tatra ze skupiny Czechoslovak Group a francouzské firmy Nexter Systems, to však nevyřešilo. Společnost Tatra, na jejíž platformě má být instalována nástavba francouzského výrobce, bezpečnostní prověrku nemá. Strnad však vymyslel kličku, která ministerstvu obrany postačovala k tomu, aby dalo obchodu za 6,7 miliardy korun zelenou.

Oficiálním dodavatelem tuzemské části kontraktu nebudou podniky Tatra Trucks a Tatra Defence Vehicle, ale společnost Eldis, vyrábějící aktivní radarové systémy. Do konce loňského roku ji vlastnil právník Jan Nekola, dlouhodobě spolupracující s holdingem Czechoslovak Group. Nelze tedy považovat za náhodu, že ji prodal zrovna Strnadově skupině, potýkající se s reputačními problémy.

Ministru Metnarovi tento účelový manévr vyhovuje, navenek vše vypadá v pořádku. Jak ovšem uvádí deník Lidové noviny počátkem září, ve zbrojařských kruzích se hovoří o obcházení pravidel. „Trochu to obcházení pravidel je,“ připustil pod podmínkou anonymity člen kolegia ministra obrany, které se zakázkou zabývalo.

Zástupci Czechoslovak Group namítají, že podmínka s prověrkou byla resortem vznesena dodatečně, a proto zvolila náhradní řešení. Není ovšem podezřelý už samotný fakt, že jedna z klíčových firem holdingu prověrku nemá?

Pochybení oficiálně odmítá i ministerstvo obrany. „Eldis Pardubice je držitelem příslušné bezpečnostní prověrky a disponuje nezbytnou licencí od výrobce nástavby společnosti Nexter Systems,“ uvedlo pro Lidové noviny a obhajuje i dodatečný požadavek na prověrku. „Vozidla Titus budou vybavena systémy velení a řízení, které podléhají utajení a je proto nutné, aby dodavatel prokázal splnění všech podmínek pro realizaci kontraktu, včetně bezpečnostní prověrky od NBÚ.“

Nastrčený „bílý kůň“

Tady si ovšem resort protiřečí. Na jedné straně tvrdí, že dodavatel systémů podléhajících utajení musí mít příslušnou prověrku, a přitom bude zakázku fakticky realizovat společnost Tatra, která ji nemá. Eldis nemá s výrobou transportérů nic společného. Vysvětlení ministerstva tak nemá žádnou logiku a posvětilo nastrčení „bílého koně“ pouze kvůli formálnímu naplnění zákona.

Nelogické je i zdůvodnění, proč resort zadal téměř sedmimiliardový kontrakt včetně pětiletého servisu bez tendru. Proč tedy původně vytipoval několik dodavatelů a dal nakonec přednost dražší nabídce? Dodatečné vysvětlení, že armáda požaduje technickou unifikaci vozidla na platformě Tatra, zní nepatřičně z několika důvodů.

Hned zpočátku tak byla vyřazena všechna konkureční vozidla, aniž je známo, zda nemohla být dodána výhodněji. Jak s tímto požadavkem souvisí absence veřejného tendru aspoň na zahraničního dodavatele nástavby? V neposlední řadě se tak jen potvrzuje, že zakázka byla od počátku šita na míru jednoho tuzemského dodavatele, který navíc nesplňuje předepsaná pravidla.

Zbrojní lobby navázaná na Hrad

Ministerstvo obrany se ocitá v podezření, že vyšlo vstříc vlivné zbrojní lobby, která je shodou okolností úzce navázána na pražský Hrad. Firmy z portfolia Jaroslava Strnada jsou největšími oficiálními sponzory prezidentské kampaně Miloše Zemana a předtím jemu blízké Strany práv občanů.

Strnad a Zeman svoji vzájemnou náklonnost projevují i veřejně. Strnad prezidenta sponzoruje a chválí, a hlava státu na oplátku propaguje produkci jeho zbrojařské skupiny, jmenovitě i společnosti Tatra. Pro doplnění do sebe zapadající mozaiky lze uvést, že Lubomír Metnar je považovaný za muže blízkého hradnímu okruhu. Dříve spolupracoval s Martinem Pecinou, významným exponentem Strany práv občanů a bývalým ministrem vnitra v Zemanově úřednické vládě.

Jak je vidět, na slovech Karly Šlechtové, řečených při jejím nedobrovolném odchodu z funkce ministryně obrany, že vyhrála „zbrojní lobby“, opravdu něco bude. Nezbývá než se ptát, k čemu jsou přijímány zákony, když je lze tak snadno obejít, a ministerstvo obrany tuto skandální praxi ještě samo potvrzuje?

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner