Moskevská radnice maskuje své dezinformace jako aktivity občanů

repro: Wikimedia Commons.

Populární ruský herec Vasilij Lanovoj, který údajně doporučil Moskvanům, koho volit. Jenže nedoporučil nic. Byl to podfuk řízený radnicí. | FOTO: repro: Wikimedia Commons.

Dezinformační kampaně mají v Rusku novou podobu. Moc se maskuje jako sousedské skupiny na sociálních sítích. Jejich prostřednictvím pak šíří manipulativní fake news.

Krátce před nedělními volbami do Moskevské městské dumy začalo zveřejňovat množství ruských zpravodajských serverů a účtů sociálních médií dokument, kterému se říkalo Lanovojův seznam. Tvrdilo se, že populární herec Vasilij Lanovoj sestavil seznam kandidátů, o kterých věřil, by měli být zvoleni do městské dumy.

Myšlenka takového seznamu nebyla nová: Poté, co byli hromadně zablokováni opoziční kandidáti do moskevské dumy, začali liberální aktivisté pod vedením Alexeje Navalného propagovat kampaň „Chytrá volba“, která také doporučovala kandidáty pro moskevské okrsky. Byli to ti, kteří kandidovat mohli, ale nebyli spojeni se současným vedením města.

Seznam Lanovoje byl jakousi prorežimní alternativou. Jenže to mělo háček. Herec, jak sám prohlásil, nic takového nevytvořil. Server Meduza.io  zjistil, že všechny webové stránky a stránky sociálních médií, které falešný seznam zveřejnily, byly ovládány společnostmi s úzkými vazbami na moskevskou radnici. Je to novinka v dezinformační válce.

Všechno začalo objevením se obyčejných sousedských skupin, jaké existují na na ruské sociální síti VKontakte. Měly nevinná jména jako „Můj domov, „Strogino“ a „Vychino FM“, ale už pár dní před volbami do moskevské dumy 8. září desítky skupin zveřejňovaly identické odkazy na „Lanovojův seznam“. Tento dokument byl zveřejněn prostřednictvím informačního kanálu vlastněného moskevským vedením „Argumenty i fakty“ a každá „sousedská skupina“, která ho zveřejnila, vyzdvihla jednotlivého kandidáta, kterého Lanovoj údajně upřednostňoval pro daný okrsek. Příspěvky přicházely i poté, co Lanovoj prohlásil, že se seznamem nemá nic společného.

Podle šetření, které už v roce 2017 provedl novinář serveru Meduza Ivan Golunov, tyto domnělé „sousedské skupiny“ patřily společnosti s názvem Teomedia. Ta řídí 400 místních skupin na VKontakte, Instagramu a Facebooku, kde zveřejňuje za peníze online obsah. Smlouvy jsou formulovány jménem jiné firmy nazvané „Sosedi Media“ a tato společnost už dříve provozovala prostřednictvím stejných skupin různé provládní kampaně na síti VKontakte. Vlastnictví těchto skupin sahá do vyšších pater moci ke státem vlastněným institucím. Jednou z nich jsou například Moskevské informační technologie (MIT), které dostávají kontrakty a dotace od vedení Moskvy, aby poskytovaly „Analytickou a informační podporu v rozvoji a implementaci celoměstských projektů a programů“.

Mnoho soukromých dodavatelů dostává značnou část svých příjmů z produkce na těchto kanálech. Největší z nich, IMA Consulting, často „soutěží“ proti jiným subjektům o zakázky na podobné mediální služby, třeba právě se společností MIT. To není jediné spojení mezi oběma společnostmi: V praxi editoři a novináři, kteří pracují pro IMA Consulting, jednoduše vyplní šablony zaslané prostřednictvím MIT.

Každý týden přichází směrnice, která poskytuje podrobné pokyny, co by místní zpravodajské kanály měly pokrývat, třeba akce, kde se vyskytuje moskevský starosta Sergej Sobjanin. V roce 2017 novinář Alexej Kovalev zjistil, že radnice dokonce nařídila místním zpravodajským webům, aby opakovaly slova „Moskva“ a „Sobjanin“ třikrát za sebou v každé zprávě o starostovi města.

Jak funguje mediální prostředí v Moskvě je ruským novinářům známo již několik let, ale incident s Lanovojovým seznamem ukazuje nová schemata, podle kterých se postupuje.

Články o „Lanovojově seznamu“ nebyly zveřejněny pouze ve skupinách na sociálních médií, které jsou kontrolovány moskevským vedením, ale šířily je i populární skupiny jako Typická Moskva, Moje Moskva a Zajímavá Moskva.

Na rozdíl od trollích továren nebo státem kontrolovaných zpravodajských středisek tyto skupiny na sociálních sítích nejsou pod dohledem moskevské radnice. Místo toho byly jednoduše zaplaceny. Skupiny si pravidelně účtují poplatky za sponzorované příspěvky. Jeden správce skupiny řekl serveru Meduza, že odhaduje výdaje radnice na příspěvky v nestátně kontrolovaných skupinách až na milion rublů denně.

Bannerové reklamy se objevovaly i na pirátských webech a odkazovaly na zdroje, které si mají jakousi legitimitu, jako je agentura TASS a web moskevské vlády Argumenty i fakty. Další reklamy vedly k webům kontrolovaným Federální zpravodajskou agenturou (FAN), která je údajně ovládána „Putinovým šéfkuchařem“ Jevgenijem Prigožinem a je propojena s jeho nechvalně proslulou trollí továrnou. Zdroje blízké Prigožinovi uvedly, že se podnikatel rozhodl věnovat zvláštní prostředky na volební kampani z vlastního podnětu a bez jakéhokoli přímého zapojení vlády. Tak určitě.

V praxi tady vidíme, jak v Rusku funguje „řízená demokracie“ a jak je to s férovostí tamních voleb. Jinak je ale všechno v pořádku. Pokud by se to někomu nelíbilo, ať si jde protestovat. Protože se to ale nesmí, musí počítat s tím, že ho policie zmlátí, sebere a hrozí mu několik let vězení.

(Zdroj: Meduza.io)

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner