V Moskvě proběhl večírek, jehož se účastnily různé ruské celebrity z pop kultury, blogeři a podobné osobnosti. Vzhledem k tomu, že pozvaní byli spoře oblečeni, pohoršilo to takzvané „Z vlastence“, kteří to považují v době „speciální vojenské operace“ za nevhodné, a navíc možná za LGBT propagandu. Bylo napsáno několik udání.
Večírek pořádala blogerka Anastasia Ivlejevová 20. prosince v moskevském klubu Mutabor. Jak píše ruský web Lenta.ru, stěžovatelé se obrátili na prokuraturu kvůli čtyřem „kontroverzním momentům“.
„Prvním je líbání dvou mužů na tanečním parketu, které natočili na video. Kromě toho se jim nelíbilo, že jeden z hostů na kameře olizoval ponožku, která zakrývala genitálie druhého muže, a pak ji stáhl. Kromě toho postavy pobouřila projekce na stropě, na níž vedle sebe ležely nahé slavné ženy, včetně toho, že na záběru byly zobrazeny samotná Ivlejevová a zpěvačka Lolita Miljavská. Kromě toho bylo každému nabídnuto, aby se vyfotografoval s virtuální polonahou Ivlejevovou (v sále byla umístěna její projekce s dekou a polštářem). Podle stěžovatelů takové snímky pořizovaly i ženy, které do klubu přišly v odhalujícím oblečení,“ píše Lenta.ru.
Ruská média a sociální sítě mají nyní téma, které poskytuje barvitější obrázky než jsou debaty postarších mužů o válce u Vladimira Solovjova nebo Olgy Skabejevové.
Jak dále web líčí, všichni hosté přišli v oblečení odhalujícím tělo. „Zpěvačka Lolita Miljavská si vyzkoušela přiléhavý bílý overal, který se nosil přes krajkové spodní prádlo, a Filip Kirkorov dal přednost síťovanému obleku s kamínky. Zároveň si Ksenia Sobčaková a Dima Bilan vyšli v průsvitných outfitech – novinářka byla spatřena bez podprsenky v šatech značky Sorelle, zatímco zpěvák měl na sobě top s dlouhými rukávy odhalující jeho trup. Rapper VACIO (vlastním jménem Nikolaj Vasiljev) přišel do klubu nahý a své intimní partie si zakryl bílou ponožkou luxusní značky Balenciaga.“
Večírek pak zkritizoval i novinář Vladimir Solovjov. Podle jeho názoru je nepřijatelné pořádat takové akce v době ruské speciální operace na Ukrajině. Moderátor ve svém vysílání označil organizátorku a hosty večírku za „kreatury, šmejdy a dobytky, kterým je jedno, co se děje“.
„Jak moc musíte být morálně hluší? Právě teď bojují chlapci na frontě. Jak moc nerozumíte ničemu o zemi, o Putinovi? Vrchní velitel pozvedá číši na naše vítězství, ale vy, parchanti – pro koho jste? Ani si neumíte představit, jak moc vás lid nenávidí a jak vámi opovrhuje,“ tvrdil Solovjov.
Podobně se vyjádřila i básnířka Anna Revjakina. „Buď Sodoma, nebo Gomora. Nebo obě města najednou. Prostě nemůžu uvěřit, že se to všechno opravdu děje. Děje se to právě teď, právě v této době! (…) Prostě nemám slov,“ napsala.
Že nejde jen o lokální bulvární téma, potvrzuje i široká reakce mezi autory z politické opozice a posledních nezávislých ruských médií (která vesměs sídlí v zahraničí v exilu).
Novinář Dmitrij Kolezev, který Rusko opustil kvůli kritice války už v březnu 2022, se nejdřív vyjádřil k vhodnosti takové akce a pak k tomu, co to vypovídá o současné podobě režimu a psychologii obyvatel.
„Kupodivu nespokojenost Z publicistů částečně sdílím. Mám však trochu jiný pohled. Mně osobně se takové veselé setkání ke konci druhého roku války zdá také poněkud nevhodné. Myslím, že když vaše země napadla své sousedy a zabila a zmrzačila statisíce svých i cizích občanů, lze bezmezné veselí odložit na lepší časy. Nebo to alespoň nedělejte veřejně (a na večírku byli fotografové ze společenských kruhů),“ píše novinář.
„Zaprvé se ukázalo, že většina Z lidí žije v bludu, že Rusko vede ‚lidovou válku‘, která zahrnuje celou společnost. A jejich klam je pochopitelný, protože Kreml se občas snaží takový obraz vytvořit (ovšem bez většího zápalu),“ konstatuje Kolezev.
Propaganda nabízí Velkou vlasteneckou válku a přitom je to ve skutečnosti imperiální válka (alespoň zdánlivě), která „čím méně se dotýká života v zázemí říše, natož hlavního města, tím lépe“. Podle Kolezeva nejspíš v dobách starého Říma někde na periferii bojovali válečníci a v samotném Římě probíhaly orgie. „A napoleonská Paříž zkrátka a dobře nebyla vždycky smutná. Není jasné, proč by Moskva měla žít jinak.“
Novinář připomíná starou anekdotu, jak tradiční hodnoty jsou určeny pro kolchozníky, zatímco na dačách se žije jinak. Zajímavé je, že úřady přes velké rozhořčení Z lidí a několik udání postupují dost matně. „Do klubu ‚Mutabor‘ přišla policie, což Z publicisty velmi potěšilo. Brzy však odjeli, což tytéž Z publicisty velmi rozčílilo,“ všiml si Kolezev. Proč to tak je? Kreml prostě žádné jiné baviče ani celebritky nemá.
Existují populární umělci, malíři a spisovatelé, kteří se otevřeně postavili proti válce a Kreml se s nimi rozhodl zacházet jako s nepřáteli. Jsou i ti, kteří válku podporují, ale téměř všichni, až na výjimky, nejsou pro veřejnost příliš zajímaví. Pak je tu mnoho hvězd s „neutrálním postojem“, které zvolily pozici „mě se to netýká“. Nechtějí se bouřit proti úřadům, ale dál vést svůj obvyklý bohatý, luxusní a veselý život a nějaké „tradiční hodnoty“ je nezajímají.
„Takové lidi (a jejich těla) jsme viděli na večírku Ivlejevové. Je nepravděpodobné, že by se Kreml rozhodl je potlačovat a převychovávat, protože jejich neutralita mu zatím vyhovuje. Totéž platí pro běžné občany,“ píše na závěr Dmitrij Kolezev.