Nikdo nemůže zaručit, že tato inženýrská stavba bude existovat dostatečně dlouho, okomentoval podle agentury UNIAN ukrajinský vojenský expert Vladyslav Selezniov ruský plán na vybudování tunelu spojujícího Rusko s ukrajinským Krymským poloostrovem, který Moskva v rozporu s mezinárodním právem anektovala v roce 2014. O plánu už dříve informoval americký deník The Washington Post s tím, že Moskva doufá, že tak vznikne dopravní trasa chráněná před útoky ze strany Ukrajiny.
„Mohou se dokonce pokusit něco začít dělat. Ale především kvůli fyzikálním okolnostem nikdo nemůže zaručit, že tato inženýrská stavba bude existovat dostatečně dlouho,“ řekl vojenský expert. Podle agentury UNIAN se výstavba tunelu z Ruska na Krym se pravděpodobně neuskuteční. Geologové prý tvrdí, že v části průlivu se nacházejí tekuté písky, které jsou v neustálém pohybu, a také koncentrace bahenních sopek, proto tunel nemůže zaručit stabilní fungování přechodu.
„Za druhé musíme pochopit, že slabým místem přechodů přes Kerčský průliv je jejich začátek. Jsou to vstupy do tunelů. Ty se mohou dostat do dosahu ukrajinského letectva a ukrajinských raketometů. Nejsem si jist, zda se kapitálové investice, které se v rámci tohoto projektu plánují, vyplatí,“ dodal Vladyslav Selezniov.
Racionálnější a efektivnější by podle něj bylo využití těchto prostředků na silniční a železniční spojení, které by vedlo podél severního pobřeží Azovského moře a propojilo dvě dálnice, jednu železniční a jednu silniční, mezi Mariupolem a severem Krymu.
Americký deník The Washington Post už v pátek napsal, že ruští a čínští obchodní činitelé, kteří mají vazby na vlády obou zemí, vedli tajné rozhovory o plánech na vybudování tunelu spojujícího Rusko s ukrajinským Krymským poloostrovem.
Jednání podle listu vyvolaly rostoucí ruské obavy o bezpečnost Krymského mostu, který slouží jako klíčová logistická spojnice pro ruskou invazní armádu na Ukrajině. Ukrajincům se most podařilo několikrát zasáhnout a zůstává zranitelným válečným cílem.
Výstavba tunelu v blízkosti mostu by podle amerických představitelů a odborníků narazila na obrovské překážky, neboť projekt takového rozsahu, který by pravděpodobně stál miliardy dolarů a trval roky, se ještě nikdo nepokusil realizovat ve válečné zóně.
Navzdory pochybnostem o životaschopnosti plánu má ovšem Rusko podle odborníků jasné důvody, proč se o něj pokusit. Podle Alexandra Gabujeva z Carnegieho střediska, který se zabývá euroasijským regionem a Ruskem, čelí Moskva riziku, že se Ukrajina bude pokoušet na most útočit po mnoho let.
Projekt by nicméně představoval politická a finanční rizika pro Čínu, která oficiálně neuznala ruskou anexi Krymu a jejíž společnosti by se mohly stát terči hospodářských sankcí, které Spojené státy a Evropská unie uvalily na Moskvu, píše The Washington Post. Zachycené e-maily mezi činiteli ovšem naznačují, že jedna z největších čínských stavebních společností naznačila ochotu se na projektu podílet.