Na „zajetí“ estonského špičkového transportéru na Ukrajině vypsali Rusové odměnu

Robotické vozidlo THeMIS páté generace (Milrem Robotics, wikimedia, CC BY-SA 4.0)

Robotické vozidlo THeMIS páté generace | FOTO: Milrem Robotics, wikimedia, CC BY-SA 4.0

Ukrajina dostala během září od estonského výrobce špičkový autonomní transportér THeMIS neboli Tracked Hybrid Modular Infantry Systém, který nepotřebuje posádku a je řízen dálkově. Estonská společnost Milrem Robotics vyvinula již pátou generaci tohoto svého vozidla.

Protože je systém vytvořen jako modulový, dá se lehce přestavět na nejrůznější potřebné vozy. Od sanitních, určených k přepravě raněných do zázemí, přes transportní, dovážející munici a potřebné vybavení do první linie, až třeba po raketové systémy s různým doletem střel.

V případě použití více těchto transportérů s hybridním pohonem jsou tyto schopny zřetězení do karavan, kdy je operátorem ovládán jen první z nich, a ostatní jej přesně v jeho stopách následují

THeMIS do své výzbroje zařadilo již jedenáct zemí, z nichž sedm patří do NATO, a to včetně USA či Německa. Na Ukrajinu firma dodala výhradně dopravní verze, protože nechce do konfliktu dodávat další zbraně. Nicméně vzhledem k snadné montáži díky oné modulovosti není příliš těžké tyto stroje vyzbrojit. Ukrajincům by tak mohly pomoci nejen jako transportní vozy, ale i jako granátomety, raketomety či minomety.

(Týdeník FORUM)

Když se Rusové o dodávce dozvěděli, vypsal místní think tank Centrum pro analýzu strategií a technologií odměnu 16 000 dolarů za ukořistění robotického vozidla, protože by chtěl podobný stroj vyrobit pro ruskou armádu, ale neví, jak ho sestavit.

Operátor, který stroj ovládá, může sedět až 1,5 kilometru daleko, a přesto je schopen s vozidlem přesně manipulovat.

THeMIS váží 1,6 tuny a dokáže v terénu vyvinout rychlost až 20 km/hod. S využitím elektrického motoru vydrží pracovat 1,5 hodiny, při využití všech druhů pohonů, které má k dispozici, tedy baterie a dieselového motoru, se bez doplnění paliva dokáže pohybovat přibližně 15 hodin. Uveze až 750 kilogramů nákladu a je vybaven termovizí, infračervenými kamerami a HDR technologií, takže dokáže operovat i za naprosté tmy.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Související články