Pondělní článek šéfedaktora deníku FORUM 24 Pavla Šafra „Bludy o migrantech a lži o Evropské unii zatemnily mnoha Čechům zdravý rozum“ vzbudil ohromnou bouři reakcí. Článek upozorňuje na přehnané a hysterické líčení probíhající imigrace a také na skutečnost, že země, které imigrace postihla, se dosud nepřiklonily k radikální nenávistné ideologii vůči imigrantům. Západní země imigraci chtějí omezit, ale používají humánní prostředky. Česká republika jako člen EU by jim měla projevit solidaritu a účastnit se společných řešení nastalých problémů, uvádí se v článku šéfredaktora našeho deníku.
Vedle mnoha stovek lajků a sdílení na sociálních sítích se také dostavila očekávatelná vlna nesouhlasných čtenářských reakcí. Větší část z nich je nepublikovatelná, protože se jedná jen o výkřiky, a to často i neslušné. Na některé věcnější kritické názory, které reprezentují opakovaně se vyskytující názorová hlediska, zde Pavel Šafr odpovídá. Čtenáři obvykle poukazují na zlehčování bezpečnostní hrozby, kterou podle nich migrace představuje, a často varují před islámem jakožto zločinnou ideologií. Na jednu výtku je ale těžké reagovat: Totiž, jaká je míra „zaplavenosti“ západní Evropy imigrací. Je to subjektivní pocit. Většina českých návštěvníků Itálie, Řecka či Francie nepřišla do styku s žádnými davy migrantů. Odpůrci imigrace ale mají pocit, že uprchlíci jsou doslova všude.
[ctete]143738[/ctete]
Zde je výběr kritických reakcí a odpovědi Pavla Šafra.
Josef Provazník:
Zdravím Vás, pane šéfredaktore, obdivuji, jak ve svém pseudohumanistickém rauši dokážete bagatelizovat bezpečnostní rizika, která s sebou přinášejí (muslimští) migranti. Doporučuji si ale občas přečíst německá nebo rakouská média. Těch ožehavých případů je tam více než dost. Shodou okolností mám tyhle věci v malíčku, protože je překládám pro PL. Chcete poslat pár odkazů? Například k Rakousku toho je více než dost. A zdaleka nejde „jen“ o případy znásilnění. Ale také o to, jakým způsobem se děti přistěhovalců nejsou schopni integrovat. A věřte nebo ne, vše je z originálních zdrojů: Kronen Zeitung, Kurier, Die Presse atd. Tedy, žádné servery placené Putinem.
S úctou Josef Provazník
P.S. Doufám, že mi nebudete psát, že Češi přece také znásilňují. Případně, že při automobilových nehodách zemře mnohem více lidí než při teroristickém útoku.
Pavel Šafr: Vážený pane Provazníku, vůbec nepodceňuji bezpečnostní rizika, která přináší migrace. Nicméně aktuálně probíhající migrace nemá přímou souvislost s většinou teroristických útoků v posledních třech letech. Teroristé, kteří vraždili v nedávné době ve Francii, ve Velké Británii nebo v Německu, jsou obvykle příslušníci druhé či třetí generace přistěhovalců. I kdyby tedy současná migrační vlna neprobíhala, teroristické útoky by tyto země zažily stejně. Z dlouhodobého hlediska neexistuje žádná možnost, jak migraci zcela zastavit. Po celou dobu lidské historie probíhá totiž neustálá migrace, kterou nezastavily ani totalitní režimy. Otevřené hranice přinášejí vedle svobody demokratickým zemím blahobyt a stále rostoucí ekonomické možnosti. Kdyby západní svět nebyl svobodný, nebyl by úspěšný, nežil by v blahobytu, a tudíž by nebyl cílem migrace.
Vyčítáte mi bagatelizaci problému. Já ale zase vyčítám českým bojovníkům proti uprchlíkům naprosto nemístnou hysterii, neskutečné přehánění a zaměňování důležitosti problémů. Naše země se nepotýká s migrací a naši lidé nemají důvod k takové míře strachu, jaká prostupuje naší společností. Upozornil jsem na to, že většina Evropy je bezpečná, většina západoevropských zemí se nepotýká s žádnou katastrofou, jak si tady lidé myslí. Českou republiku neohrožuje migrace, nýbrž postupné vyřazení ze slušné společnosti rozvinutých evropských demokracií.
Dále pan Provazník ještě napsal: Proč tady chcete muslimské uprchlíky/migranty? V Německu pobývá asi 10.000 salafistů (německé bezpečnostní služby), ve Francii mají asi 15.000 radikálních muslimů / France24. Čím více je v zemi muslimů, tím větší požadavky si kladou. To soužití je očividně problematické. Proč si tedy přidělávat problémy?
Pavel Šafr: Je zcela nesmyslné mi podsouvat, že toužím po uprchlících. Říkám jen, že jsme se zavázali respektovat společná rozhodnutí Evropské unie a je to naše povinnost. Evropská unie (neboli naši bohatší partneři) se zase zavázala podporovat finančně rozvoj naší infrastruktury a naše zemědělství a dělá to. Je neférové se jednostranně zříkat našich závazků a nebýt solidární. A pak také říkám, že naše civilizace je tak daleko právě proto, že nehází všechny běžence do jednoho pytle.
Petr Mikeš, Facebook:
Mě by zajímalo, když jsou ti imigranti tak strašně fajn a té které zemi prospěšní, tak proč je Němci a Italové chtěj mermomocí přerozdělovat pomocí kvót do ostatních zemí :D Asi nějaká chyba v komunikaci. Mimochodem když už se tu sluníčka tak navážej do Čechů, by mě zajímalo, jestli ví, že my tu máme hodně početnou skupinu migrantů, kteří nikomu, ale opravdu nikomu nevadí. Jen bohužel dle EU to neni ten správnej druh, páč se teď preferujou muslimové. Neni to mimochodem svym způsobem od EU tak trochu rasismus?
Pavel Šafr: Nepsal jsem, že jsou migranti tak strašně fajn a prospěšní. Ale myslím si, že jsou to držitelé svých lidských práv jako my všichni. Nejsem ani náhodou pro neregulovanou a neomezenou imigraci. Jsem pro humánní a nejlépe individuální přístup. Nemyslím si, že Evropská unie preferuje muslimské imigranty. EU nepreferuje žádné imigranty. Snaží se slušně vypořádat s problémem, který přišel po rozvratu tří arabských zemí, v nichž se zhroutil jakýkoli právní rámec a státní organizace, jež dává svým obyvatelům elementární bezpečnost.
Petr Voříšek:
Podstata problému je islám, tedy nenávistná ideologie. Ostatní věci jsou jen kulisy.
Pavel Šafr: Nejsem žádný fanoušek islámu, ale ctím svobodu víry, tedy náboženského vyznání. Náboženství je něco jiného než ideologie, týká se primárně vztahu mezi člověkem a Bohem a spojuje lidi do náboženských společností. Pokud v takové komunitě převáží intolerance vůči okolní společnosti, která se projevuje konkrétním chováním, tak to nelze tolerovat. A to u žádného náboženství. Po celé západní Evropě jsou ale mešity a kolem nich žijí komunity muslimů, kteří žádné rysy intolerance nevykazují. Nelze ovšem pochybovat, že existují i takové komunity, v nichž se rozvíjí nenávistný poměr k okolí. Jsou v menšině, dokonce výrazné menšině, ale jejich chování nelze ani trochu podceňovat. Z hlediska právního řádu demokratické společnosti ovšem nelze nikdy uplatňovat na žádnou náboženskou, národnostní či jinou komunitu princip kolektivní viny. Naše civilizace je tak daleko právě proto, že trvá výlučně na individuální trestné zodpovědnosti.
Miroslav Hejda, Facebook:
Nevím jak v Itálii, ale ve Francii a v Anglii je to humus nad humus. Jezdím tam, a jestli je to v Itálii podobné, pak vás musím pokládat za lháře. Momentálně zde mám kolegu ze Sicílie a jeho slova k vašemu článku raději ani interpretovat nebudu… Jezdím jako poradce pro firmu, která obchoduje se starožitnostmi. Londýn a Paříž jsou námi poměrně frekventovaná města. Ten hnus, který je tam dnes, mi chcete zapřít? To snad nemyslíte vážně? Hovořím z vlastních zkušeností, takže nic zprostředkovaného. V Londýně už mi bylo doporučeno kolegy, abychom chodili pouze ve skupinách, jinak je to příliš nebezpečné. Viděl jsem tam žebráky, Afro, i agresivní, dokonce na nejrušnějších ulicích. Špína, bordel v tom pravém slova smyslu. Strach lidí je všudypřítomný. … Kam přijdete, tam se zvedla kriminalita o stovky až tisíce procent. Znásilňování chcete popírat? Chcete popřít, že obsazují domy, jejichž vlastníci na chvíli odejdou, a když se vrátí, zbydou jim oči pro pláč, poněvadž jim policie nesmí pomoci? Já se s těmi lidmi bavím. Sám dobře víte, že současná situace je pouze jednou z fází plánu Coudenhove Kalergiho na likvidaci bílé rasy. A nesnažte se mne dehonestovat fanatismem! Jsem realista, nazývající vše pravými jmény. Zato vy lžete ani se při tom nezačervenáte.
Pavel Šafr: Milý pane Hejdo, zřejmě jezdíte do jiného Londýna než já. Jistěže v Londýně přibyla bezpečnostní opatření. Ale žádný zvláštní hnus jsem tam neviděl. Tato města mají čtvrti, v nichž je tradičně větší poměr přistěhovalců, a v některých dochází i ke konfliktům a k tragédiím, někde je i zvýšená kriminalita. Když člověk ta města zná, tak ví, kde si dávat pozor. Zdaleka to neplatí pro celá města, ale jen pro část periférie. Jenže: Všechna mnohamilionová města západu mají své problematické čtvrtě. To prostě patří k současnému světu. Dobrá rada: Choďte tam, kde je bezpečno. Jinak bych Vás rád ujistil, že když se v Anglii před brexitem mluvilo o důsledcích imigrace, tak se tím mysleli zejména přistěhovalci z východní Evropy, kteří v nejvyšší míře trápí anglický venkov ohledně zabírání pracovních míst. Jinak bych rád dodal, že se o bílou rasu nebojím.
Dalibor Dalcor Zeman:
K tomu jen jedno, byl jsem nedávno v Hamburku, přijel jsem vlakem a blízko nádraží jsem se i ubytoval. A rozhodně si dovolím tvrdit že ulice mi více připomínala Bejrút nebo Karáčí (kde jsem také byl) než třeba Prahu. Ovšem nedokážu říct, zda to je důsledek současné migrace a nebo dlouhodobě otevřených hranic. Zbytek Hamburku byl přísně německý. Nejde říct, že se s přistěhovalectvím nesetkáme. Nicméně obecně s názorem souhlasím.
Pavel Šafr: To je právě ono. Všude ve velkých západních městech jsou již nejméně třicet či spíše čtyřicet let místa vysokého výskytu cizinců z afrických či asijských zemí. Je to důsledek otevřenosti demokratického světa. Regulace přistěhovalectví je určitě nezbytná a není možné pomoci milionu lidí najednou. A také je jasné, že vedle normálních a dobrých lidí přicházejí mezi imigranty i lidé pochybní a rizikoví. Regulace imigrace však musí být rozumná, humánní a inteligentní. A nesmí odstranit to, co je hlavní. Demokracii, právní řád a svobodu.
Georg John:
Šafr vůbec nerozumí slimáckým fanatikům. Jejich nároky budou neustále stoupat. Podle koránu budou šířit časem islám ohněm a mečem. Dopadla tak většina třetího světa. Bývalé francouzské a anglické kolonie, postupně se bude zavádět šaría. Vůbec, islámské náboženství do Evropy nepatří. To již věděli naši předkové a dovedli se proto islámské expanzi bránit. Šafr je pomatenec a sluníčkář. Dál nemá cenu na něj reagovat.
Pavel Šafr: Mám dobrého kamaráda muslimského taxikáře. Vůbec od něj nečekám, že tady bude zavádět právo šaría. Většina současných muslimů v rozvinutých zemích jsou stejní jako my. Jen zlomek z nich jsou fanatici. Z těch mám stejnou hrůzu jako můj kamarád.
Jan Šorm:
Mám pocit, jako bych četl článek dobře zaplaceného proevropského žurnalisty, který dostal snad politické zadání, aby napsal tu pravdu tak trochu jinak, proevropsky, po merkelovsku. Tenhle názor slýchám již opravdu dlouho a to, že je přeci klid, že se nic zásadního nezměnilo, že vážně potřebují pomoc. To se na to vážně nikdo nedokáže podívat z pohledu např. následujících 10–20 let? … Všímá si někdo, že pomoc potřebovali Syřané, kde je konflikt, a dnes tu máme lidi z Bangladéše, Afghánistánu, Pákistánu, Jordánu, Tunisu, Alžíru, Lybie, Maroka, z Ghany atd., atd. Všímá si někdo, že EU poslala lodě na moře, aby migraci zabránily, a místo toho platíme rescue službu, kdy migranty ze člunů taháme na válečné lodě a vozíme je s plnou penzí do Evropy? Proč je nevozí k břehům Afriky? A takhle bych tady mohl psát celý den, a stejně se najdou tací, kteří budou tvrdit, že jim pomoci musíme. Nemusíme, ale můžeme. Na dobu určitou, než konflikt skončí, protože to je „prý“ ten hlavní důvod jejich útěku k nám.
Pavel Šafr: Nebudu se vyjadřovat k obvinění, že mě za mé názory platí Evropská unie. Na rozdíl od proruských webů žádné subvence od nikoho nedostáváme. Peníze máme výlučně od českých čtenářů a jinak od běžných inzerentů. Ale teď k tomu, co je hlavní: I já si myslím, že pomáhat nemusíme, ale můžeme. A také si nemyslím, že je v lidských silách pomáhat vždycky všem, protože to nejde. A navíc si má člověk dávat pozor, komu kdy a jak pomáhá. A přesto je zcela správné, když člověk pomáhá někomu, kdo je v nouzi. A v nouzi nejsou jen lidé ze Sýrie. Česká republika má však na prvním místě pomáhat svým partnerům v Evropské unii, kteří odnášejí největší náraz migrační krize. A neděláme nic. Je to ostudné.
Daniel Wáwa Martyka:
Zase po nějaké době Vás zdravím, Pavle. Nesouhlasím s Vámi v názoru na uprchlíky, ale to je v pořádku; jsme oba rozumní, i když oba s různým názorem. Na mém vztahu k Vám se nic nemění, ve veřejném prostoru jste jeden z mála, co odvádí dobrou poctivou novinářskou práci. Díky a hodně sil!
Pavel Šafr: Tak to koukám. Takové reakce si opravdu vážím, Danieli!
Na závěr jedna z pozitivních reakcí:
Vašek Krpejš:
Souhlas, chce to hrst zdravého selského rozumu a ne jen přežvykovat ty mediální žvásty. Integrace migrantů není jednoduchá, ale rozhodně fandím těm zemím, které se před ní nepodělají, a s tím, co přijde, se poperou. Někteří Češi v čele s prezidentem pro jistotu odmítnou i tu hrstku migrantů, jen aby nemuseli čelit vůbec ničemu. Jistota je jistota. A pak ještě všem okolo bystře radí, jak by se to kurňa mělo dělat. Nakonec tohle celé dopadne jako už tolikrát, ty hloupé západní země to za pár let zvládnou a hrdí Čechové se, jak bývá zvykem, skloní a spadnou pod správu některé východní „demokracie“ poté, co budou z té zaplivané Evropy s pompou odejiti. To se tu pak bude všem těm Babišům, Zemanům a jiným provýchodním šaškům bezostyšně rejdit :-) Ruku na srdce, představa, že západní Evropě hrozí díky migraci zánik, a pokud se tak stane, tak my tady v Čechách jsme naprosto v pohodě, protože nás třeba nějaký strýček Putin z toho vytáhne, je hodně naivní. Myslím, že lepší cesta je být skutečnými Evropany a pracovat a řešit věci společně, v tom vidím pro Čechy daleko lepší budoucnost než se stranit a izolovat. Přijmout cca 2 000 oprávněných žadatelů z válkou postižených zemí, zkontrolovat jejich původ, doklady, nastavit jim jasná pravidla, ano, to vygeneruje nějakou činnost, ale nikoho to nezruinuje a nepoškodí. Nedělat nic je jen skrytá neschopnost, alibismus, lenost a elegantní český populismus v praxi.
Pavel Šafr: Přesně to si myslím. Děkuji.