Server Lidovky.cz Andreje Babiše přišel v minulém týdnu se zprávou o tom, že jsou v České republice vzhledem k rozpočtovým škrtům vlády ohroženy základní umělecké školy, díky čemuž by měl stát ušetřit miliardy. Nic takového se ovšem neprojednává, jak deníku FORUM 24 potvrdil náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jiří Nantl s tím, že netuší, odkud zpráva pochází.
Náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jiří Nantl deníku FORUM 24 řekl, že rušení základních uměleckých škol není vůbec předmětem diskuze. Na dotaz, zda neví, odkud by mohla tato zpráva pramenit, rovněž odpověděl, že neví.
„Někdy je to tak, a to jsem zažil na regionální úrovni, že se třeba někdo bojí něčeho, co by mohlo v době, kdy se diskutují úspory a podobně, nastat, a tak preventivně nějakou takovou obavu ventiluje, ale toto není diskutováno v úředních kruzích vůbec nikde,“ dodal s tím, že je to často iracionální, a je důležité říct, že to nemá žádný základ.
Postoj ministerstva školství k základním uměleckým školám je kontinuálně stejný. V návrhu Dlouhodobého záměru vzdělávací soustavy 2023-27, který byl na konci června otevřen k veřejné konzultaci, jsou pro základní umělecké školy stejná pravidla, jako platí dosud, jak Nantl uvedl. „V dlouhodobém záměru rozvoje vzdělávací soustavy, což je závazný dokument, kterým se školská soustava řídí, předpokládáme, že zachováme pravidla, která platí dnes, včetně cíle, který říká, že v každém okrese by v podstatě měla být šance alespoň pro 20 procent věkové kohorty dětí příslušného věku, aby chodily do ZUŠ,“ řekl s tím, že stát by chtěl, aby byly šance dětí dostat se na základní umělecké školy rovnoměrnější.
Skutečnost, že k žádným změnám nedojde, tedy ministerstvo garantuje. Podle Nantla by takové změny byly velmi komplikované. „Bavíme se o něčem, co je schválený rámcový vzdělávací program, typ školy ukotvený v zákoně a v dalších dokumentech. Vlastně si to neumím představit,“ okomentoval.
„Základní umělecké školy jsou doplňkem systému vzdělávání, který poskytují ostatní školy v tom smyslu, že pomáhají rozvíjet různá zaměření uměleckého talentu,“ přiblížil Nantl s tím, že jsou potřeba jednak pro vyprofilování některých dětí, které pokračují ve studiu uměleckých oborů, a za druhé, a to je možná důležitější věc, jsou formou osobnostního rozvoje, která přispívá k tomu, aby se děti rozvíjely jako ucelené bytosti vnímající svět různými formami.