Premiér Babiš představil loni na podzim megalomanský Národní investiční plán, zahrnující 17 tisíc projektů v regionech za téměř 3,5 bilionu korun. Byla to jen chiméra. Dodnes není konkretizován a premiér najednou otáčí, že nikomu nic neslíbil.
[ctete postid=“238047″ title=“Plán úspor se hroutí. „Decimace“ státních zaměstnanců o 10 procent neprojde“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/03/Schillerová-Babiš-Hamáček-385×230.jpeg“ excerpt=“Plány ministryně financí Aleny Schillerové se hroutí jako domeček z karet. Po krachu “ permalink=“https://forum24.cz/plan-uspor-se-hrouti-decimace-statnich-zamestnancu-o-10-procent-neprojde/“]238047[/ctete]
Měl to být ohromný impuls pro domácí stavebnictví v souladu s požadavky státu, krajů, měst a obcí, shromážděnými na základě loňských výjezdů první jednobarevné vlády Andreje Babiše do regionů. Na konferenci nazvané Setkání lídrů českého stavebnictví, pořádané loni 26. listopadu na Pražském hradě, představil premiér Národní investiční plán.
Konec chaosu?
Tato velkolepá vize zahrnuje 17 tisíc investičních projektů v celkovém objemu téměř 3,5 bilionu korun do roku 2030, z toho 2,7 bilionu v rezortu dopravy. Jen v první fázi do roku 2022, týkající se současného volebního období, Babišova vláda počítá s investicemi za 1,2 bilionu korun.
„Důležité je, aby to, co říkáme, jsme i udělali, a my pro to děláme maximum,“ prohlásil tehdy premiér, a jako vždy při podobných příležitostech se vymezil proti předchozím politickým reprezentacím. „Chceme posunout státní investice ze stavu neřízeného chaosu do stavu, kdy je investiční politika transparentní, s dlouhodobou vizí, v souladu se strategií země.“
Znělo to velmi efektně. Konečně přichází odpovědný hospodář, který dá podfinancované veřejné investice do pořádku. Jako ostatně všechno, co slibuje napravit po „prohnilé“ éře tradičních stran a politických nemehel.
Marketingové investice
V tomto duchu byly marketingově koncipovány loňské jarní spanilé jízdy vlády ANO v demisi do krajů, kde její šéf sliboval desítky miliard korun. A dokázal to mediálně prodat, proto éterem létaly konkrétní sliby. Jaké například?
3 miliardy korun na rekonstrukci Veletržního paláce, 2 miliardy na novou porodnici v Brně, 1,7 miliardy na knihovnu, galerii a koncertní sál v Ostravě, 1,4 miliardy na nový stadion pro Kometu Brno, 700 milionů na rekonstrukci Nové scény Národního divadla, 500 milionů na rekonstrukci skokanských můstků v Harrachově, až 1,5 miliardy na rychlobruslařský stadion pro čerstvou světovou rekordmanku Sáblíkovou, několik miliard na přesun hlavního vlakového nádraží v Brně, a dalo by dlouho pokračovat. Jen na nemocnice hodlá vláda údajně vyčlenit celkem 74 miliard a 2,5 miliardy na nové mateřské školky.
Ťokovy dálnice
Součástí těchto monumentálních záměrů je slib ministra dopravy Dana Ťoka dokončit síť páteřních komunikací do roku 2025, ačkoli Nejvyšší kontrolní úřad varuje, že při současném tempu výstavby nebude hotova ani v roce 2050. Blíže pravdě jsou zřejmě kontroloři, i s přihlédnutím na mimořádně slabý investiční výkon loňského roku, kdy Ťok zprovoznil jen 3,7 kilometru nových dálnic.
Premiér Babiš na konferenci oznámil, že vláda Národní investiční plán finalizuje a v dohledné době bude představen v konkrétní podobě. Vyvolal tak velká očekávání. Všichni jsou také zvědavi, kde na něj vezme peníze, když by při hrubých propočtech vyžadoval navýšení rozpočtu na investice o více než 100 miliard korun ročně, než stát vydává doposud. Jaká je situace čtyři měsíce poté?
Utajený plán
Na osud do této doby neznámého plánu se při posledních interpelacích zeptal premiéra poslanec za STAN a starosta Kolína Vít Rakušan. Připomněl Babišovi, že Národní investiční plán měl být podle jeho oficiálního stanoviska projednán vládou s konkrétními sumami na projekty na přelomu roku 2018 a 2019, a poté dán k dispozici poslancům.
„Máme za sebou téměř třetinu roku 2019 a Národní investiční plán je stále tajný,“ konstatoval Rakušan. Připomněl loňskou dubnovou premiérovu návštěvu Mladoboleslavska, kde přislíbil vedení Škoda Auto státní podporu ve výši 1,7 miliardy korun na místní železniční infrastrukturu. „Kdy tedy bude tento Národní investiční plán připraven, v jaké kvalitě a v jaké konkrétní výši?“ tázal se poslanec.
Odpovědi se nedočkal. Babiš hovořil o všem možném, jak údajně skvěle vybírá daně (což se letos příliš nepotvrzuje), o EET, kontrolním hlášení, výstavbě bytů, zaměstnanosti… Ale o konkrétním termínu nic. „Já vám na to neodpovím, my to připravujeme,“ říká. Proč tedy původně sliboval, že ho vláda projedná už na přelomu roku, zůstává nevyjasněno.
Nic jsme neslíbili
Jedno vysvětlení se ovšem nabízí. Premiérovi Babišovi až počátkem letošního roku došlo, že kvůli rychlému zpomalování ekonomiky docházejí peníze. Vláda je naopak nucena šetřit, což příliš neumí, a už tak velmi těžko realizovatelný plán se stává naprosto nereálnou chimérou. O tom svědčí i následující bizarní otočka, jedna z mnohých.
[ctete postid=“234631″ title=“Kabaret ministra Ťoka pokračuje. Slibuje nové dálnice, na které nejsou peníze“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/01/Babiš-Ťok-D11-385×230.jpeg“ excerpt=“Ministr dopravy Dan Ťok se dlouho neradoval, že ho premiér Babiš podržel po kolapsu “ permalink=“https://forum24.cz/kabaret-ministra-toka-pokracuje-slibuje-nove-dalnice-na-ktere-nejsou-penize/“]234631[/ctete]
„My jsme nic neslíbili,“ tvrdí premiér najednou. „Já jsem slíbil jen dvě věci: magnetickou rezonanci v Kroměříži, ta už tam je, a mateřskou školku v Semilech. My jsme udělali investiční potenciál naší země. Je jasné, že nejsme schopni investiční plán zrealizovat, byl to investiční plán na dvanáct let,“ přiznal.
To sedí. Této tvrdé realitě odpovídají i škrty ve státním rozpočtu na příští rok na investice, navrhované ministryní financí Alenou Schillerovou. Nejdramatičtěji v rezortu dopravy nedlouho poté, co premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Dan Ťok avizovali obří stavební boom stovek kilometrů nových dálnic, silnic první třídy a obchvatů.
Všechno je jinak
Schillerová chce dát ministerstvu dopravy pro příští rok o 14 miliard korun méně než letos, a o 9,5 miliardy méně, než bylo původně zamýšleno. To by ovšem znamenalo, že by Ťok neměl peníze ani na rozestavěné projekty.
Tak je to skoro se vším, co souvisí s působením vlády antisystémového hnutí ANO. Na začátku je vytvořena marketingová bublina, jak najednou bude všechno šlapat mnohem líp, než ve „staré éře“ neschopných politiků. Když ale přijde na lámání chleba, zůstává jen kolekce prázdných a nesplněných slibů. Kromě magnetické rezonance a jedné mateřské školky.