Něco přes dva měsíce uplynulo od nehody v Pardubicích, kde strojvedoucí vlaku RegioJet projel dvě návěsti a srazil se s nákladním vlakem. V rychlíku tehdy cestovalo kolem 380 lidí, čtyři z nich zemřeli. Podobné tragédie už by se stávat neměly. Zabránit tomu má evropský systém ETCS, který bude od ledna zajišťovat bezpečnost na hlavních koridorech v Česku. Prý jde o nejambicióznější projekt naší železnice v historii. Jak systém funguje, představili novinářům ve speciálním vlaku na zkušebním železničním okruhu ve Velimi zástupci Správy železnic i ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Strojvedoucí ovládá ETCS pomocí obrazovky, přes kterou s ním systém také komunikuje. Vlevo nahoře vidíte rychloměr, kde se bude zobrazovat povolená rychlost, kterou nám ETCS dovolí. Zároveň se bude zobrazovat i aktuální rychlost, kterou jedeme,“ popisuje v úvodu jízdy Tomáš Konopáč, který ve Správě železnic na zavedení ETCS dohlíží. Před vyjetím vlaku musí strojvůdce ještě zadat do palubního počítače některé údaje. Například délku vlaku nebo účinnost brzd.
K ukázce posloužila lokomotiva Vectron s konferenčním vagonem, ve kterém byli kromě novinářů také šéfové Správy železnic, Českých drah, Drážního úřadu nebo ministr dopravy Martin Kupka.
„Držte si věci, budeme brzdit,“ předpovídá následné dění ve vlaku Konopáč. Strojvedoucí totiž při jízdě záměrně nerespektuje rychlost, v tu chvíli zasáhne ETCS. Nejprve se objevuje červené varování na displeji, výrazný zvukový signál, poté už přichází prudké brzdění a souprava sama zastavuje.
Klíčová výhoda ETCS
„Před chvílí byla zavedena porucha přejezdu dva kilometry před námi,“ hlásí dále z kabiny lokomotivy strojvedoucí Lukáš Schweidler. Na displeji se objevuje nápis „Km 1,700 PZS v poruše“ s blikajícím rámečkem. Tím dává ETCS najevo, že na blížícím se přejezdu zaznamenal poruchu, a vlak proto musí místem projet maximální rychlostí 10 kilometrů v hodině. Strojvedoucí stisknutím tlačít potvrzuje, že informaci bere na vědomí. Pokud by následně rychlost nedodržel, systém by vlak opět sám zastavil.
„Současné české systémy nezajistí to, že vůz zastaví. ETCS toho schopen je. To je jeho klíčová výhoda,“ prohlásil ministr dopravy Kupka. Systém umí vlak nejen zpomalit či úplně zastavit při překročení rychlosti, zasáhne také v případě, že by vlaky vyjely proti sobě.
Totéž platí i při projetí návěsti „stůj“. Systém soupravu zastaví ještě předtím, než návěst s červenou vůbec projede. Zároveň zabrání strojvedoucímu v tom, aby se mohl s vlakem znovu rozjet. Pokud by nový zabezpečovač fungoval už při červnové nehodě v Pardubicích, kde k podobné chybě došlo, pravděpodobně by zachránil životy čtyř lidí. Nehodě se deník FORUM 24 věnoval zde.
Nejambicióznější projekt v historii
Od 1. srpna mají dopravci povinnost jezdit pod ETCS (European Train Control System) na tratích, které jsou už tímto systémem vybaveny, pokud využívají vozidlo vybavené příslušnou palubní jednotkou a řídí je patřičně proškolený strojvedoucí. To se projevilo už v prvním srpnovém týdnu, kdy pod dohledem ETCS jelo celkem 4480 vlaků. Ve srovnání s prvním týdnem v červenci to představuje navýšení o 961 vlaků.
K plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače dojde postupně v lednu příštího roku. Nejprve se bude využívat na 622 kilometrech nejvýznamnějších koridorů v Česku. Jde například o ty z Prahy do České Třebové a dále přes Olomouc do Přerova, z Břeclavi do Bohumína nebo z České Třebové opět do Břeclavi. Na dalších klíčových tratích bude tato povinnost zavedena v dalších letech.
Na hlavních tratích však už v lednu příštího roku pojede měsíčně pod dohledem evropského zabezpečovače 50 tisíc vlaků. Z pohledu najetých kilometrů a odvezených tun zboží to bude představovat 42 % všech provozních výkonů na celé síti.
„Je to unikátní projekt, který v rozsahu kilometrů, které se spustí do výhradního provozu, nemá příliš obdoby,“ vzkázal ministr dopravy Kupka. Podle slov šéfa Drážního úřadu Jiřího Koláře je zavedení ETCS nejambicióznějším projektem v historii české železnice. „Nepamatuji obtížnější úkol,“ souhlasí také generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.