Nejbizarnější z konspirací: do Pentagonu 11. září žádné letadlo nenarazilo

Trosky letu 77 rozptýlené poblíž Pentagonu. (commons.wikimedia.org/Mark D. Faram/Public Domain)

Trosky letu 77 rozptýlené poblíž Pentagonu. | FOTO: commons.wikimedia.org/Mark D. Faram/Public Domain

Dne 11. září v 9 hodin 37 minut a 51 minut po nárazu prvního letadla do Světového obchodního centra, byl podobně napaden Pentagon. Ačkoli desítky svědků viděly, jak do budovy narazil Boeing 757, zastánci konspirací trvají na tom, že existují důkazy, že do Pentagonu narazila raketa nebo jiný typ letadla.

Web Popularmechanics.com rozebírá některá tvrzení této bláznivé dezinformace a přidává vysvětlení.

„Jedna taková verze událostí tvrdí, že bezprostředně po útoku byly v Pentagonu viditelné dvě díry: necelých 30 metrů široký vstupní otvor ve vnější stěně budovy a pět metrů široká díra v prstenci C, prostředním prstenci Pentagonu. Zastánci konspiračních teorií tvrdí, že obě díry jsou příliš malé na to, aby je mohl vytvořit Boeing 757. ‚Jak se letadlo s rozpětím 38 metrů a dlouhé 47 metrů vejde do díry o průměru pouhých pěti metrů?‘ ptá se reopen911.org, webová stránka ‚věnovaná odhalování pravdy o tom, co se skutečně stalo 11. září 2001‘.“

Osudová přitažlivost. Andrej Babiš s Milošem Zemanem v roce 2002. (ČTK)

Francouzský autor Thierry Meyssan ve své knize Velká lež tvrdí, že Pentagon byl zasažen raketou řízenou satelitem, což bylo podle něj součástí promyšleného amerického vojenského puče. „Tento útok,“ píše, „mohl spáchat pouze vojenský personál Spojených států proti jinému americkému vojenskému personálu.“

Popularmechanics.com pak porovnává tvrzení konspirativců a fakta.

FAKTA: Když let American Airlines 77 narazil do vnější stěny Pentagonu, do prstence E, vytvořil díru širokou přibližně 23 metrů, jak uvádí zpráva American Society of Civil Engineers (ASCE) o odolnosti budovy Pentagonu. Vnější fasáda se zhroutila asi 20 minut po nárazu, ale ASCE při měření původní díry vycházela z počtu zničených nebo poškozených podpěrných sloupů v prvním patře. Počítačové simulace tato zjištění potvrdily.

Proč nebyla díra tak široká jako téměř 38metrové rozpětí křídel letadla Boeing 757? Havarované letadlo nevytvoří do železobetonové budovy obrys připomínající kreslený film, říká člen týmu ASCE Mete Sozen, profesor stavebního inženýrství na Purdue University. V tomto případě narazilo jedno křídlo do země, druhé bylo odříznuto silou nárazu do nosných sloupů Pentagonu, vysvětluje Sozen, který se specializuje na chování betonových budov. To, co z letadla zbylo, vteklo do konstrukce ve stavu bližším kapalině než pevné hmotě. „Pokud jste očekávali, že se celé křídlo zařízne do budovy,“ říká Sozen v rozhovoru pro Popular Mechanics, „nestalo se tak.“

Týdeník FORUM | FOTO: FORUM 24 (FORUM 24)

Úhledná díra v prstenci C byla široká 3,6 metru, nikoliv pět metrů. ASCE dospěla k závěru, že ji vytvořil podvozek letadla, nikoli trup.

TVRZENÍ: Mnoho oken Pentagonu zůstalo vcelku, dokonce i ta těsně nad místem nárazu osobního letadla Boeing 757. Internetová animace Pentagonstrike.co.uk, hojně šířená ve Spojených státech a Evropě, tvrdí, že fotografie ukazující „neporušená okna“ přímo nad místem havárie dokazují, že do Pentagonu narazila „raketa“ nebo „stroj mnohem menší než 757“.

FAKTA: Některá okna v blízkosti místa dopadu skutečně havárii přežila. Ale to je to, co okna měla udělat, protože jsou odolná proti výbuchu. „Okno odolné proti výbuchu musí být navrženo tak, aby odolalo síle podstatně větší, než je síla hurikánu, který udeří okamžitě,“ říká Ken Hays, viceprezident společnosti Masonry Arts se sídlem v Bessemeru v Alabamě, která okna v Pentagonu navrhla, vyrobila a namontovala. Některá z nich byla vyražena ze stěn při nárazu a pozdějším zřícení vnějšího prstence. „Nebyla navržena na působení seismické síly,“ poznamenává Hays. „Byla navržena tak, aby přijala vnitřní tlak výbuchu, což se zřejmě stalo: Před zřícením byly žaluzie stále úhledně naskládané za okenním sklem.“

TVRZENÍ: Zastánci konspiračních teorií trvají na tom, že v Pentagonu nebyly žádné trosky letadla. „Ve skutečnosti se Boeing 757 nikdy nenašel,“ tvrdí server pentagonstrike.co.uk, který si klade otázku: „Co zasáhlo Pentagon 11. září?“

FORUM 24 (archiv)

FAKTA: Odborník na výbuchy Allyn E. Kilsheimer byl prvním stavebním inženýrem, který dorazil do Pentagonu po havárii a pomáhal koordinovat záchranné práce. „Rozhodně to bylo letadlo, a řeknu vám proč,“ říká Kilsheimer, generální ředitel společnosti KCE Structural Engineers PC ve Washingtonu, D.C. „Viděl jsem stopy po křídle letadla na čelní straně budovy. Zvedl jsem části letadla se značkami letecké společnosti. V ruce jsem držel ocasní část letadla a našel jsem černou skříňku.“ Kilsheimerovu výpověď očitého svědka dokládají fotografie trosek letadla uvnitř i vně budovy. Kilsheimer dodává: „V rukou jsem držel části uniforem členů posádky, včetně částí těl. Stačí?“

Konspirativcům to jistě stačit nebude, protože těm nestačí nic. Jejich „teorie“ není teorií, ale dogmatem, které je dané předem. Pokud by to ale někoho zajímalo, v troskách byly nalezeny i „černé skříňky“, které zaznamenávají údaje o letu:

„Kolem 03:40 14. září našli záchranář a hasič, kteří prohledávali trosky místa dopadu, dvě tmavé krabice o rozměrech asi 1,5 stopy (46 cm) a 2 stopy (61 cm). Zavolali agenta FBI, který zase zavolal někoho z Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB). Pracovník NTSB potvrdil, že se jedná o letové zapisovače („černé skříňky“) z letu American Airlines 77. Dick Bridges, zástupce ředitele Arlington County ve Virginii, uvedl, že hlasový záznamník v pilotní kabině byl zvenčí poškozen a záznamník letových dat byl ohořelý. Bridges uvedl, že záznamníky byly nalezeny „přímo v místě, kde letadlo vstoupilo do budovy“.

Záznamník hlasu z pilotní kabiny byl převezen do laboratoře NTSB ve Washingtonu, aby se zjistilo, jaká data se dají zachránit. Ve své zprávě NTSB identifikovala přístroj jako záznamník hlasu z pilotní kabiny L-3 Communications, Fairchild Aviation Recorders model A-100A – zařízení, které nahrává na magnetickou pásku. Uvnitř záznamníku nebyly nalezeny žádné použitelné segmenty pásky; podle zprávy NTSB ‚byla většina záznamové pásky srostlá do pevného bloku zuhelnatělého plastu‘. Na druhou stranu se podařilo obnovit všechna data ze zapisovače letových údajů, který používal polovodičový disk.“

Pak je tu ještě jedna otázka, na kterou by měli konspirativci odpovědět. Když toto letadlo existovalo, odstartovalo a my víme, kdo byl na jeho palubě (posádka, cestující, únosci) a do Pentagonu údajně nenarazilo, kam tedy nakonec zmizelo?

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]