Ruská letecká společnost S7 oznámila, že svůj nový letový řád musí o více než desetinu zkrátit kvůli problémům s opravami motorů a nedostatkem náhradních dílů. Uvedl to deník Kommersant.
„Zdroj blízký letecké společnosti vysvětlil, že je to kvůli plánované údržbě letadel. Podle zdrojů z ministerstva dopravy a průmyslu dopravce k tomuto kroku však přistoupil především kvůli potížím s obsluhou Airbusu A320 A320/A321neo a na nich instalovaných motorů Pratt & Whitney,“ popisuje Kommersant důvody snížení počtu letů.
V současnosti je kvůli nedostatku náhradních dílů 21 letadel, což představuje pětinu flotily této společnosti, nečinných. Letadla mají totiž motory GTF od americké společnosti Pratt & Whitney a ty neumějí opravit ani v Rusku ani v Íránu, který s Ruskem v této oblasti úzce spolupracuje.
Jiné ruské letecké společnosti mají podle Kommersantu s letouny A320/A321neo menší potíže, protože jsou vybaveny francouzsko-americkými motory CFM Leap, které se vyrábějí ve velkých sériích. Ovšem i francouzský motor je extrémně náročný na údržbu, což podle Kommersantu naznačuje, že i další společnosti budou mít potíže. Jen na ně dolehnou kvůli většímu počtu těchto motorů v Rusku později.
Zástupce společnosti Willis Lease Financial Company, která se specializuje na leasing motorů, Dmitrij Voskresenskij Kommersantu řekl, že moderní motory P&W ani CFM není bez oficiální podpory možné servisovat, protože jsou velmi závislé na softwaru, který je třeba aktualizovat.
Současné potíže ruských leteckých společností jsou důsledkem vyhlášených sankcí, které západní země na Rusko uvalily poté, co Putin v únoru 2022 rozpoutal na Ukrajině krvavou válku. Ruské civilní letectví tak bylo zcela odříznuto od globálního leteckého trhu a potýká se s nedostatkem zahraničních komponentů, které se jen těžko a samozřejmě mnohem dráže daří shánět v rámci obcházení sankcí.