Většina ministrů spolkové vlády bude napříště na pracovní cesty létat běžnými linkovými spoji. Stroje Luftwaffe pro vládní účely budou po sérii závad kromě kancléřky k dispozici už jen v omezené míře úzkému okruhu politiků.
Výsadu nadále mají kromě prezidenta Frank-Waltera Steinmeiera a kancléřky Angely Merkelové ještě vicekancléř a šéfové z ministerstev zahraničí a vnitra. Méně důležitým z politiků, kteří mají běžně právo VIP stroje německých vzdušných sil používat, ale budou speciály poměrně často odpírány. Vyplývá to z neveřejného dokumentu ministerstva obrany, z něhož citoval magazín Spiegel.
Závady na letounech poněkud komplikují přípravy na cesty německých politiků a ztrpčují život leteckého personálu. V únoru kvůli riziku závady poslala vláda na Sibiř leteckou posádku bez letadla. Záložní piloti byli v Novosibirsku připraveni pro případ poruchy vládního letounu určeného pro dálkové lety. Na svou únorovou cestu do Japonska měla kancléřka Merkelová letět Airbusem A340. Pokud by se však tento stroj porouchal, musela by vzít zavděk strojem A319, který už ale do Japonska bez mezipřistání nedoletí. A protože po doplnění paliva na Sibiři by už jeho původní posádka nesměla kvůli nařízeným přestávkám pokračovat v pilotování, přišla by řada na záložní posádku.
Právě kvůli podobným komplikacím tedy ministerstvo obrany nařídilo vládním strojům ulehčit, což rázem pocítila většina ministrů. Ten z rezortu hospodářství, Peter Altmaier, neodletěl na cestu do Asie plánovanou na konec února kvůli tomu, že s jediným vhodným letadlem, které mělo být v daném termínu k dispozici, mu uletěla kancléřka Merkelová. Minulý týden zas upřeli letadlo ministrovi pro místní rozvoj Gerdu Müllerovi, který se pak na pracovní cestu vypravil linkovým letem.
V minulosti už náhlé poruchy vládních letadel opakovaně zasáhly do cest i těch nejvyšších německých politiků. V lednu hned dvě závady na stroji Bombardier Global 5000 proměnila v anabázi cestu již zmíněného Müllera do tří zemí na jihu Afriky.
Otočka při cestě na summit G20 i zdržení v Africe
V listopadu Airbus A340 „Konrad Adenauer“ s kancléřkou Merkelovou a ministrem financí Scholzem na palubě otočil krátce po startu během cesty na summit zemí G20 v Buenos Aires poté, kdy vadná součástka vyřadila dva okruhy komunikačního systému. Protože plně natankovaný letoun navíc ani nemohl vypustit palivo, čekala na letištní ploše i jednotka hasičů. Oba vládní činitelé do Argentiny zamířili linkovým letem. Ve stejný měsíc prodlíval prezident Steinmeier hodiny v Jihoafrické republice, protože „Konradu Adenauerovi“ vypovídal službu motor.
Ministr zahraničí Heiko Maas zas zůstal koncem února kvůli vadné hydraulice Airbusu A319 v Mali. Ministr, který v úřadu bez problémů nalétal už 300 000 kilometrů, tentokrát nabral 20 hodin zpoždění, než pro něj a jeho početnou delegaci přiletěl z Německa náhradní stroj.
Po nevídané sérii poruch 20 let staré vládní stroje možná už od přístího roku podle webu stanice MDR postupně nahradí tři nové Airbusy A350.
Porouchávaly se i české vládní letouny. Menšímu stroji Challenger mezi lety 2004 a 2009 třikrát prasklo čelní sklo. Nejporuchovější však byly ruské Tu-154. Kbelské armádní dopravní letectvo je vyřadilo v roce 2007 poté, kdy je nahradily dva nové Airbusy.