Neprůhledná hra kolem záchrany aerolinek Babišova podporovatele Šimáněho

Spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně (vlevo) a zástupce čínské společnosti CITIC Jaroslav Tvrdík  (ČTK)

Spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně (vlevo) a zástupce čínské společnosti CITIC Jaroslav Tvrdík | FOTO: ČTK

Zatímco stovky tisíc malých firem a živnostníků bojují o přežití, vláda se rozhodla zachránit aerolinky Smartwings. Vlastní je Babišův dlouholetý známý Jiří Šimáně, lobbující za nestandardní přístup státu. Rozjíždí se neprůhledná hra s protichůdnými signály, kde si chce diktovat podmínky čínský investor.

Členové vlády v čele s premiérem Andrejem Babišem na tiskové konferenci  (FB Úřadu vlády)

Babišova vláda nesrovnatelně zaostává v porovnání s jinými evropskými zeměmi v přímé pomoci podnikatelům postiženým státními restrikcemi. Tato podpora je u nás příliš pomalá, byrokratická, nedostatečná a selektivní. V této situaci se začíná rýsovat plán, který byl donedávna zmiňován jen v rovině úvah. Kabinet chce mimořádně podpořit aerolinky Smartwings, jejichž součástí je i letecká společnost České aerolinie.

Úspěšný lobbing

Skupina Smartwings je součástí holdingu Unimex Group, založeného po pádu komunistického režimu Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem. 49,99 procenta jejích akcií dnes vlastní čínská státní investiční společnost CITIC, která převzala podíl zkrachovalé čínské firmy CEFC.

Speciální přístup k této skupině naznačil premiér Andrej Babiš už počátkem dubna. „Všechny letecké společnosti mají velké problémy a Smartwings požádaly o půjčku,“ oznámil. Nevyloučil tehdy ani přímý vstup státu do akcionářské struktury aerolinek.

Nyní se situace posunula. Ministryně financí Alena Schillerová a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček oznámili, že se nebrání odkupu téměř polovičního podílu čínského investora ve společnosti Smartwings.

Tento záměr konvenuje Šimáněmu, který jej považoval za ideální řešení situace. „Pro nás by bylo jistě lepší, kdyby se CITIC dohodl s českým státem a svůj podíl mu prodal,“ nastínil už před měsícem v rozhovoru pro portál Seznam.

Prodají podíl za korunu?

Šimáně však současně přiznal, že se čínský spoluvlastník do té doby o problémy firmy nijak nezajímal, což komplikovalo jakoukoli dohodu s českou vládou. Bylo by navíc absurdní, aby lila peníze daňových poplatníků do firmy, kterou spoluvlastní nevyzpytatelný zahraniční podílník.

Revue FORUM (archiv)

Přesto Šimáně pokračoval v masivním lobbingu. Dokonce začal vydírat, že pokud stát nechá aerolinky padnout, citelně podraží letenky. To však není jisté, protože nízkonákladové letecké společnosti typu Ryanair, které přežijí, povedou agresivní cenovou politiku, aby přilákaly cestující.

Schillerová a Havlíček reagovali na aktuální posun, kdy generální ředitel Smartwings Roman Vik oznámil, že čínská strana začala jednat. „Deklarují, že pokud by stát měl zájem jejich podíl odkoupit či převzít, jsou připraveni to za jednu korunu předat,“ řekl DVTV.

Vik dále prohlásil, že pokud by stát poskytl firmě záruku na komerční úvěr ve výši 2,5 miliardy korun, měla by velké šance se znovu rozjet.

Dezinformace, nebo součást hry?

Problém této „nadějné“ konstrukce spočívá v tom, že má mnohé trhliny. Pochybnosti vzbuzuje už jen reakce zástupce akcionářů CITIC, nechvalně proslulého lobbisty Jaroslava Tvrdíka.

Zájem vlády majetkově vstoupit do aerolinií sice označil za pozitivní signál, ale zároveň vyloučil, že by čínská strana uvažovala o převodu svého podílu za korunu. Naopak naznačil, že pokud stát vypomůže, může CITIC do záchrany aerolinek investovat půl miliardy korun.

„CITIC je připraven na jednání s vicepremiérem Havlíčkem a přál by si ustavení expertní skupiny všech akcionářů a ministerstva průmyslu a obchodu, která by projednala jednotlivé alternativy. Těmi jsou půjčka garantovaná akciemi leteckého přepravce, vstup státu kapitalizací ve výši plánované finanční podpory, nebo odkup 100 procent akcií leteckého přepravce,“ reagoval Tvrdík.

Šlo tedy jen o záměrně vypuštěnou dezinformaci, nebo o součást hry s cílem přitáhnout obě strany k jednacímu stolu?

Tvrdík diktuje podmínky

Je skutečně paradoxní, že podmínky záchrany Smartwings diktuje Jaroslav Tvrdík, který už jednou přivedl České aerolinie (ČSA) málem ke krachu. Mediální disharmonie mezi akcionáři společnosti nevzbuzuje příliš důvěry. Ve hře je příliš mnoho neznámých a nejasné jsou zvláště podmínky čínské strany.

Celá akce je však problematická z řady dalších důvodů. Opozice od počátku namítá, že Smartwings není svým významem strategická firma a půjde jen o zbytečné nalévání miliard do černé díry. Navíc se zamýšlená podpora pohybuje vysoko nad stropem státních záruk za úvěry ve výši 50 milionů korun pro ostatní firmy.

Nelze také pominout, že mnohé žádosti o úvěry v problematickém Havlíčkově programu COVID jsou odmítány se zdůvodněním, že příslušný obor (hotely, cestovní ruch) nemá velkou perspektivu. To ovšem dvojnásobně platí pro leteckého přepravce, který by tak získal proti tisícům stejně ohrožených firem nepřiměřenou výhodu.

Hrozí další sanování ztrát

„Stát sice může Smartwings a ČSA pro dnešek zachránit, ale v nové tržní realitě budou mít v budoucnu velmi těžkou pozici pro vytváření zisku a splácení poskytnuté podpory,“ říká letecký expert Michal Požár, který tento scénář záchrany aerolinek nedoporučuje.

Spolumajitel skupiny Smartwings Jiří Šimáně  (ČTK)

„Sanování případných dalších ztrát by vyžadovalo další peníze daňových poplatníků v miliardových objemech. I v případě, že stát podpoří záchranu Smartwings a ČSA ,pouze‘ zárukami, uplatnění těchto záruk bankovními domy není nereálným scénářem,“ dodává.

Argumentoval příkladem z nedávné minulosti, kdy maďarské aerolinky Malév nedostaly státní podporu a zbankrotovaly, což se neprojevilo negativně na úrovni letecké přepravy v zemi.

Tato transakce má ovšem ještě jeden kontroverzní rozměr. 18. nejbohatší muž v zemi Jiří Šimáně s odhadovaným majetkem 11 miliard korun má letité osobní vztahy s Andrejem Babišem. Dokonce mají i společnou předlistopadovou minulost, když oba působili v privilegovaných podnicích zahraničního obchodu.

Babiš předčil moje očekávání

Šimáně rovněž od počátku patří k velkým podporovatelům Andreje Babiše. „Myslím, že i předčil moje očekávání. Bude měnit zemi. Doufám, že k lepšímu,“ řekl už v dubnu 2014 Hospodářským novinám.

Spekuluje se o tom, že Babiš ještě jako ministr financí přispěl k jeho ovládnutí Českých aerolinií v roce 2017 po odchodu jihokorejských akcionářů. Stejně tak je zvláštní „shoda okolností“, že byly ještě před Velikonocemi uvolněny hobbymarkety, které provozuje i holding Unimex Group, zatímco například divadla nebo muzea jsou zavřena dodnes.

Šimáně jakékoli osobní vlivy důrazně odmítá. Nicméně je skutečností, že Babišova vláda vážně uvažuje o zcela mimořádné pomoci firmě s nejasnou perspektivou a za velmi neprůhledných okolností jednání s čínským investorem.

Mnohé malé a střední firmy, které tvoří páteř domácí ekonomiky, zaměstnávají 60 procent lidí a přišly o veškeré tržby, mají větší smůlu. Kvůli neschopnosti či neochotě vlády jim včas a účinně pomoci je ohrožena jejich existence, pokud si neporadí samy.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]