TV2, poslední politicky nezávislá televizní stanice Ruska, byla uzavřena o půlnoci 31. prosince 2014, a to i přes výzvu OBSE, aby mohla pokračovat ve vysílání. Signál TV2 byl vypnut Ruskou televizní a rozhlasovou sítí (RTRS), která je vlastníkem vysílacích zařízení v regionu. RTRS tvrdí, důvodem byl smluvní spor, i když TV-2 se domnívá, že byli umlčeni kvůli nezávislému zpravodajství.

Televizní stanice Tomsk TV-2 byla většinou hodnocena jako jedna z nejvíce uznávaných a profesionálních regionálních televizí v Rusku za posledních třiadvacet let.

Ačkoliv jsou udávané důvody spíše pochybné, ukončení činnosti přichází na pozadí státního nátlaku na aktivisty, nevládní organizace a nestátní média v Rusku ze strany jak celostátních, tak místních orgánů.

Podle právničky televizní stanice TV-2 Alnastasie Olgovské porušuje oznámení Regionálního střediska pro vysílání v Tomsku jak podmínky dohody se samotnou TV-2, tak ruské antimonopolní zákony.

Stanice v prosinci oznámila, že se proti rozhodnutí odvolá. Avšak moderátorka a producentka Tomsk TV-2 Melani Bachina, která je zároveň dopisovatelkou ruské redakce RFE/RL se obává, že tento krok vyjde do prázdna.

„Nikdo se s námi nesnaží být v kontaktu,“ říká. „Nikdo se nesnaží s námi o ničem mluvit. Nikdo nám neřekl žádný důvod, proč se děje to, co se děje.“ Nedostatek jakékoli snahy o diskusi na toto téma ji naplňoval pocitem, že „už bylo rozhodnuto“. Což zjevně bylo.

Představitelé TV-2 neznají důvod rozhodnutí Střediska pro vysílání, ale jsou přesvědčeni, že podnět k blížícímu se uzavření stanice vzešel odjinud.

Někdo to rozhodl

„Je naprosto jasné, že Středisko je zde pouhým prostředníkem, že za rozhodnutím stojí někdo jiný,“ říká Bachina. „Ale kdo je to? Samozřejmě, máme podezření, ale protože neznáme fakta a nemáme důkazy, nemůžeme dělat nic a nemůžeme ani apelovat na tyto lidi nebo tohoto člověka.“

S tím souhlasí i editor TV-2 Viktor Muchnik. „Náš příběh, tak jako příběh mnoha jiných v této zemi, je nešťastný v tom, že člověk, který jedná proti nám, je anonymní,“ řekl Muchnik RFE/RL. „My vždycky jednáme s nějakým prostředníkem, který tvrdí: ‘Já nic nevím. Dostávám jen příkazy shora, co mám a co nemám dělat, a já to dělám.’ Můžeme se jen dohadovat, kdo tahá za nitky. Ale já vím, že existence našeho kanálu byla v průběhu let pro mnohé problémem.”

Středisko pro vysílání přestalo vysílat signal TV-2 na začátku roku 2014 na šest týdnů s odůvodněním, že nějaké ze zařízení TV-2 poškodilo zařízení vysílací věže. Výpadek zapříčinil, že národní registr médií ruského ministerstva spravedlnosti varoval TV-2, že může přijít o licenci, jestliže vysílání neobnoví. Ačkoliv se spor vyřešil, aktivisté příhodu vnímali jako varování stanici.

Podle svých slov nemá Bachina nejmenší tušení, co bude dál s 300 zaměstnanci stanice, a dodává, že je nepatrná šance, že by se TV-2 mohla stát kabelovou nebo internetovou televizí.

„Většina našich diváků jsou starší lidé. Jsou to lidé, kteří TV-2 sledují roky,“ říká. „Jsou to lidé, kteří se tak či onak stávají předmětem našich reportáží. Jsou to lidé, kteří ani nemají kabelovou televizi – chytají nás přes pozemní vysílání. Tak jaký má význam mluvit o přechodu na internet? Tito lidé budou o tento zdroj informací připraveni.“

„Problémových“ stanic je víc

Hrozící uzavření stanice Tomsk TV-2 přichází na pozadí podobného útoku úřadů proti populárnímu nezávislému televiznímu kanálu Dožď. Tento kanál byl odstraněn z kabelových i satelitních sítí v únoru a byl donucen žádat po divácích, aby za vysílání platili.

Dožď  byl vystěhován ze svých moskevských kanceláří během posledních měsíců a podle zpravodajství BBC z 8. prosince v současné době vysílá z bytu jednoho ze zaměstnanců.

Liberální rozhlasová stanice Echo Moskvy prožívala v listopadu 2014 spor mezi jedním ze svých novinářů a svým majitelem, Gazprom-Media. Gazprom-Media stručně pohrozila, že propustí šéfredaktora stanice a předělá zpravodajství i (rozhlasový?) formát.

Editor TV-2 Muchnik říká, že regionální kanály jsou mnohem zranitelnější vůči rozmarům místních úředníků.

„Tohle je samozřejmě velmi špatný precedent,“ říká Muchnik. „Je navíc mimořádně špatný, protože ekonomická situace v zemi se zhoršuje, napětí roste, zejména v regionech. Samozřejmě že kterýkoliv místní úředník bude mít problém s místním médiem, které nepodává zpravodajství přesně podle jeho scénáře. A tento konflikt bude za narůstajícího napětí dvakrát nebo třikrát horší.”

„Může-li se toto přihodit nám, může se to přihodit kdekoliv – v Kubáni, v Krasnojarsku, Jekatěrinburku – kdekoliv,“ dodává.

Za použití zprávy Roberta Coalsona, korespondenta RFE/RL a zprávy serveru mdif.org

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner