Být moderátorem je fuška. Dostat z respondenta srozumitelné odpovědi na konkrétní otázky totiž bývá hotová řehole. Snaha dozvědět se a přitom nenudit pak vyžaduje víc než mediální manévry. Právě ty čerstvě zažil i moderátor zpráv TV Seznam, když si pozval k rozhovoru církevního aktivistu Jana Rozka. Ten si teď podává dveře vděčných redakcí coby laický zpovědník obětí sexuálního zneužívání v církvi.
Církevní laik Jan Rozek totiž rozjel navzdory českým a moravským biskupům internetovou iniciativu Pro čistou církev. V ní se mají oběti zneužívání vyzpovídat z traumat, která jim měli přivodit duchovní a získat tam pomoc odborníků. Kterých z něj ale moderátor Kubík nedostal, jejich jména totiž nelze podle Rozka zveřejnit. Získat důvěru oběti, aniž tuší, kdo se za anonymními odborníky skrývá a komu se vlastně má svěřit, je přitom hodně riskantní cesta do neznáma. Aby toho nebylo málo, sama Rozkova iniciativa prý obětem moc neporadí. „My neradíme v podstatě nic, poslechneme si, co oběť chce. První týdny a měsíce se snaží vypovídat z bolesti. Potom nás prosí o kontakty na psychology. Jak to bude celé pokračovat dál samozřejmě nevíme“, sdělil zaskočenému moderátorovi Rozek. Zda se tedy jedná spíš o sběr citlivých informací než o radu a pomoc se oběti nedověděly, místo konkrétní odpovědi se tu rozprostřela jen mlha náznaků a doslovných protiřečí. Že je Rozkova akce stará sotva pár týdnů a její zakladatel tu mluví rovnou o měsících, nechme stranou stejně, jako jeho naléhání, aby mu církev zpřístupnila své archívy. Že je aktivista v postavení pana Nováka z ulice, který by si z české zvědavosti rád početl v personáliích sousedů na úřední matrice bez ohledu na předpisy GDPR, bývalému církevnímu soudci Rozkovi zjevně nevadí.
Tam, kde se osudově sekne i profesionální justice, jak dokládá čerstvé zproštění obžaloby kněze Adama Kuszaje se životem v troskách kvůli trestu za sexuální zneužívání, postaveném na vylhaném obvinění šestnáctiletého ministranta, má iniciativa Pro čistou církev po ruce zjevně jen amatérský zápal. Jako oběť má být dnes brán už předem vážně každý, kdo ukáže prstem na faráře, jenž pobývá ve stejném čase ve stejné farnosti jako oznamovatel. A „jednoduchým šetřením“ má být navíc vyloučena i případná záminka oběti. Presumce neviny nikde. Kněz Kuzsaj o tom ví své a nebude sám. Na školení k Rozkovi by proto měli vyrazit státní zástupci i policisté z branže, o neotřelé novinky, jak „jednoduše“ dospět k vině a k trestu, tu nejspíš není nouze. Co všechno se odehrává v mysli muže, proslulého mj. zuřivou válkou proti kontroverzní divadelní hře v Brně nebo svým angažmá v tažení proti faráři z jihomoravské Telnice u církevního soudu kvůli (sic!) přesunu hodiny místních bohoslužeb, které vlečou až do Vatikánu, nevíme.
Že by ale aktivista neměl nosit talár církevního soudce nakonec usoudili i Rozkovi nadřízení a přišel o funkci. Nepomohly tu dokonce ani úzké vazby na předsedu brněnského církevního soudu ani mediální nářek, jak s Rozkem v církvi „zametli“. Před léty navíc zarazili jeho sen o kněžské dráze; téhle neřízené střele by prý klerika rozvahy neslušela. Na lep tu pak lehce dosedla i leckterá média bez zájmu o fakta a souvislosti. Stačí jim „hrdina“ na jedno použití. Aktivista Rozek vyhovuje, před kamerami teatrálně volá po „odmedializaci“ svého příběhu, aby hned v další minutě smýkal blátem celý klér.
Téma očištění církve od sexuálního zneužívání zvedl celosvětově papež František; jeho boj proti proti odporným činům vlastních lidí otřásá církví napříč kontinenty i světovými médii. Včetně těch českých. Jakkoliv je snaha pomáhat obětem úctyhodná, měla by být profesionální a promyšlená. Laické experimenty, v nichž jde o světla ramp a vyřizování starých účtů, obětem určitě nepomohou. Stejně, jako tutlání sexuálního zneužívání a praní špinavého prádla za zdmi církve a jeho označování za hysterii samotným kardinálem Dukou ausgerechnet na summitu o ochraně nezletilých ve Vatikánu. Zda pomůže jeho čerstvé mediální salto v podobě návrhu nového paragrafu trestního zákona uvidíme. V kombinaci s veřejnou atmosférou okolo státních náhrad za komunistické křivdy na církvích se ale chaos kolem sexuálního zneužívání v tuzemské církvi stává jen dalším lidovým argumentem pro „oprávněnost“ dodatečného zdanění náhrad přesně podle bolševického diktátu vládě populisty Babiše.
Neprofesionální aktivity laiků ani panika v nejvyšších církevních kruzích sexuální zneužívání v církvi nevyřeší. Její spolupráce se skutečnými experty napříč profesionálními institucemi ale určitě ano. Čas, který český primas tráví v pražském arcibiskupském paláci do jmenování svého nástupce, by byl bez větších škod a účelněji vyplněn jeho duchovní prací se spřátelenými hříšníky od vedle, než mediální akrobacií a názorovými turbulencemi nad ožehavým tématem. Za nadřazenost a sprostotu z úst hradního mluvčího Ovčáčka, k jehož biřmování dal právě Duka osobně souhlas, nese také odpovědnost. Nadávky typu „lidské nuly“ a „svině“ na adresu názorových odpůrců prezidenta Zemana totiž padají z novopečeného křesťana Ovčáčka bez jediného záhlavce od jeho „otce“ biskupa. Laik Rozek je ale spokojen, má přesně to, co chtěl. S posledním záběrem kamer zúčtoval s lidmi, kteří mu kdy šlápli na ego.
Sexuální oběti v církvi čekají dál na své zachránce.