VIDEO: FORUM 24 | FOTO: FORUM 24

U příležitosti oslav 80. výročí konce druhé světové války si Pavel Šafr s Honzou Paličkou pozvali do studia historika a hlavního editora deníku FORUM 24 Petra Hlaváčka, s nímž probrali nejen otázky týkající se toho, zda ze strany Sovětského svazu můžeme vůbec mluvit o osvobození, ale i to, jak bychom dnes měli naložit s četnými sochami rudoarmějců v českých ulicích i s pojmenováním ulic samotných, které stále nesou pojmenování nejen po Rudé armádě, ale například i po komunistickém prezidentu Ant. Zápotockém nebo Karlu Marxovi. „Naše ulice a náměstí nejsou věšákem na různé památníky upomínající na totalitní režimy,“ říká nekompromisně Hlaváček.
V debatě se Šafrem a Paličkou Hlaváček vysvětluje, že termín „osvobození“ je v souvislosti s koncem druhé světové války platný jak pro koho, když si Sovětský svaz mimo jiné ponechal kořist z dob sovětsko-německého spojenectví v podobě částí území Polska a Finska, případně Pobaltí. Proto podle Hlaváčka v těchto zemích dobře chápou, že různé sochy rudoarmějců představují imperiální značky.
„Nejenom Sovětského svazu, ale vlastně ruského impéria v tom sovětském převleku. Navíc značky, které nám dávají najevo: ‚My to můžeme všechno zopakovat.‘ To jsou slova Putina. Ne zopakovat nějaké naše osvobození, ale naše obsazení,“ dodává Hlaváček v podcastu deníku FORUM 24 Šafr s Paličkou s tím, že se nebojí situaci Československa po druhé světové válce označit za situaci sovětské kolonie.
Šafr upozorňuje i na skutečnost, že valná většina soch rudoarmějců a jiných forem památníků československo-sovětského přátelství, včetně například sochy maršála Koněva, nevznikala bezprostředně po válce, ale až po sovětské invazi v roce 1968. „Smyslem těch soch nebylo poděkovat vojákům Sovětského svazu za osvobození, ale poděkovat těm vojákům z roku 1968 za to, že nás okupují. To je vrchol podlejzácké servility,“ říká Šafr.
Sochy by pak podle Hlaváčkova názoru měly skončit v muzeích komunismu a ruského imperialismu, kde by měly sloužit jako upomínka na to, jak jsou tyto formy genocidních režimů nebezpečné. „Tady by tě paradoxně ti, co se tak rádi titulují jako bojovníci za svobodu slova, obvinili, že chceš přepisovat dějiny,“ reaguje Palička. „Veřejný prostor tu není od toho, abychom v něm dodnes měli sochy Hitlera nebo Stalina. Připomínat si takto události nebo osobnosti, které participovaly na tom, že jsme o svobodu přišli, mi přijde jako velké chucpe,“ odpovídá Hlaváček.
Proč je potřeba nevnímat odstraňování soch rudoarmějců a přejmenovávání ulic odkazujících na sovětské reálie jako přepisování vlastních dějin? Kde všude ještě dnes sochy nalezneme a kde se reálně jedná o jejich odstranění? Jaké ulice stále nesou jména odkazující na éru sovětské nadvlády nad Československem a jak přejmenovat nábřeží Ludvíka Svobody? A v jakém českém městě je dodnes čestným občanem nejen Klement Gottwald, ale i Adolf Hitler? Poslechněte si celou epizodu podcastu deníku FORUM 24 Šafr s Paličkou.