Jak jsem (ne)potkal Xavera

wikipedia.cz

Luboš Xaver Veselý | FOTO: wikipedia.cz

Lubomír Xaver Veselý tak toužil po setkání se mnou, že udělal vše pro to, abychom se nesetkali. Celá jeho šaráda činěná za podpory vládnoucích politiků, jejich prodloužených rukou v mediálních radách, dezinformačních mediálních platforem a kupříkladu Jaromíra Soukupa má jen odvést pozornost od podstaty příběhu. Tím je snaha zkrotit Českou televizi a Český rozhlas. 

Lubomír Xaver Veselý je moderátor, novinář, spisovatel, příležitostný herec, youtuber a bývalý hudebník. Aspoň podle Wikipedie. Poté, co HlídacíPes.org koncem září analyzoval jeho rozhovor s premiérem Andrejem Babišem na vlnách Českého rozhlasu, pocítil prý touhu setkat se se mnou. Tak to alespoň tvrdil svým divákům na televizi XTV.

Kladivo na novináře

Veselého zájem o moji osobu odstartoval fakt, že jsme hodinový rozhovor porovnali s kodexem Českého rozhlasu a upozornili, že se s některými jeho ustanoveními mohl dostat do rozporu. Vedení ČRo mělo jiný názor, což jsme ostatně v článku též uvedli. Nicméně tvůrce pořadu České televize Newsroom ČT24, který je věnovaný dění v médiích, naše analýza zaujala.

Pavel Hofman

Vyslali proto za Xaverem Veselým mladou reportérku s otázkou, co si o celé věci myslí. Místo odpovědi se moderátor na půdě veřejnoprávního rozhlasu pustil do tvrdé kritiky redaktorky, pořadu Newsroom i člena Rady České televize Zdeňka Šarapatky. O něm ostatně v minulosti natočil i televizní pořad s výmluvným názvem „Špína jménem Šarapatka“. Svůj výstup a reakci zaskočené reportérky nechal Veselý natočit vlastním štábem a posléze ho zveřejnil.

Jeho fanoušci a weby řazené mezi dezinformační platformy řičeli blahem. Chválili ho i někteří politici či partajní experti na média. Konkrétně člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání za Babišovo ANO Vadim Petrov. Na svém facebooku napsal něco ve smyslu: Xaver ukázal, jak jednat s novináři. Pouštějte si to dokola a učte se, jak jednat se samozvanými vykladači morálky z České televize.

Facebook Vadima Petrova

Xaver radí, pátrá, vyšetřuje

A Veselý jel dál: oznámil kandidaturu do Rady České televize. A rozhodl se i „investigovat“. Prý by rád kontaktoval lidi, kteří stojí za projektem HlídacíPes.org. Prý aby se poučil, jak se dělá novinařina. Nezvolil nejjednodušší cestu – tedy zavolat či napsat. Přestože na webu HlídacíPes.org je zveřejněné mé telefonní číslo, případně další e-mailové adresy. Rozhodl se vydat na adresu sídla Ústavu nezávislé žurnalistiky, který web provozuje, zapsanou v obchodním rejstříku.

A bingo! Na adrese nenašel zvonek na Ústav ani na mě. Z toho vydedukoval rozsáhlé spekulace, které shrnul ve svém pořadu na XTV do závěru, který dezinformátoři transformovali ve sdělení, že „Ústav je prázdná skořápka bez jakékoliv relevance sídlící v polorozbořené chatce placená miliardářem Sorosem“.

Ponechme stranou vnitřní rozpornost informace, že George Soros platí jakousi „prázdnou skořápku bez jakékoliv relevance“ (proč by to asi dělal?), i fakt, že z cca 21 milionů korun, které Ústav dokázal na nezávislou investigativní novinařinu shromáždit z darů, grantů či prodeje reklamního prostoru za pět let existence, činil grant od Open Society Fund Praha spojované se Sorosovým jménem 100 tisíc korun.

ČTK

Ponechme stranou i další fakta. Například, že Ústav provozuje web HlídacíPes.org, jehož redaktoři za pět let získali tři Novinářské ceny. Že stejný web získal Křišťálovou lupu (Ceny českého internetu) v kategorii „inspirace“ a letos je mezi deseti nominovanými weby v kategorii zpravodajství a publicistika (s iDnes.cz, Novinky.cz, iRozhlas.cz, Aktuálně.cz, DeníkN.cz, ČT24.cz, iHned.cz, DVTV a zDopravy.cz). Že zjištění HlídacíPes.org často citují nejen obě veřejnoprávní média a všechny velké soukromé mediální společnosti, ale i zahraniční tiskoviny v Evropě, USA či Asii. Namátkou The Economist či Fortune. Že mezi kmenové autory investigativního webu patří bývalí šéfredaktoři týdeníku Ekonom, Rádia Česko, editor Událostí ČT, zahraniční zpravodaj ČRo z Rakouska a Slovenska či editorka a moderátorka zahraniční redakce České televize.

Není duel jako Duel

Co nelze ponechat stranou, jsou věci následující. Přestože Lubomír Xaver Veselý po mně neúspěšně pátral tak intenzivně, že to vydalo na čtvrthodinový pořad, jeho fanoušci a posluchači mě dokázali kontaktovat bezprostředně po jeho odvysílání. Telefonem, e-mailem, přes sociální sítě. Prostě si mě našli na webu HlídacíPes.org, což se jejich oblíbenému moderátorovi nepodařilo. (Možná proto, abych se nemohl vyjádřit k jeho vývodům. Nebo to fakt nedokázal, což je též zpráva o jeho profesionalitě.)

OK. Nejsem cukrová panenka. Na nadávky i výhrůžky jsem zvyklý. Mezi záplavou urážek přišly i dvě nabídky. Na duel Veselý vs. Neumann. Setkání tváří tvář. Souboj argumentů. Pro a proti. Dva vrstevníci dlouhodobě působící v médiích. Ne mazák pokoutně si natáčející svůj agresivní výpad proti mladé reportérce Newsroomu. Jedna nabídka na konfrontaci přišla ze Seznam Zpráv, druhá z projektu Debatní klub. Do Debatního klubu podle organizátora Xaver Veselý odmítl přijít, Seznamu se podle editorů omluvil s tím, že bude stíhat až po dovolené – počátkem listopadu.

To mu ovšem nebránilo přijít ve stejném čase do jiného „duelu“. S Jaromírem Soukupem, který je stejně jako Xaver Veselý oblíbeným „nahrávačem“ Miloše Zemana. Podle toho to také na obrazovce TV Barrandov vypadalo. Místo „Duelu“ (ano, tak se skutečně jeden ze Soukupových pořadů jmenuje) dva muži špinící Českou televizi i Ústav a potažmo HlídacíPes.org. Bez oponentury, bez možnosti, aby ČT či Ústav dostaly šanci reagovat.

Hraje se o Kavčí hory, ne o HlídacíPes.org

Vývody Xavera Veselého dále roztleskával již zmiňovaný Vadim Petrov. Přišel s pozoruhodnou konstrukcí, že Ústav hlídá a úkoluje Českou televizi. Zde jeho status na facebooku (včetně překlepů):

„Ústav nezávislé žurnalistiky, kterým se zaštiťujíe ČT je prázdná skořápka sídlící v zahrádkářské kolonii. Když se podíváte na financování, o nic nezávislého se nejedná. Tohle není téma pro RRTV, tohle je už téma pro poslance. V úterý 8.10. budou na uzavřeném jednání projednávat s ředitelem GR CT zprávy o hospodaření. Je to příležitost se zeptat, kdo hlídá nezávislost ČT. Rada ČT, nebo jakýsi nedohledatelny subjekt? Považuju to za zásadní věc.“

Facebook Vadima Petrova

Tentýž Vadim Petrov se přitom v minulých měsících se zakladatelem a ředitelem „prázdné skořápky sídlící v zahrádkářské kolonii“ – tedy se mnou – třikrát sešel. Pokaždé jsme mluvili více než přes hodinu, velmi se zajímal o mé názory na Českou televizi, regulaci a vůbec média.

Nicméně účel v pojetí lidí, jako je Lubomír Xaver Veselý či Vadim Petrov zřejmě světí prostředky. A vymýšlet si, osočovat, překrucovat a napadat je zřejmě v pořádku. Tedy když jde o „velkou věc“. A tou věcí není nic jiného, než boj o míru nezávislosti České televize a Českého rozhlasu na vládnoucí politické moci.

Proto mohl Lubomír Xaver Veselý, který je oblíbeným moderátorem například Andreje Babiše („Luboš Xaver Veselý měl jako vždycky dost dobré otázky.“) či Miloše Zemana („Považuji Vás za skvělého člověka a novináře.“) dostat ve veřejnoprávním rozhlasu příležitost dělat každý všední den hodinový rozhovor na vlnách Český rozhlas Region. Proto jsou do mediálních rad dohlížejících na mediální scénu voleni především vyslanci Andreje Babiše, Tomia Okamury či komunistů.

Již brzy budou poslanci volit hned šest nových členů Rady České televize. Jedním z uchazečů je i Lubomír Xaver Veselý. Podporu jeho kandidatuře již vyjádřil předseda strany Trikolóra Václav Klaus mladší. Což na druhou stranu moc nepřekvapilo – moderátor ho před časem ve vysílání XTV neváhal ujistit, že „jeden hlas má jistý“. Podle obhájců Xaver Veselý nemyslel svůj hlas. Zjevně tak obelstil i samotného Klause juniora, který se přímo na místě rozplýval nad přislíbeným volebním hlasem štěstím („Óóó, děkuji…“)

Celá šaráda Lubomíra Xavera Veselého činěná za podpory vládnoucích politiků, jejich prodloužených rukou v mediálních radách, dezinformačních mediálních platforem a kupříkladu Jaromíra Soukupa má jen odvést pozornost od podstaty příběhu. Tím je – jak už jsem psal – snaha zkrotit ČT, ČRo a ČTK. Zaplnit je manažery, redaktory a moderátory, jejichž „výkony“ budou nadšeně kvitovat třebas prezident či premiér země. V dosažení tohoto cíle již pět let překáží nejen HlídacíPes.org, ale – podstatně více – ženy a muži v České televizi, Českém rozhlasu a České tiskové agentuře, kteří chtějí dělat svoji práci podle profesních i morálních pravidel, a nikoliv podle diktátu mocných.

Říká se tomu veřejná služba.

Text byl publikován na serveru HlídacíPes.org

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner