
Ilustrační foto FOTO: AdobeStock
FOTO: AdobeStock
O stromu Aquilaria malaccensis, českým jménem orličín, možná mnoho lidí nikdy neslyšelo. Přesto se s ním již nejspíše setkalo. Pryskyřice z tohoto stromu, rostoucího v tropických oblastech Asie, se totiž jmenuje oud a touží po ní snad všichni výrobci parfémů na světě. Její jedinečná dřevitá vůně se jen těžko nahrazuje. Jde ale o komoditu velmi vzácnou, zejména pro arabské obchodníky je důležitým artiklem již od 3. století před naším letopočtem. A její cena téměř přesně odpovídá ceně zlata.
Zajímavé je, že v češtině dostaly tyto vůně názvy, které na první pohled neznějí příliš lákavě. Stačí si vzpomenout na kadidlo, pocházející z kadidlovníku. No a ani prohlášení, že máte rádi vůni oudu, se nemusí ve společnosti setkat vždycky s pochopením. Ve skutečnosti se bez něj ale neobejde téměř žádný parfém. Poprvé se začal používat ve 3. století př. n. l. v Číně a Vietnamu. Tady je jeho vůně tradičně používána při rituálech a oslavách, v některých případech měl dokonce nahrazovat kadidlo. Jeho historii i význam pro moderní parfumérské řemeslo připomíná britský deník The Times.
„Oud je často označován jako tekuté zlato,“ řekl deníku Jonnie Swarbrick, kreativní ředitel parfémové značky Fragrance Du Bois. „Vzácná pryskyřice se tvoří pouze tehdy, když je dřevo stromů, původem z jihovýchodní Asie, infikováno hmyzem nebo houbou se specifickou plísní, která uvolňuje komplexní aroma.“ Zdrojem oudu jsou tak pouhá dvě procenta stromů orličínu.
Dříve kontroverzní tóny nabírají na popularitě
Jak The Times upozorňují, dnes existují farmy, kde jsou stromy záměrně infikovány, aby se aroma uvolnilo. Nicméně tímto způsobem produkovaný oud je obvykle považován za podprůměrný ve srovnání s přirozeně sklízeným agarovým dřevem. Odborníci jsou totiž přesvědčeni, že nejsilnější aroma nabízejí stromy až kolem čtyřicátého roku. Největšími producenty oudu jsou v současnosti Laos, Kambodža, Vietnam, Malajsie a Thajsko.
Fabrice Pellegrin, slavný parfumér, který míchá vůně pro značky jako Lancôme, Jo Malone nebo Giorgio Armani, ale deník vysvětlil, že „síla a vůně oudu se liší v závislosti na jeho původu. Například indický je známý svou zemitou a bohatou intenzitou.“ Tento Assam oud je považován za jeden z nejžádanějších, přičemž někteří z předních výrobců stanovují ceny pryskyřice na přibližně dva a čtvrt milionu korun za kilogram.
Oud je tradiční a nezbytnou součástí snad všech parfémů produkovaných v arabském světě. Velmi populární je zejména ve státech Arabského zálivu. Zde lze celkem běžně nalézt i obchody specializované jen na parfémy s oudem nejvyšší kvality. Místní obyvatelé jsou totiž přesvědčeni, že je to právě oud, který pomáhá „aktivovat“ parfém při vysokých teplotách, které zde panují. Podle Pellegrina ale nyní stoupá obliba oudu také v Evropě. Na západoevropských trzích se začal objevovat někdy na počátku 21. století, nyní se s těmito vůněmi můžeme běžně setkat i v Česku. Nabízí je totiž většina význačných značek.
„Oud moment“ pro Evropu
Jak se píše v The Times, údaje z jedné online databáze ukazují, že v roce 2009 bylo celosvětově uvedeno na trh pouze 46 vůní typu oud, přičemž do roku 2019 jich bylo 397. Ještě poměrně nedávno byla ale tato vůně řadou Evropanů považována za poněkud kontroverzní a polarizující. „Vzhledem k síle jeho čichového profilu a složitosti může být obtížné jej vyvážit,“ vysvětluje Pellegrin. Podle něj ale díky několika dobrým nápadům parfumérů a také novým trendům zažívá nyní Evropa „oud moment“.
„Rozhodně jsme zaznamenali výrazný nárůst poptávky po oudu mimo jeho tradiční blízkovýchodní trh,“ potvrzuje Swarbrick. Ten je přesvědčen o tom, že západní spotřebitelé stále častěji hledají bohatší a komplexnější vůně. „Moderní oud může respektovat tradiční profil oudu a zároveň zvýšit jeho všestrannost současnými prvky,“ dodává.
Julien Sprecher, který míchá parfémy pro Parfums de Marly, vysvětlil The Times, že oud může fungovat jako páteř parfému. Myslí si ale, že v moderních parfémech nemusí být dominantní, jak se s tím setkáváme právě na Středním východě. „Dnešní nabídka pracuje s oudem mnohem jemněji. Páruje dřevité tóny se svěží vůní citrusů nebo se míchá s květinami. Výsledky jsou lehčí, jasnější a chladnější,“ popisuje.