Jaká je ideologie Islámského státu? Očekávají konec světa

profimedia.cz

Vojáci Islámského státu | FOTO: profimedia.cz

Skrze televizi vstoupili i do českých obýváků. Děsí a o to mu jde.  Islámský stát (IS). Tak jsme si jej zvykli nazývat. Oč, respektive o koho jde?

Český islamofob zná rychlou odpověď. Zlo a nesnášenlivost jsou podstatou islámu. Každý muslim má tedy potenciál teroristy, jen zatím k činu nenašel dost motivace a odvahy.

Situace je ale (jako obvykle) složitější. Muslimové nejsou monstra, ale pouze lidé s běžnými starostmi. Islám je jim prostorem k životu, nikoli zlostnou ideologií. Islámský stát navíc založil nejen náboženský fanatismus jeho otců, ale i politické chyby, zlá vůle, sektářství, mocenský zápas, či nezájem světa.

Několik poznámek. Islámský stát se z valné většiny nachází v těch regionech Iráku a Sýrie, které obývají sunnitští Arabové. Důvod? Vládci zmíněných zemí sunnitské spoluobčany rozhodně nemilují, napak jim různě komlikují život. Útlakem sunnitů tak pomohli stvořit Islásý stát tito muži: irácký viceprezident, donedávna autoritářský premiér Núrí Malikí a syrský diktátor Bašár Asad. První je šíita a ti v Iráku vládnou. Druhý je člen náboženské skupiny alavitů, kteří pro změnu řídí Sýrii.

Jinými slovy: sunnitští radikálové sdružení v Islámském státu si jen vzali zemi i s jejími nešťastnými obyvateli, kterou jim svět nabídl. Mimochodem, šíité vládnou v Iráku od americké invaze (2003), respektive následných voleb. Asada drží u moci Rusové, na půdě OSN mu pomáhá i Čína.

V širším ohledu je bitva na Blízkém východě střetem mezi šíity (Írán, irácká vláda a jih země, libanonský Hizballáha, Asadův režim) se sunnity (zbytek regionálních hráčů, al-Káida, IS). Jde tedy o souboj dvou nejmocnějších větví islámu uvnitř islámu. Ještě přesněji: je to hlaně boj mezi lídry těchto větví.

Viděno ještě z jiného úhlu, Islámský stát a s nimi třeba Kurdové na severu Iráku právě překreslují hranice nadiktované Západem. Vznikají nové státy, rozpadají se staré.

K náboženské motivaci samotného Islásoého státu: ano, jeho vůdci jsou náboženští radikálové. Podle některých autorů mají i svá eschatologická očekávání. Věří, že z vraždění, chaosu abitev vzejde nový, jiný, Boží svět. Drtivá většina západních islamistů k Islámskému státu utíká právě s touhou zúčastnit se obřího, byť krvavého díla. Žádají ale i obdiv komunity. A někteří prostě milují dobrodužství. A další snad chtějí vraždit…

Jisté je, že tito militantní Zápaďané, kteří se nechali naverbovat, o islámu nevědí mnoho, často skoro vůbec nic. Na rozdíl od těch 1,6  miliardy muslimů žijících na této planetě, kteří ve standardním islámském prostředí vyrostli a dosud žijí a v drtivé většině nemají potřebu a ani nutkání někoho vraždit.

Klíčová je otázka, zda má IS šanci dlouhodobě přežít? V chodu jej drží jeho vnitřní dynamika. Pokouší se sice stabilizovat dobytá území, chce ale také napodobit rychlou expanzi ranní muslimské obce. Radikálové proto s nadšením přijali zprávu, že se k IS deklarativně přidávají skupiny z jiných koutů světa. Namátkou z egyptského Sinaje, Lybie (zde kontrolují přístav Darná), Afghánistánu, Severní Afriky.

Lze tedy předpokládat, že skončí-li expanze Islámského sátu, znamená to jeho konec. Jistě v nynější, radikální podobě. V jaké fázi se ale nyní IS nachází? Těžko říci. Na duben, či na květen prý chystají spojenci velkou pozemní ofenzívu proti Islámskému státu. Z historie tušíme, že tlak zvenčí může IS ještě více stmelit, jeho radikální jádro by zničila naopak nuda, rutinna a nutnost smířit se s okolím.

Objevil se názor, podle kterého je nynější příklon ke striktnímu islámu, respektive radikalismu konzervativní reakcí na rychlou modernizaci, kterou v posledních desetiletích prošel na změny málo připravený islámský svět. Jde tedy možná o poslední záchvěv extremismu, který přežije již jen umírněná, modernější podoba náboženství. To ukáže následující vývoj. Nelze ale hrozit představou, že celý islámský svět v sobě chová svoji extrémní a radikální tendenci. Z řádění radikálních husitů, kteří rovněž očekávali konec světa, také nelze odvozovat charakteristické rysy celého křesťanstva.

IS je bezpochyby hrozbou. Především pro okolí: Libanon a Jordánsko. Skrze své emisary ale může terorem zneklidňovat i Západ. Podobně jako třeba svého času právě husité, také IS představuje vychýlení od dobového civilizačního standardu. Krutost IS je záměrná: má posloužit Božímu záměru i tím, že zastraší protivníky venku i doma.

Část českých politiků využila krutosti Islámského státu a teroristických útoků v Evropě k rozpoutání protiislámské kampaně, kterou naše společnost dosud nezažila. Věrni svým instinktům a vedeni Milošem Zemanem, excelovali v populismu i nevědomosti. Je třeba opakovat, že nejočetnějšími oběťmi Islámského státu jsou především muslimové. Zajatý jordánský pilot, který uhořel v kleci, byl rovněž oddaný muslim. Piloti (i pilotky) z islámských zemí při náletech na Irák a Sýii denně riskují, že jim radikálové připraví stejný osud jako jejich jordánskému kolegovi. Kurdové, kteří s IS bojují a jsou teď miláčky Západu,  patří z drtivé většiny k sunnitským muslimům, byť je jejich pojetí víry liberálnější.

A jsou to zase jen sami muslimové, kdo dokáže Islámský stát definitivně zneškodnit.

 

Autor, známý pod svým internetovým jménem jako „pawluscha nowotny“, pracuje pro Českou televizi

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republikce.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner