Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) ve středu představil nová pravidla pro přípravu učitelů, která jeho rezort začátkem dubna schválil a která jsou součástí Reformy přípravy učitelů. Nově například zavádí více praxe do průběhu studia učitelství i prakticky zaměřený takzvaný klinický rok.
Nová pravidla pro vysokoškolské studijní programy, které vedou ke kvalifikaci pedagogických pracovníků, ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy schválilo začátkem dubna. Ministerstvo se na nich shodlo se zástupci vysokých škol. Jedná se o takzvané Rámcové požadavky, jejichž hlavním účelem je úprava podoby vzdělávání učitelů a dalších pedagogických pracovníků na všech fakultách připravujících učitele.
Jsou součástí školské reformy, která má za cíl zajistit, aby systém přípravy učitelů v Česku do roku 2030 patřil k nejlepším v Evropě.
Podle Beka je potřeba si „objednat více učitelů, kterých je málo“. Reálný rozdíl mezi poptávkou po učitelích a nabídkou absolventů pramenící z univerzit ho podle jeho slov překvapil. Popsal, že ročně přibývají čtyři tisíce nových úvazků, zatímco univerzity ročně opustí více než dva tisíce absolventů, ze kterých ani všichni do školství nesměřují a nevychází to ani s odchody učitelů do důchodů. Zároveň podle něj existují dramatické rozdíly mezi regiony. Špatná je situace zejména v pohraničí, konkrétně například v Ústeckém nebo Karlovarském kraji, řekl ministr.
Důležitou součástí je více pedagogické praxe
„V horizontu deseti let potřebujeme zvýšit procenta absolventů učitelství a množství učitelů, kteří budou do škol nastupovat,“ zdůraznil Bek.
Tato společenská objednávka je podle něj nutná. „Díky dlouhodobější práci s žáky na praxích rozvinou studenti už během studia i náročnější učitelské dovednosti, jako je management třídy, hodnocení práce žáků a poskytování zpětné vazby nebo podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,“ dodal Mikuláš Bek.
Náměstek ministra Jiří Nantl (ODS) přiblížil podobu Rámcových požadavků, kterými podle něj stát může ovlivnit kompetence učitelů. „Kompetenční rámec absolventů a absolventek učitelství byl představen v říjnu loni a je odpovědí na řadu otázek, se kterými se ve školské politice setkáváme,“ řekl a představil jeho konkrétní body.
Ty zahrnují porozumění vyučovaným oborům a jejich zprostředkování žákům a žákyním, plánování, vedení a reflexe výuky, vytváření bezpečného prostředí pro učení, schopnost zpětné vazby a hodnocení nebo profesní spolupráci. Je to vůbec poprvé v historii České republiky, kdy byly celostátně přijaty standardy popisující, jakých kvalit by měli začínající učitelé a učitelky dosahovat.
Nantl zdůraznil, že důležitou součástí rámcových požadavků je více pedagogické praxe. „Chceme, aby rozsah praxe po dobu studia byl minimálně 240 vyučovacích hodin. Z toho třetinu, 80 hodin, by měl budoucí učitel odučit sám nebo ve dvojici, tandemu,“ vysvětlil s tím, že zbytek může být v roli asistenta pedagoga nebo pozorovat výuku.
Úplnou novinkou je zavedení podmínek pro klinický rok, který bude povinný. Tedy rok, ve kterém student bude „více méně kontinuálně rok“ přítomný ve škole, ve které vykonává praxi. Klinický rok, 240 hodin praxe, bude součástí pětiletého studia, případně navazujícího magisterského dvouletého.
Finanční ohodnocení praxí pro studenty
O finanční či jiné formě ohodnocení praxí pro studenty ministerstvo neuvažuje. „Je to součástí studia,“ řekl na dotaz deníku FORUM 24 předseda Asociace děkanů pedagogických fakult František Vaníček, přičemž dodal, že jednotlivé školy mohou studenty hodnotit podle vlastního uvážení a možností.
Jde o dlouhodobě diskutovanou změnu a proces ještě nějakou dobu potrvá. Na tento model jsou ovšem univerzity připraveny a na některých pedagogických fakultách byly již podány žádosti o akreditace. První absolventi, kteří podstoupí klinický rok, by tudíž mohli vystudovat do dvou let.
Provázející učitel bude muset být proškolen a aktuální ohlasy ze strany ředitelů a učitelů základních a středních škol jsou podle Františka Vaníčka pozitivní. Počet škol, které samy nabízí prostor pro studenty k jejich praxi, několikanásobně převyšuje poptávku. Ze společné přípravy nových učitelů jsou ředitelé i učitelé podle slov Vaníčka nadšeni a jásají.