Pilot nebo autopilot, aneb kdo vlastně řídí Česko?

Andrej Babiš  (repro fb AB)

Andrej Babiš | FOTO: repro fb AB

Nejdůležitější věcí při zavádění jakéhokoliv nového systému je důkladné proškolení posádky, včasná a precizní příprava, dělba rolí a srozumitelná logistika operace. I hlavní pilot letadla si musí uvědomit, že není jediným, který ovládá řízení letadla, že je to vždy o týmové práci a bezchybné kontrole stroje. Neznalosti anebo nedbalosti při respektování těchto elementárních principů mohou vést ke katastrofám. To není šíření poplašné zprávy, nýbrž holé konstatování faktu.

Vážná pochybení při plánování letu a samotné pilotáži mají téměř vždy fatální dopady. Pro autopilota i další automatická řízení je extrémně důležité dostávat naprosto přesná data. Bez nich jsou jejich funkce nejenom bezcenné, ale dokonce nebezpečné. Kapitán korábu nese vždy hlavní díl odpovědnosti. Tu nenese někdo, kdo prý měl přijít a prý nepřišel, a nenese ji ani žádný sebedokonalejší technický nástroj. Kapitán je lodi pán, on nejen může, ale i musí správně a adekvátně rozhodnout a zvážit všechna možná rizika. Jemu cestující svěřují svoje osudy, zdraví i životy.

FORUM 24 (archiv)

Svalovat pak ex post vinu za případná neštěstí na letecké dispečery, špatnou komunikaci se zahraničím, na dodávky toho či onoho, na ostatní členy posádky, na údajně mylné statistiky, na špatné počasí, či dokonce na neposlušné pasažéry je hanebné a zbabělé. Řetězce tragických událostí pak už běží v režimu špatně nastaveného programu bez adekvátní kontroly a možnosti účinné a včasné změny. V pilotní kabině našeho společného letadla už dávno svítí všechny výstražné kontrolky. A co dělá kapitán? Posílá na svůj „čaulidi“ facebook videa a fotečky…

Co dodat? Snad jen to, že ani dnes není v provozu žádné, opravdu žádné dopravní letadlo, které by dokázalo úplně automaticky vzlétnout a doletět do místa určení bez lidského aktivního přístupu a kontroly. Piloti bývají zpravidla prvotřídní profíci, kteří mají během letu práce více než dost. Náš vůdce by se mohl k tématu něco dozvědět třeba i při partičce šachu se svým potomkem ve Švýcarsku, třeba… Možná by se něčemu náš Všeználek přiučil.

Mýtů o neomylnosti vyvoleného mikro-makro manažera již bylo více než dost. U rohlíků a hnojiv se občas nějaká chybička ztratí, ale když pilotujete plně naložené letadlo s námi všemi, tak je to přeci jenom jiné kafe!

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]