Ministerstvo zdravotnictví odstartovalo svou kampaň proti dezinformacím. Těch v souvislosti s blížícím se příchodem vakcín přibývá a podle kritiků vláda efetivně nepracuje na jejich vyvracení. To pak může mít nepříznivý vliv i na rozhodování občanů při odstartování plošné vakcinace, která podle odborníků jako jediná dokáže epidemii zastavit. První reklama na očkování ale vzbudila spíše rozporuplné reakce. Je tak amatérsky provedená, že děsí a mate místo toho, aby edukovala.
„Proč se nechat očkovat? Vakcinace je nejefektivnější způsob, jak dlouhodobě zastavit šíření epidemie u nás i ve světě. Zavedení vakcinace pomohlo už v minulosti ke snížení či dokonce vymýcení řady nemocí (např. pravé neštovice, dětská obrna, záškrt,“ uvádí se v novém reklamním banneru, který si nechalo zpracovat ministerstvo zdravotnictví. Na kampaň má po Novém roce navázat hlavní část propagační kampaně, která resort vyšla na 50 milionů korun.
Kampaň podle odborníků přichází pozdě a na její první výstupy, které se objevily v některých novinových periodikách tento týden, se snesla značná kritika. Kampaň je podle expertů nemoderní, děsivá a kvůli nejednoznačnému textu může občany zmást. Z reklamy vyplývá, že si ministerstvo nenechalo poradit od profesionálních reklamních odborníků.
Vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK a marketingová expertka Denisa Hejlová na svém Twitteru sepsala nejhorší komunikační chyby, kterých se nová kampaň dopouští. „Lidé čtou ponejvíce jen titulky. Tyto dva si spojí a budou se domnívat, že to je PROTI očkování,“ zhodnotila Hejlová titulek reklamního sloupku.
Poukázala i na zmiňovaný obrázek jehly v gumových rukavicích. „Jehla lidi vystraší, vzbuzuje nepříjemné emoce. To je odradí od přečtení textu,“ obává se. Ani samotný text, který by měl shrnout výhody očkování, expertku nepřesvědčil. „Text opakuje informace. Spáčský efekt povede k tomu, že si lidé zapamatují, že si to někde přečetli v novinách, a tím pádem by na tom mohlo něco být. Navíc, když je to ‚podepsané‘ ministerstvem,“ dodala. „Určitě jste to mysleli dobře. Proč je to tedy špatně?“ ptá se.
@ZdravkoOnline Určitě jste to mysleli dobře. Proč je to tedy špatně? pic.twitter.com/VpUDceGdL9
— Denisa Hejlova (@DenisaHejlova) December 10, 2020
Sociálními sítěmi se šířilo také srovnání české kampaně s tou slovenskou, která působí mnohem moderněji a jednoznačněji. Cestou právě líbivější vizuální stránky, která zaujme širší masu občanů, by podle odborníků měla jít i tuzemská kampaň.
„Záchrana PR průserů premiéra – marketing na steroidech. Osvětové kampaně – pán z účetního, co umí s wordem a malováním. Fonty se do příště doučí,“ komentoval nepovedený start kampaně influencer Karel Kovy Kovář, který s oslovováním široké masy lidí na závažná témata má bohatou zkušenost formou svých youtubových videí.
Slovenská varianta očkovací informační kampaně:
„Lze samo o sobě hodnotit jako pokrok, že vláda prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví začala aktivně jednat proti dezinformacím. Je poněkud nešťastné, že se tak děje až v okamžiku, kdy se dezinformace přelily daleko přes svoje běžné hranice, tedy dezinformační zdroje,“ uvedl Bohumil Kartous, mluvčí Českých elfů – organizace bojující proti dezinformacím.
Ministerstvo se k podivné reklamní kampani nijak nevyjádřilo. Špatně zvolená marketingová kampaň může poškodit veřejné mínění občanů a jejich postoj i k očkování. To už je tak značně nalomeno, byť pomalu stoupá. Podle nedávného průzkumu agentury STEM by 60 procent Čechů vakcínu odmítlo, popřípadě stále nejsou rozhodnuti. Jen 40 procent by se očkovat nechalo.
Pro efektivní působení vakcíny je ale nutné proočkovat 60 procent populace. Jako první mají být podle strategie očkováni ohrožené skupiny – tedy lidé nad 65 let a nemocní s vážnými chorobami. Mezi další na řadě budou patřit zdravotníci a poté dojde i na další občany.