Vláda zaplatila reklamní podporu kampaně, na níž využila známou tvář influencerky Anny Šulcové a Jakuba Gulaba. Gulabova v listopadu vzniklá firma Medialer za to inkasovala půl milionu korun z veřejných peněz. Populární osobnosti to podle vlády udělaly zadarmo. Peníze jdou do propagace na sítích. Podobnou pomoc od poslance Dominika Feriho ale vláda odmítla.
Influencerka Anna Šulcová má na Instagramu 851 tisíc sledujících. Poslanec Dominik Feri jich má o 118 tisíc více a lidé na jeho profil cíleně chodí kvůli přehledným informacím k aktuálním vládním opatřením. Na profilu o nich informuje přehledně – v reakci na to, jak vláda rozporuplně a často nejasně komunikovala.
Jeho nabízenou pomoc, kterou několikrát veřejně nabízel v poslanecké sněmovně, však odmítla a rozhodla se využít služeb neznámé agentury Medialer, která vznikla teprve v listopadu, kdy se o možné spolupráci začalo vyjednávat.
„To, že vláda komunikuje na sítích, je obecně správně. Otázkou je, jestli je TikTok pro instituci to pravé ořechové. Zároveň se divím, že to nezvládnou úředníci z tiskových oddělení vlády a ministerstev sami, když už jsou za to placeni,“ uvedl pro FORUM 24 poslanec Dominik Feri (TOP 09).
„Vláda musí ale především zlepšit komunikaci jednotlivých členů, aby nebyla rozporná a protichůdná. Pokud bude, žádná sociální síť tomu nepomůže,“ myslí si. Odmítnutí jeho pomoci okomentoval pouze krátce s tím, že přesné důvody od vlády nedostal. „Nevím, ale jelikož je volební rok, tak tuším,“ dodal.
Na podobnou motivaci – tedy že videa mají prezentovat současnou vládu Andreje Babiše mezi mladou cílovou skupinou voličů – má i odborník na marketing Jonáš Čumrik alias Johny Machette. „Mediální budget 500.000,- je poměrně málo. Osvětová kampaň na očkování zní skvěle, pokud první video neukazuje lustr a okno premiéra, ale… Nesmrdí tohle ve volebním roce spíš volební kampaní jedné strany? To trápí mě,“ napsal Čumrik na svůj Twitter.
Agentura Medialer, která od Úřadu vlády inkasovala z veřejných zdrojů 500 000 korun na propagaci jednotlivých výsledků na sociálních sítích, byla založena koncem listopadu 2020. Jejím vlastníkem je Jakub Gulab – stejný Gulab, který se ukazuje i ve vládních videích. Vstupní kapitál činil 1000 Kč.
Peníze podle zveřejněné smlouvy jdou do propagace materiálů, kterých má být podle vlády sedm – publikovány budou na sociálních sítích Instagram, Twitter, Facebook, Youtube a TikTok. Právě TikTokem odstartovala a na záběrech influenceři procházejí Strakovou akademií a ukazují její prostory.
Gulab natočený materiál na svých sociálních sítích hájil. „Bylo mi ctí spoluvytvořit pro Česko jednu z nejsledovanějších a nejdůležitějších kampaní roku 2021. Zapojili jsme přední české odborníky a hlavně mladé lidi. Podařilo se nám získat na projekt 500 tisíc a celou částku jsme rozložili na nákup placené inzerce,“ napsal.
Ještě v listopadu se s Ferim přitom sešel premiér Andrej Babiš, aby možnosti zlepšení komunikace společně probrali. Vznikl tehdy portál, který ještě lépe pomáhal lidem se v opatřeních vyznat.
„Já jeho (Babišovu, pozn. red.) motivaci neznám a v zásadě mě nezajímá – je fajn, že to vzniklo, čísla návštěvnosti jsou prý velmi dobrá. Ale je to zase na vládě, jestli s tím webem bude umět zacházet. Slibovala komunikační kampaň za 50 milionů a já nevím, na co ty peníze šly,“ říkal Feri v rozhovoru pro listopadové vydání Revue FORUM.